Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kapasitet Kia Soul EV startbatteri

Startet av bjapette, tirsdag 28. november 2017, klokken 08:45

« forrige - neste »

bjapette

Vi har hatt problemer med utladet startbatteri pga "småkjøring". I hovedsak kjøres den ca 30min/25km hver morgen og kveld, pluss gjerne en 5 min tur/retur til aktivitet på kveldstid.

Har blitt fortalt av Viking at for lite startbatteri er et kjent problem med Kia'en.

Har andre tilsvarende problem og er dette tatt opp med Kia?

Karl-Wilhelm

30 minutter a 25km burde være mer enn nok for å vedlikeholdslade blybatteriet fra fremdriftsbatteriet, samtidig antar jeg at dere lader bilen hver kveld? Sistnevnte vil lade blybatteriet ytterligere.

Dere må få blybatteriet og ladespenning/ladestrøm sjekket hos Kia, ingen grunn til at dere skal noe problem med dette. Viking sin påstand om at "startbatteriet" har for liten kapasitet stemmer ikke overens med hvordan dette brukes i elbiler.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

hsa77

Ta en titt på denne tråden:
elbilforum.no/forum/index.php?topic=36074.0

Det virker som Kia har valgt en noe snodig måte å lade 12v batteri under kjøring, dersom du kun kjører med led-kjørelys lader i praksis ikke batteriet. Skrur du på nærlys økes spenningen på 12v anlegget og batteriet lader. Som en bonus slipper du bot for å kjøre uten baklys, ikke mange som har fått med seg at det fortsatt er påbudt med tente baklys i Norge også i dagslys, dvs at "autolysfunksjonen" på nesten alle nye biler er ubrukelig i Norge..
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Kårepåsporet

Flott om du dokumenterer den påstanden der ;)

Sitat fra: hsa77 på fredag 08. desember 2017, klokken 11:59
Ta en titt på denne tråden:
elbilforum.no/forum/index.php?topic=36074.0

Det virker som Kia har valgt en noe snodig måte å lade 12v batteri under kjøring, dersom du kun kjører med led-kjørelys lader i praksis ikke batteriet. Skrur du på nærlys økes spenningen på 12v anlegget og batteriet lader. Som en bonus slipper du bot for å kjøre uten baklys, ikke mange som har fått med seg at det fortsatt er påbudt med tente baklys i Norge også i dagslys, dvs at "autolysfunksjonen" på nesten alle nye biler er ubrukelig i Norge..

hsa77

Det lar seg nok ikke gjøre! Her har jeg sovet litt i timen, nå er kjøretøyforskriften oppdatert uten at jeg har fått det med meg!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hanche

Sitat fra: hsa77 på fredag 08. desember 2017, klokken 11:59
Som en bonus slipper du bot for å kjøre uten baklys, ikke mange som har fått med seg at det fortsatt er påbudt med tente baklys i Norge også i dagslys, [...]
Sier du det?
SitatVed bruk av kjørelys er det ikke påkrevet at baklysene er tent. (Kilde: vegvesen.no)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Geronimo

Skjønner ikke helt vitsen med den auto-lys funksjonsgreia uten baklys, lov eller ikke lov. Skal man liksom spare masse strøm på det da? Øker rekkevidden betraktlig? Er man mere miljøvennlig også da? Eller mer synlig i trafikken enn biler med lys?

At loven sier at det er greit å kjøre uten baklys, endrer dog ikke det faktum at Soulen tydeligvis ikke lader 12v batteriet på auto-lys funksjonen, så da kan jo hver enkelt selv velge om man gidder å skru på bryteren å sette på nærlyset, eller droppe det og eventuelt stå der i kulda med flatt batteri...   :P 



Oddaa

Sitat fra: Geronimo på fredag 26. januar 2018, klokken 23:45
Skjønner ikke helt vitsen med den auto-lys funksjonsgreia uten baklys, lov eller ikke lov. Skal man liksom spare masse strøm på det da? Øker rekkevidden betraktlig? Er man mere miljøvennlig også da? Eller mer synlig i trafikken enn biler med lys?

At loven sier at det er greit å kjøre uten baklys, endrer dog ikke det faktum at Soulen tydeligvis ikke lader 12v batteriet på auto-lys funksjonen, så da kan jo hver enkelt selv velge om man gidder å skru på bryteren å sette på nærlyset, eller droppe det og eventuelt stå der i kulda med flatt batteri...   :P
Det siste er vel en passende straff for de alt for mange som kjører uten baklys døgnet rundt? Burde vært sånn på alle biler uten kjørelys bak ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Kårepåsporet

Sitat fra: Geronimo på fredag 26. januar 2018, klokken 23:45
Skjønner ikke helt vitsen med den auto-lys funksjonsgreia uten baklys, lov eller ikke lov. Skal man liksom spare masse strøm på det da? Øker rekkevidden betraktlig? Er man mere miljøvennlig også da? Eller mer synlig i trafikken enn biler med lys?

At loven sier at det er greit å kjøre uten baklys, endrer dog ikke det faktum at Soulen tydeligvis ikke lader 12v batteriet på auto-lys funksjonen, så da kan jo hver enkelt selv velge om man gidder å skru på bryteren å sette på nærlyset, eller droppe det og eventuelt stå der i kulda med flatt batteri...   :P

Jeg hadde -15 Soul, kjørte med lys på auto, hvis 12 voltsbatteriet ikke hadde blitt ladet når en kjører med kjørelys tent, ja da hadde bilen stoppet et kort tid! Det er ikke bare lys som går på 12 volt, det samme gjelder setevarme, vifter, radio osv osv osv.
Hvis 12 voltsbatteri blir flatt er det ikke pga bruk av kjørelys. Det er bare å måle spenning på batteri før en starter, starte bilen med kun kjørelys, måle spenningen på ny. Da vil du se at spenningen er høyere, den var gjerne rundt 12 volt før start og er rundt 14 volt etter start. Med eller uten kjørelys tent.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA