Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere utendørs uten lader i 6 uker

Startet av JorgenM, onsdag 29. november 2017, klokken 20:06

« forrige - neste »

alda

Verkar som batteriet töms fortare när det är kallt. Jag tappar 1-2% per dygn nu. Vid 10-20 varmegrader är tappet under 1 %. 6 veckor utan tillkoppling när det är som kallast låter risky...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

daktari

Hvis et firma betaler reise, kanskje betaler de en nødvendig overnatting på Værnes også.

42 dager borte
Totalkapasitet u buffer 75kWh fulladet
1% tap er ca 0,75 kWh = 100 dager
2% tap 1,5 kWh 50 dager
3% tap holder 33 dager...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Cirion

Viktig å deaktivere "Smart precondition" så den ikke slår på varme mens du er borte.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

JorgenM

Sitat fra: daktari på torsdag 30. november 2017, klokken 09:37
Hvis et firma betaler reise, kanskje betaler de en nødvendig overnatting på Værnes også.

Er under vurdering det også ja.
Hotell høres greit ut, men krever buss eller tog i ca 2 timer kvelden før og at man får opp 3 unger under 8 år klokka 4 om natta og går til flyplassen :) Kjøre bil, parkere og få buss til flyplassen er nå enklere.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

E_S

Energy save: På
Always connected: Av
Smart preconditioning: Av (makan til tullete funksjon..)
Cabin overheat protection: Av

Ikke sjekk bilen med appen støtt og stadig, da "våkner" den og bruker mye strøm en stund.
Ca. 80% når du parkerer.

Bilen min sto i 3 uker i sommer og hadde tapt seg 12%. Om det er kaldt eller varmt har minimalt å si.

Sandfærhus lader bilen for 80,- ekstra, så da kan du komme hjem til både varm og ladet bil. :)
:)

tallyho

Parker på Sandfærhus og bestill lading, så slipper du den bekymringen.
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

jkirkebo

Sitat fra: E_S på torsdag 30. november 2017, klokken 16:02
Bilen min sto i 3 uker i sommer og hadde tapt seg 12%. Om det er kaldt eller varmt har minimalt å si.

Nja, du får en del ekstra tap det første døgnet eller to mens batteriet kjøles ned. Da synker kapasiteten. Etter at batteriet har oppnådd omgivelsestemperatur har det fint lite å si lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

Siden du spør om du kan få andre problemer enn lite strøm:
Ser at du har en 2013-modell. Jeg har en 2014-modell (juni) med takluke, og bilen min har alltid stått ute. Bilen var uten problemer frem til vinteren. Da den kom ble det raskt vann inni baklykter og bakluke. Etterhvert slo takluken seg også (fikk ekstra stor bøy på midten). Om dette har noe med frosten og uteparkering vet jeg ikke sikkert, men så en undersøkelse (poll) her på forumet for et år siden eller noe sånt som viste at de fleste av de som hadde slike problemer parkerte utendørs (ikke hadde garasje).

Ser for meg at alu-karosseri, regn og så frost på tidlig Tesla ikke er en god kombinasjon.

Vet ikke hvor opptatt du er av lakken, men de selger jo hetter (bil"presenning"er) til Tesla, men har ikke peiling om de kan gjøre skade på lakken om det blåser. Vil i hvert fall hindre at regnvann som ligger i sprekker ekspanderer når det fryser på.
Tesla Model Y                         2021-

o.b.lix

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2017, klokken 07:28
de som hadde slike problemer parkerte utendørs

Superenkel forskning viser at regnproblemer skjer utendørs.

Men jeg har heller ikke garasje, men har aldri hatt lekkasje i takluke, så det heller ingen grunn til panikk.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

JorgenM

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2017, klokken 07:28
Da den kom ble det raskt vann inni baklykter og bakluke. Etterhvert slo takluken seg også (fikk ekstra stor bøy på midten).

Takk!
Det er slike erfaringer som kan få meg til å velge andre alternativer :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

fonberg

Jeg er også en av mange som har hatt Teslaen med soltak parkert ute i over fire år nå. 2013-modellen hadde en runde med vann i bakluka og skifte av ryggelyslist, siden har det vært null og niks problemer med vann eller frost.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

JorgenM

Nå er vi i California (San Francisco) og endte opp med å ta buss + tog til Værnes og tok ei natt på hotell der.

Ser en og annen Tesla, men ikke så mange som jeg trodde. Så en Model 3 igår. Selv kjører vi en Dodge fossilmonster. Til uka skal vi over til Fremont bare for å ha sett fabrikken der S'en vår er produsert (som står hjemme i garasjen på 60%)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Cowboystrekk

Med strømsparing og uten always connected mister jeg 2.5 km hver dag.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Prebb

Sitat fra: KristofferH på torsdag 30. november 2017, klokken 00:10
Å se gamle videoer hjelper lite. Tesla endrer ting hele tiden.
Videoen om dette er bare et par dager gammel. Så fort endrer de ikke ting.

Øggen

Sjelden min bil står lenge i ro, men fikk meg en liten vekker idag.
Parkerte bilen fredag med 204 km på batteriet. Stod stille til søndag ettermiddag uten å sjekka med app. Ute ca 6 minus.
Da hadde den 179 km igjen. Syns det va mykje tap for berre 2 daga.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA