Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SOS fra Ella i nøden, trenger hjelp (Stavanger)

Startet av RødeElla, mandag 27. november 2017, klokken 19:48

« forrige - neste »

RødeElla

Jeg har en Think City 2010 (Ella) med Zebra-batteri, og de siste månedene har hun oppført seg merkelig. Etter kjøring har det en håndfull ganger vært umulig å starte bilen uten å koble til lader, og lade noen minutter (sjøl om batteriet er ikke tomt, heller ikke under 50 prosent).

Det begynte mens hun var lånt bort, så nøyaktig beskrivelse av hva som skjedde da, er litt vanskelig å gi. Men når det har skjedd oss eierne, har hun plutselig stoppa to ganger; den ene etter flere korte turer etter hverandre (først 4km, så 500m, så 500m til med en time mellom hver oppstart). Men det blei start etter 15 minutters lading. Den andre gangen det har skjedd oss, kjørte hun 8km, sto i 7 timer og ville så ikke starte. Den gangen krevdes et par timer lading (prøvde etter 30 min, men det var ikke nok).

Første gang ringte jeg verkstedet hun pleide være på - Bilkilden - men de tar ikke imot den typen bil lenger. Jeg var også i kontakt med Elbilhjelpen, og forslaget derfra var å lade opp 12V batteriet. Men dette var ikke tomt - radioen skrudde seg på, i alle fall).

Vi har klart oss uten bilen siden siste hendelse, tør ikke kjøre i tilfelle hun stopper igjen.

Ikke har jeg utstyr til å måle 12V-batteriet, og hvis det ikke er dette som er problemet, ANER jeg virkelig ikke hva vi skal gjøre. Har også lest litt her inne og funnet tips til 12V-batterier som kan passe (men ikke helt) og festes med strips og en hel masse annet som det går an å sjanse på og nerde seg inn i, men har veldig lyst til å snakke med erfarne fjellfolk først. Er ikke elektriker, men skjønner "vanlige" ting. Til sammen er jeg og mannen passe handy og kan sikkert gjøre litt sjøl. Men er redde for å gjøre feil!

Noen Think-eiere i området som kan hjelpe en annen Think i nød?

VWspirit

Kan tyde på at du har vakuum-dropp i batteriet ditt, det mister varmen og blir for kalt og må varmes litt for å få temperatur nokk til å starte.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

RødeElla

Beklager seint svar, men jeg har hatt trøbbel med innlogging i forumet.

Hvordan fikser man vakuum-dropp, da? (For øvrig: Siden sist har bilen slutta helt å lade).

VWspirit

Batteriet er nokk avkjølt og må stå med ladekabelen i. Oppvarming kan ta opptil 2 døgn. Reparasjon er nokk ikke lønnsom, det beste er å la bilen være tilkoblet så mye som mulig
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Go-carter

Hvis det er tap av vakuum som nevnt over, så kan bilen fortsatt brukes så lenge den "alltid" er plugget i. Jeg kjørte over ett år med en slik feil på min bil. Det tar også veldig mye lengre tid å varme opp et kaldt batteri, så la den stå med laderen i over noen dager så skal den forhåpentligvis våkne til liv.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA