Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om sikring/kurs for ny garasje med elbillader

Startet av arneso, mandag 27. november 2017, klokken 11:42

« forrige - neste »

arneso

Hei!

Jeg har bygget en ny garasje hvor jeg har en 32A 1-fase lader (Salto), 3 stikkontakter og 5 lyspunkter, og jeg har 230V IT-nett. Jeg har gravd ned en felles (grov) kabel fra huset og ut til garasjen. Elektrikeren har nettopp vært og koblet opp, og det er eget sikringsskap i garasjen med kurser for lader, lys og stikk. Det jeg stusset på var at i hovedsikringsskapet var det bare satt opp 32A sikring for garasjen. Er ikke det for lite for både lader, lys og stikk? Når man lader elbilen, vil ikke den da trekke 32A, slik at det ikke blir igjen noe til det andre og sikringen går? Jeg ringte elektrikeren og han mente at det i praksis burde gå greit siden man svært sjelden effektivt lader med 32A, men jeg er usikker på hvor mye han egentlig kan om elbiler og lading. Hva tenker dere? Burde jeg be om å få byttet sikringen til f.eks. 40 A?

Mvh,
Arne

elektrolux

#1
Bytter du til 40A sikring må muligens kabelen byttes.

Normalt strømforbruk ved 6,6 kW lading er 6600W/230V=28,7A og da har du 760W igjen til andre ting.

Du kunne med fordel valgt en ladestasjon som automatisk justerer seg etter øvrig forbruk på kursen. F.eks Circontrol e-Home eller Myenergi sin Zappi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 27. november 2017, klokken 15:30
Bytter du til 40A sikring må muligens kabelen byttes.

Normalt strømforbruk ved 6,6 kW lading er 6600W/230V=28,7A og da har du 760W igjen til andre ting.

Du kan ikke regne slik. 6,6kW er netto inn på batteriet etter tap i lader. Den vil trekke ca. 10-12% mer fra strømnettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: arneso på mandag 27. november 2017, klokken 11:42
Hei!

Jeg har bygget en ny garasje hvor jeg har en 32A 1-fase lader (Salto), 3 stikkontakter og 5 lyspunkter, og jeg har 230V IT-nett. Jeg har gravd ned en felles (grov) kabel fra huset og ut til garasjen. Elektrikeren har nettopp vært og koblet opp, og det er eget sikringsskap i garasjen med kurser for lader, lys og stikk. Det jeg stusset på var at i hovedsikringsskapet var det bare satt opp 32A sikring for garasjen. Er ikke det for lite for både lader, lys og stikk? Når man lader elbilen, vil ikke den da trekke 32A, slik at det ikke blir igjen noe til det andre og sikringen går? Jeg ringte elektrikeren og han mente at det i praksis burde gå greit siden man svært sjelden effektivt lader med 32A, men jeg er usikker på hvor mye han egentlig kan om elbiler og lading. Hva tenker dere? Burde jeg be om å få byttet sikringen til f.eks. 40 A?

Mvh,
Arne
Min Leaf trekker litt over 28A på maks. Det blir ikkje mykje 'til overs' med 32A totalt då, nei.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Griffel

Det er jo kabelen som bestemmer maksimalstørrelse på sikring.
Du bør nok passe på å ikke bruke redskap eller varme samtidig med lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA