Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Et par spm fra ny storfornøyd eier

Startet av Birdstone, mandag 27. november 2017, klokken 07:50

« forrige - neste »

Birdstone

Heisann.

Jeg har hatt bilen et par dager nå, og lurer på et par ting:

Dekktrykkvarselet kom på etter at jeg skiftet hjul. Dette ble gjort hos forhandler, og trykket er slik det skal være. Hvordan skrur jeg dette varselet av? (I VW er det ofte en knapp i hanskerommet)

Jeg og kona har koblet våre iPhoner til bilen. (Ikke Carplay) Etter at hun har kjørt og hatt tlf koblet til, så finner den ikke min når jeg skal kjøre. Er det et problem at begge har "koble til automatisk" på?

Er mye dekkstøy normalt? Ble verre etter at jeg skiftet til vinterhjul (Oppleves litt mer enn i min forrige bil, E-UP)

Kjenner bittelitt vibrasjon i foten når jeg bremser, er dette vanlig?

Takker for alle svar!

tuono

#1
Om du har korrekt trykk i dekkene, så skal varslet gå bort av seg selv under kjøring. På min bil er det snakk om noen hundre meter, men andre har meldt om 4-5 kilometer.
Nå er det også noen som har meldt at forhandler/dekkomlegger ikke hadde "aktivert" sensorne på vinterdekkene. Så om varselet ikke forsvinner av seg selv må du bare ta turen innom et dekkverksted/forhandleren din. De holder bare en eller annen slags dings imot ventilen som gjør jobben.
Krever ikke arbeid ut over dette om du har fått vinterdekk med riktig type sensor/sensor i det hele og store. Vet noen som har spart penger på å handle felger og dekk på egen hånd, som har rota det til for seg med hensyn til slike sensorer.

Nå har ikke jeg iPhone, men har ikke opplevd de problemene som du beskriver med mobiltelefoner.

Dekkstøy er det. Dekktype og veioverflate er én ting, men det er vel ikke å komme bort fra at støyisoleringen ikke er av premiumklasse.

Har kjørt 26 000 kilometer med min nå, og har ikke opplevd det du beskriver med bremser.

Birdstone

Takk for grundig svar. Skal ta en tur innom dekkforhandleren (som jeg sparte over 5000,- på å bruke ;))

Crown

Sitat fra: Birdstone på mandag 27. november 2017, klokken 08:53
Takk for grundig svar. Skal ta en tur innom dekkforhandleren (som jeg sparte over 5000,- på å bruke ;))

Har du piggdekk? For de som har piggfrie er det som regel motsatt, sommerhjulene støyer en del men så er det behagelig å gå over til piggfrie vinterhjul.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Birdstone

Nei, dette er piggfrie dekk. Syns de bråker veldig mye. Vet liksom ikke hva jeg kan forvente. Hadde sommerdekkene på bare en dag, så vanskelig å sammenligne

Crown

Sitat fra: Birdstone på tirsdag 28. november 2017, klokken 08:56
Nei, dette er piggfrie dekk. Syns de bråker veldig mye. Vet liksom ikke hva jeg kan forvente. Hadde sommerdekkene på bare en dag, så vanskelig å sammenligne

Sjekk at det ikke er for mye trykk i dekkene også, 2,6 er passe ved kalde dekk. Mine dekk som ikke var påmontert var 3,2 i da jeg fikk dem, alt for mye, og forårsaker ekstra mye rumlestøy. Men som andre sier her, hjulstøy er ikke Ioniqs sterkeste side.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA