Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ProPilot assist - hastighetsbegrensninger?

Startet av DannyRS, tirsdag 28. november 2017, klokken 09:41

« forrige - neste »

DannyRS

Har tidligere lest at ProPilots "adaptive cruise" kan aktiveres mellom 30 og 100 km/t. Det er litt begredelig da E6 i Østfold ofte har fartsgrense 110 km/t.

Har nå sett flere steder på nett at ProPilot vil fungere i høyere hastigheter. Broom har testet i 110 km/t (japan), og i følge selveste Jay Cole i kommentarfeltet på en artikkel hos insideevs er maks hastighet ca 90 mph.

Min forhandler kunne ikke svare på stående fot, men det skal fungere i "motorveihastighet". Noen som vet noe konkret?

Noen linker:
tomrhs oppsummering av tidlig us spec
Broom test
Artikkel hos Insideevs.com
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

jkirkebo

Sitat fra: DannyRS på tirsdag 28. november 2017, klokken 09:41
Har tidligere lest at ProPilots "adaptive cruise" kan aktiveres mellom 30 og 100 km/t. Det er litt begredelig da E6 i Østfold ofte har fartsgrense 110 km/t.

Det er vel også litt kjedelig for de som kjører mye i kø på vei til jobben? Jeg har inntrykk av at det er i nesten stillestående kø folk setter størst pris på slike systemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joltus

#2
Prøver å legge inn et bilde som viser hvordan propiloten kommer til åvirke. Men det vil den ikke.... hmmm

https://www.dropbox.com/s/2citumdy9hl4fp2/DSC_1697.JPG?dl=0

Link til bildet.

Det viser at propilot ikke vil virke under 30 når ingen bil er foran. Over 30 til 60 vil den virke som adaptiv. Over 60 vil den virke med førerassistanse.

Med bil foran virker propilot som adaptiv og førerassistanse helt fra 0 til 144km/t. Noe raskere enn det bør ikke være nødvendig på en bil med maksfart 144 :P


DannyRS

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. november 2017, klokken 10:12
Det er vel også litt kjedelig for de som kjører mye i kø på vei til jobben? Jeg har inntrykk av at det er i nesten stillestående kø folk setter størst pris på slike systemer.
Godt poeng, Kirkebø.

Sitat fra: Joar Øverland på tirsdag 28. november 2017, klokken 10:30

Link til bildet.

Det viser at propilot ikke vil virke under 30 når ingen bil er foran. Over 30 til 60 vil den virke som adaptiv. Over 60 vil den virke med førerassistanse.

Med bil foran virker propilot som adaptiv og førerassistanse helt fra 0 til 144km/t. Noe raskere enn det bør ikke være nødvendig på en bil med maksfart 144 :P
Mange takk Joar! Dette ser jo veldig bra ut. Antar at dette gjelder for alle utgaver av ProPilot fra og med launch edition?

Er bildet fra intern opplæring i Nissan?  8)
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

hemi

Jeg bruker dette ca hver gang jeg kjører i3'en min! på i3 er det i teorien fra 30 og opp, men aktiverer du den på 30, holder den fint fra 1kmh og opp.



Til info. jaguar sin adaptive cruise virker opptil 280kmh ca, over det var det vanskelig å prøve :p

Beckern

#5
Sitat fra: hemi på torsdag 30. november 2017, klokken 11:24
Jeg bruker dette ca hver gang jeg kjører i3'en min! på i3 er det i teorien fra 30 og opp, men aktiverer du den på 30, holder den fint fra 1kmh og opp.



Til info. jaguar sin adaptive cruise virker opptil 280kmh ca, over det var det vanskelig å prøve :p

Det høres vel også temmelig likt med mulig unntak at den ikke lar seg aktivere når hastigheten er under 30.
BMW har jo også 30 som minste hastighet (uten bil foran som begrenser hastigehten)
Tipper at det er det samme her. Altså at man kan aktivere under 30 men at den da stiller seg på 30.

Burger

Noen som veit hvorfor det ikke er CC under 30 km/t? Jeg har 2015 Leaf med minimum 40km/t for cc og det er noe drit når jeg skal kjøre i nabolaget som har ett strekke med 30km/t med en del skarpe svinger og fartsdumper. Kunne godt tenkt meg å ha kneppa ned farten til 25km/t der og speida etter unger i stedet for å følge med speedometeret.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Er egentlig standard for de fleste CC, ICE eller elbil, uten at jeg egentlig forstår grunnen.
Eneste bil jeg har opplevd å kunne aktivere fra 0km/t er Tesla med "auto pilot" som kan aktivere ACC når den registrerer bil foran. Er det ingen bil foran så kan man ikke aktivere før ca 25-30km/t som alle andre.

Joltus

Sitat fra: DannyRS på torsdag 30. november 2017, klokken 09:49
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. november 2017, klokken 10:12
Det er vel også litt kjedelig for de som kjører mye i kø på vei til jobben? Jeg har inntrykk av at det er i nesten stillestående kø folk setter størst pris på slike systemer.
Godt poeng, Kirkebø.

Sitat fra: Joar Øverland på tirsdag 28. november 2017, klokken 10:30

Link til bildet.

Det viser at propilot ikke vil virke under 30 når ingen bil er foran. Over 30 til 60 vil den virke som adaptiv. Over 60 vil den virke med førerassistanse.

Med bil foran virker propilot som adaptiv og førerassistanse helt fra 0 til 144km/t. Noe raskere enn det bør ikke være nødvendig på en bil med maksfart 144 :P
Mange takk Joar! Dette ser jo veldig bra ut. Antar at dette gjelder for alle utgaver av ProPilot fra og med launch edition?

Er bildet fra intern opplæring i Nissan?  8)

Bilde fra skjermen til selger :p

Denne vil jo fungere til null, men når køen foran starter opp igjen må man resette den med gasspedal eller knappen på styret. Dette fungerer nok helt identisk med ionic sitt system.

Har man bil foran kan man starte den når som helst og ha line assist og acc fra 0 til 144, men uten bil må man ha 30km/t. SKal man ha lineassist uten bil foran er det 60Km/t. Dette er jo stort sett slik det fungerer på biler i denne prisklassen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA