Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan velger man ladeboks ?

Startet av Initium, onsdag 29. november 2017, klokken 14:46

« forrige - neste »

Initium

Vi vil ha opp en dedikert ladeboks hjemme.
Sånn vi ser det nå, er det 3,7KW som er aktuelt.
Denne må stå på en midlertidig delt kurs, så den må ha B-vern.
Til våren skal vi ha nytt sikringsskap, og grave en kabel over tunet bort til garasjen. Vi begynner ikke med det i Desember akkurat, men jeg vil ha enkeltheten og smootheten i ny "stasjonærlader " med en gang.

Ser for oss følgende:
Sette opp en utvendig CEE stikk, på eksisterende garasjekurs
Montere opp en boks, som har innebygget B-vern og justerbar strømstyrke. Begrenses til 10A sånn inntil videre.
Når det nye skapet er klart, om " noen måneder ", blir det trekt ny kabel direkte inn til ladeboksen, og denne kan justeres opp til å gi full fart på 16A, eller 20A eller hva nå som blir mulig få til.

Så: hvem boks dekker mine behov ? Tror helst vi vil ha boks med fastmontert kabel. Får vi besøk, får de lade med sjukoplugg. Ikke plagsomt opptatt av at boks skal være neat, slim og strømlinjeditt,  men greit at den ser OK ut.

Forslag på løsning mottas, men å grave fram ny kabel i November / desember utgår egentlig i sin helhet...

Panduck

Vil gjerne høre hva du finner ut. Når man leser krav virker det jo som om det er totalt ulovlig å installere ladeboks på "delt kurs". Det er jo helt uforståelig å prøve ut hva som egentlig gjelder av regler :/

Initium

Jeg har tenkt å gjøre det likevel. Kriminelle meg ! ;D

Som en midlertidig løsning, fram til vi får fram en egen kurs...

KjellG

Ville vurdert å anskaffe passende ladeuttak med en gang. Dersom en velger en med internt B-vern, så er dette på plass, vanligvis til en lavere pris enn en i skapet.

Det med «delt kurs» er pussig: fy-fy om du deler i en koblingsboks, men ok om du «deler» i en underfordeling med flere kontaktoverganger.

Initium

#4
ja, som sagt, ladeboksen skal på plass NÅ, og dedikert kurs fra sikringsskap kommer såsnart våren er et faktum.

Fins det bokser som enkelt kan stilles 8-10-16A ?

Finnes det forresten noen løsninger for f.eks lade 11KW på 230V ? Eller fordrer alle 3fasløsninger at man har 400V trefas, alternativ trafo for ladeboksen ?

elektrolux

#5
Ønsker du ladeboks med fast kabel, som ser grei ut, som enkelt kan justeres i 10-14-16A og har innebygget jordfeilvern type B kan du vurdere denne: '

11 kW lading krever 400V TN nett
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

#6
Tesla og eGolf kan lade 8,5 eller 7,4kW på en V-kobling, en kvasi 3-fasekobling, IT. Om det er flere merker som kan dette vet jeg ikke.

Golfen vil i så fall trekke ca 16,16 og 28A på faselederne. Tesla litt mer.

Vær obs på at dette bestemmes av laderen i den aktuelle bilen. Boksen på veggen er bare en passende «stikkontakt». Det er ingen hjelp i utstyr på veggen til 3-fase, 11-kW om bilen bare kan spise 3,6kW enfase.

Initium

hva skjer om boksen har B vern, og man legger opp ny kurs med B-vern i skapet ? Kan B-vernet som er i boksen " disables " på noe vis ?

Initium

Vi skal forresten lade hovedsakelig en 2017 I3, jeg er søren meg ikke helt sikker på hva denne har av "ombordutstyr "

3,7kw holder dog stort sett greit, sålenge den kan stå der å nippe til strømnettet hele natta...

elektrolux

Ingen problem. Monter så mange A og B vern etter hverandre som du orker. Det blir likevel litt tilfeldig hvilket som slår ut om det skulle skje.

2017 i3 kan lade både med 1 fase 32A = 7,4 kW, og 3 fase 16A = 11 kW.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

i3 kan lade 32A / 7,3 kW på IT nett, og 16A / 11 kW på TN 400 V / 3 fase.

Ved å kjøpe ein ladeboks, med ferdig montert CEE kabel kan du koble deg på CEE kontakt.

Eit rimelig eksempel er Viridian EcoLite som støtter opp til 22 kW, og kan justeres via motstand. Kan t.d. ha bryter inne som justerer ned / opp. http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
(Viridian EcoLite mangler fast kabel, men her det berre å la ein fast kabel stå fast i stasjonen. Fordel med løs kabel er om kabel blir skada så er det enkelt å bytte den.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Sitat fra: Panduck på onsdag 29. november 2017, klokken 17:18
Vil gjerne høre hva du finner ut. Når man leser krav virker det jo som om det er totalt ulovlig å installere ladeboks på "delt kurs". Det er jo helt uforståelig å prøve ut hva som egentlig gjelder av regler :/
Det står ganske greit oppsummert her: https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf

og her: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Annen fordel med løs kabel er at biler med type 1 uttak også kan lade, og man kan også bruke overgang fra type 2 til schuko om man har behov. Også litt mer fleksibiltet ved valg av kabel (tynnere og mer smidig) dersom man ikke har tenkt å bruke mer enn f.eks. 10 eller 16A.

Initium

Henter denne igjen:

til våren blir det dratt ut 3x32A i garasjen, og satt opp et underfordelingsskap der.
Da kan jeg i praksis få hva-jeg-vil av lademuligheter der. Hafslund sier jeg kostnadsfritt kan oppgradere huset fra 3x64A til 3x80A på inntaket.
Jeg tror ikke dette påvirker muligheten til å få  7,4 kW ladestasjon framfor 3,6KW, men spør likevel om noen vet ?

jkirkebo

Sitat fra: Initium på mandag 18. desember 2017, klokken 08:17
Henter denne igjen:

til våren blir det dratt ut 3x32A i garasjen, og satt opp et underfordelingsskap der.
Da kan jeg i praksis få hva-jeg-vil av lademuligheter der. Hafslund sier jeg kostnadsfritt kan oppgradere huset fra 3x64A til 3x80A på inntaket.
Jeg tror ikke dette påvirker muligheten til å få  7,4 kW ladestasjon framfor 3,6KW, men spør likevel om noen vet ?

3x63A bør være nok til å få 32A lading.
Om du drar 10mm2 til garasjen ville jeg sikret med 3x40A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Initium


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA