Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere utendørs uten lader i 6 uker

Startet av JorgenM, onsdag 29. november 2017, klokken 20:06

« forrige - neste »

JorgenM

Vi "flytter" til California i 6 uker fra januar.

Flyet går fra Værnes 6:15 på morgenen og det enkleste er å kjøre dit og la bilen stå på uteparkering til vi er tilbake. Bor ca 13 mil fra flyplassen. går ingen buss eller tog så tidlig. Vi er 5 som reiser og ingen vi kjenner har 7-seter å kjøre oss med.

SuC på Stjørdal så kan lade opp til rundt 90% der før jeg parkerer.

Er dette ikke å anbefale? Med under 1% drain/dag bør det vel være innafor, er det kanskje andre problemer?

Hvis det blir regn kan jeg risikere lekasje på takluka? Bilen vår har stått i garasje siden vi fikk den, egentlig aldri vært særlig mye ute i regn.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

OlaM

Hvis du setter bilen fra deg på ca 80%, slår på energy saving og slår av always connected så er den nok ikke under 30-tallet når du kommer hjem. Men det må da koste litt å la bilen stå såpass lenge? Kanskje noen kan hente den for deg med den andre nøkkelen og så parkere den der igjen litt før dere kommer hjem, mot godtgjørelse i taxfree e.l.?
'21 3LR

Muffinman

80% høres ut som en god plan. Så er jo superchargeren i nærheten også. Du kommer deg alltids til den fra flyplassen selv om mye forsvinner under lagringen.

Vår P85 tapte seg 20% på 14 dager i sommer, men her var ingen strømsparefunksjoner aktivert. I tillegg var jeg innom appen og sjekket tilstanden minst daglig.

Hodetelefoner

Det må ha blitt gjort noen endringer i det siste der. Min tappet seg helt tom i løpet av 14 dager. Uten sjekk av app den siste uken.

Muffinman

Det er jo helt sprøtt, og på linje med beryktede vampire drain før leveringene i Norge startet. Jeg tenker at om det ikke er noe galt med bilen eller en lite kjent bug må det være den ikke så smarte prekondisjoneringen som har stått på, eller bilen har stått ute i 35 minusgrader og brukt batterivarmeren for å unngå skade.

Men om jeg kjenner deg rett har du kontroll på disse tingene.

Knut Røe

Tesla bjørn sin brukte 3 kwh per dag den stod stille. Da holdt han den våken og sjekket app 2-3 ganger per dag.

JorgenM

Sitat fra: OlaM på onsdag 29. november 2017, klokken 20:41
Men det må da koste litt å la bilen stå såpass lenge?
Rundt 1600,- men er et firma som betaler hele reisa så forsåvidt ingen betydning.

Har hatt bilen stående en uke der flere ganger tidligere og aldri tapt seg mer enn 5-10%. Helt tom på 14 dager høres merkelig ut.

Energy saving og fjerne always connected høres ut som en god plan. Å ikke sjekke status med appen hver dag blir litt som å ikke sjekke facebook, men skal vel klare det også :)

Kanskje jeg bør kjøre en test hjemme for å se hvor mye bilen tapper seg. Hender den står noen dager uten bruk, men alltid tilkoblet lader da.

Skulle det bli lav SoC tror jeg de som driver parkeringa (Sandfærhus) kan lade bilen mot et tillegg hvis jeg ber dem om det. De tilbyr i alle fall lading før henting.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Tuxedo

Dette går helt fint, men som nevnt tidligere slå på energy saving og slå av always connected.

JorgenM

Stoler på dere :)

Ingen andre ting som kan bli problem med å stå urørt så lenge i trøndersk vintervær (les: vind, snø, regn, kulde...) altså? :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

SabreMan

Jeg regnet ut at jeg mistet ca. 1,5-2 km per dag ved 10-15 grader. Mister man mer når temperaturen er rundt 0 eller kaldere?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

petersv

Bjørn har vel en video der han parkerer når han reiser til Thailand, se den.

Hodetelefoner

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. november 2017, klokken 21:17
Det er jo helt sprøtt, og på linje med beryktede vampire drain før leveringene i Norge startet. Jeg tenker at om det ikke er noe galt med bilen eller en lite kjent bug må det være den ikke så smarte prekondisjoneringen som har stått på, eller bilen har stått ute i 35 minusgrader og brukt batterivarmeren for å unngå skade.

Men om jeg kjenner deg rett har du kontroll på disse tingene.
Jeg synes 4kwh om dagen er mye...  Bjørn opplevde 3..   Andre mister 4-500W :p (sier de)

Hodetelefoner

Å se gamle videoer hjelper lite. Tesla endrer ting hele tiden.

fonberg

#13
Sitat fra: JorgenM på onsdag 29. november 2017, klokken 21:53
Stoler på dere :)

Ingen andre ting som kan bli problem med å stå urørt så lenge i trøndersk vintervær (les: vind, snø, regn, kulde...) altså? :)

1% tap pr døgn er vel en OK tommelfingerregel ved langtidsparkering, ref. Bjørn. Min erfaring er at  de er oppegående på Sandfærhus; spør om de kan sette bilen din på lading siste døgnet før dere kommer tilbake så ordner de sikkert det. Da blir det også deres problem om bilen er speika ;)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

samotholt

Tror også det kan være lurt å slå "range mode" på.

Hadde en opplevelse på Oppdal i helga i kaldt vær, ca. 15 minus, da bilen mista 2 mil på 12 timer. Ved å slå på "range mode" gikk det 1 mil på de neste 15 timene.

Hadde ikke på "always connected", men hadde blingsa godt og *ikke* slått på "energy saving".
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA