Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Industrikontakter i stedet for Schuko

Startet av Vollis47, tirsdag 28. november 2017, klokken 16:14

« forrige - neste »

Vollis47

Det skrives veldig mye om risiko ved å bruke Schuko og at en heller bør få installert Ladeboks til adskillige tusen, enten med fast kabel eller stikkontakt type 2. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere har satset på industrikontakt, CEE, som det finnes mange av på campingplasser og i båthavner.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektrolux

Veldig mange av våre kunder gikk for denne løsningen fram til desember 2016.

Etter det må en jo ha jordfeilvern type B på kursen og da er steget opp til fullverdig mode 3 løsning liten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Ja, men samtidig er det fortsatt mange som går for full type B med schuko.

På jobb (bygg ferdigstilt feb/mars 2016) er alle ladepunktene schuko, 2,5mm2 PR, og med type B jfb og 10A automatsikring i tavle, for hvert uttak. Det hadde ikke kostet mange kronene mer (antageligvis lik pris) å legge opp 1-fas CEE og 16A sikring. 16A er en betydelig oppgradering fra 10, og helt greit å bruke overgang til schuko og 10A for de som trenger det, evt en blanding. Sikkert ikke store saken å fått 3-fas 16A heller. Vet ikke hva prisforskjellen er for 4 eller 6mm2 PR, men sikkert maks en tusing ekstra per punkt.

Counterpointer

Samme greia på Ahus, de har brukt hundretusener på shuko.............

Prøvde å snakke med de ansvarlige, men de mente at myndighetene anbefalte denne løsningen (ikke overraskende har ingen av dem elbil selv )

Ipadjove

På jobb gikk de for slike blå. Alle som har elbil/plugin hybrid hos oss bruker overgang til schuko (Biltema-/Jula-overgang)
16A sikring på hver kontakt. Vet ikke om det er B-vern men regner med det, siden det er nytt.

geear

Noe av hver hadde sikkert også vært greit, fordelen med CEE er at iallfall Teslaer kan bare skifte støpselet på UMCen (ladekladden) og lade rett på industrikontakt uten overgang. Mulig andre har samme løsning? Uansett går det an å kjøpe ladekladd for type 1 og type 2 med CEE-støpsel og støtte inntil 32A.

TB

Fordel med installasjon som har schuko kontakter er rimelig utstyr, ved at schuko kontakt og kabel er hyllevare. Brukere treng ikkje tenke på overgang.

Kost for CEE er litt større, og set gjerne krav om grovere kabel, spesielt der det er lange kabler for å unngå spenningsfall. Felles for begge er at arbeidsgiver ikkje treng å koste EVSE / ladeboksen, denne dekkes av bruker.

Installasjon med ladebokser, spesielt der det samtidig innføres lastbalansering vil gjere infrastrukturen enklere ved at fleire ladepunkt kan knyttes til samme vern og felles kabel. Ved lange strekk vil det være ein del å hente på ein kabel, kontra mange tynne kabler. Eksempel 63A vern og 16mm2 kabel. Spesielt effektivt der ikkje alle plasser er ibruk samtidig, ved at behovet for effekt ikkje treng være likt antall plasser installert.

Ved installasjon i parkeringshus på arbeidsplass vil ofte alle plugge inn når dei kjem på jobb, og stå tilkobla mange timer. Så lenge som det er tilgang på strøm vil installasjon med schuko dermed være ein totalt sett rimelig installasjon pr. plass, pga. den enkelte ladeboks ein har forholdsvis høg pris.

Er det ikkje tilgang på nok effekt kan det være være meir lønnsomt å bruke den tilgjengelige effekt i staden for installasjon av meir effekt.

Ved installasjon i borettslag vil installasjon av ladeboks være meir framtidsretta ved at rimelig infrastruktur legges klar for alle, og ladeboks knyttes til etterkvart som behovet er der. Ein schuko installasjon kan i ein slik situasjon få forholdsvis kort levetid ved at total effekt inn er for lite til at "alle" kan installere.

I p-hus på arbeidsplass er det enklere for firma å samle alle ladeplassar, dermed redusere kabelbehovet. Ved å sette av ein viss antall kW for lading, så sette stopp, ikkje effekt til fleire ladepunkt. Dermed kan investeringen få lengre levetid, og schuko blir det rette. Ulempen er at det kan bli for få ladeplasser, eller ladeplassene ikkje blir optimalt utnytta.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Ekstra kost trenger ikke være tilfelle. F.eks. hos oss, hvor det er 2,5mm2 PR åpent forlagt på murvegg i garasjeanlegg under bakken, som holder 12-16 grader året rundt, fra to meter til maks ti parkeringsplassers avstand fra tavle, så er jeg rimelig sikker på at man kunne gått for 16A sikring i stedet for 10A (jfb har allerede mer kapasitet) og 16A CEE-stikk i stedet for enkel schuko. Vi snakker tiere i forskjell.

TB

Det stemmer nok bra.
Slik eg har forstått er det ofte krav om større kvadrat på kabelen på lange strekk. Ved korte strekk vil forskjellen være marginal, litt dyrere CEE kontakt, men også meir robust - samt mindre bruk pga. mange ikkje har overgang.  :D

Men, når det gjeld effekt vil det være forskjell ved at det må bli rekna samtidig bruk.
20 x 10 A = 46 kW for schuko
20 x 16 A = 76 kW for CEE
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

fredag

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 28. november 2017, klokken 16:14
Det skrives veldig mye om risiko ved å bruke Schuko og at en heller bør få installert Ladeboks til adskillige tusen, enten med fast kabel eller stikkontakt type 2. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere har satset på industrikontakt, CEE, som det finnes mange av på campingplasser og i båthavner.

Industrikontakter kan skades av uriktig bruk de også.

Dersom brukere glemmer seg og drar ut ladekabel fra industrikontakt før de avslutter lading/drar ut ladekabel fra bilen, så kan det dannes en lysbye som kan skade kontakten, som igjen kan føre til varmgang.

Type2-kontakter er eksplisitt laget for å unngå denne feilsituasjonen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på tirsdag 28. november 2017, klokken 22:52
Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 28. november 2017, klokken 16:14
Det skrives veldig mye om risiko ved å bruke Schuko og at en heller bør få installert Ladeboks til adskillige tusen, enten med fast kabel eller stikkontakt type 2. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere har satset på industrikontakt, CEE, som det finnes mange av på campingplasser og i båthavner.

Industrikontakter kan skades av uriktig bruk de også.

Dersom brukere glemmer seg og drar ut ladekabel fra industrikontakt før de avslutter lading/drar ut ladekabel fra bilen, så kan det dannes en lysbye som kan skade kontakten, som igjen kan føre til varmgang.

Type2-kontakter er eksplisitt laget for å unngå denne feilsituasjonen.

I tillegg har det skjedd at CEE-støpsler har smeltet fordi folk ikke har dyttet de helt inn i kontakten. Med kontakt kun ytterst på tuppen blir det varmgang. Det har vært postet bilder her på forumet av 32A Tesla UMC-adapter som var smeltet. Også dette unngås med type 2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Stemmer det.

Mode 3 plugger har som en kan se en kort stift. Dermed vil ikke mode 3 kabler lade uten at disse er plugget ordentlig inn i bil og ladestasjon.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

keepitsimple

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. november 2017, klokken 07:41
Stemmer det.

Mode 3 plugger har som en kan se en kort stift. Dermed vil ikke mode 3 kabler lade uten at disse er plugget ordentlig inn i bil og ladestasjon.
Helt riktig, og ofte et problem på Fortum sine stolper.. :)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Øyvind.h

Et eksempel på schuko og garasjebrann på kanalen Max i går kveld.
Visstnok en Tesla som stod til lading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bosonic

Utrolig at man fortsatt henger fast med schuco kontakten . Dette er bilens nødlader og kun det!

Det minner meg om båteiere som kontakter meg fra tid til annen med batteriproblemer. Båten koster "millionen" men batteriene er av rimeligste sort og dermed oppstår snart problemene.!!

Det er god grunn til at myndighetene strammer inn på kravene til elbillading.
Skjerp dere folkens, og vær med å gjøre migrering av mode 3 lading raskest mulig, slik at sikkerheten ivaretas og elbileierene får effektiv og betjeningsvennlig lading hjemme.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA