Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 og supercharger

Startet av S4e, søndag 26. november 2017, klokken 20:58

« forrige - neste »

S4e

En bekymring har jo vært om det blir kø når det etterhvert kommer stort volum av Model 3.  Her tror jeg Tesla tenker riktig ved å ikke gjøre lading her gratis - jeg håper billig, men litt over hva det koster hjemme.

Men jeg fant noe annet smart i manualen:
"Regardless of whether or not you are eligible for free charging, you are subject to idle fees. Idle fees are designed to encourage drivers to move their vehicle from the Supercharger when charging is complete and are in
effect whenever at least half of the Superchargers at a site are occupied. The Tesla mobile app
notifies you when charging nears completion, and again when charging is complete. Additional
notifications are sent if idle fees are incurred. Idle fees are waived if you move your vehicle within
five minutes."
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

krister461

Idle fees har vært på plass en stund allerede...

S4e

Sitat fra: krister461 på søndag 26. november 2017, klokken 20:59
Idle fees har vært på plass en stund allerede...
Da var dette gammelt nytt - sorry!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Mazzbot

https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging

Rimelig sikker på at dette blir prisen , bare se bort ifra 400kwh gratis . 1.4 kr per kWh
Tesla model 3 reservert 31/3 .

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

erikf

SitatHvorfor fakturerer noen steder per kWt og noen per minutt?
Tesla mener at eiere skal betale for energi levert til kjøretøyet og derfor har vi prislagt tjenesten på en per kilowattime (kWt)-basis for det globale nettverket. I noen regioner, gjør forskrifter og krav det vanskelig for selskaper som ikke tilbyr nyttetjenster å selge strøm til kjøretøylading per kWt. På disse stedene, kan vi tilby supercharger-tjeneste til en per minutt-pris, med to nivåer for å kunne innlemme den dynamiske ladehastigheten.
Da blir det vel minuttprising i Norge, hvis de også tolker lovverket slik de fleste her på forumet samt hurtigladeleverandørene gjør. Mener i alle fall Grønn kontakt har vært ute og kommentert at de ikke har lov til å selge pr kwt.
Antar uansett at kjøper sitter igjen med samme kostnad, altså ca 1.4 kr pr kwt.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Amoss

Sitat fra: JorEl på søndag 11. mars 2018, klokken 23:09
"NY" ladepolitikk
https://electrek.co/2018/03/11/tesla-increases-cost-supercharger/

Nei, politikken er fortsatt den samme, men de har justert prisene i USA. Prisen i Norge er fortsatt (om jeg ikke husker helt feil) kr. 1,40/kWh. Muligens dette justeres senere?

Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: erikf på søndag 11. mars 2018, klokken 23:25Da blir det vel minuttprising i Norge, hvis de også tolker lovverket slik de fleste her på forumet samt hurtigladeleverandørene gjør. Mener i alle fall Grønn kontakt har vært ute og kommentert at de ikke har lov til å selge pr kwt.
Antar uansett at kjøper sitter igjen med samme kostnad, altså ca 1.4 kr pr kwt.
Det er lov å selge lading per kWh i Norge. Det er derfor Tesla gjør det.

Men jeg har lest at det er en prøveordning at det er lov, så det kan hende at ordningen blir avviklet, og det ikke blir lov å selge lading per kWh igjen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Porsgrunn

Det er ikke umulig å selge kraft per kWh i Norge, det kan imidlertid hende du må søke om en omsetningskonsesjon her først

https://www.altinn.no/skjemaoversikt/norges-vassdrags--og-energidirektorat-nve/soknad-om-konsesjon-for-omsetning-av-elektrisk-kraft/

Nærmere regler her

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-12-07-959

Sånn jeg har forstått diskusjonen har det vært diskutert om lading bør gå under unntaket i

Sitat§ 4-2
Unntatt fra konsesjonsplikt er:
d) tilfeller hvor konsesjonsplikt må anses åpenbart unødvendig.

eller kanskje gis forenklede regler.

Da kan du komme på denne listen over selskaper med konsesjon

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten-for-energi-rme-marked-og-monopol/omsetningskonsesjon/liste-over-konsesjonaerer/

Hvor Fortum f eks har to underfirmaer på listen allerede, de burde derfor vite hvordan det gjøres om de ønsker det.

Grønn Kontakt har vell flere ganger både her på forumet og i pressen sakt rett ut at de ikke ønsker å søke.

Min personlige mening er at etterhvert som nyere biler med høyere ladehastighet kommer vil det bli umulig å få kundene med de tregeste bilene til akseptere dagens modell, da prisen per minutt må bli for høy for å ikke tape penger på de nye bilene som lader raskere. Prising per kWh vil derfor bli nødvendig, sannsynligvis kombinert med en minimumspris per minutt for å sikre at folk ikke parkerer ved laderne.

Selvfølgelig tar det litt tid før disse bilene kommer, men det er ikke usannsynlig at det kan være lurt å ikke vente for lenge med å finne mer kundevennlige prismodeller og betalingsløsninger.   

N00b

Minutt pris er best rett og slett, da lader du akkurat det du trenger og forlater åstedet når du kan.  Høyere SOC gir tregere lading og større kostnad pr kwh.

Alle S/X har gratis superlading uansett...enn sålenge iallefall

THE

Minuttpris er i utgangspunktet en god løsning for å få folk til å lade kortest mulig siden kWh-prisen øker betydelig etterhvert som ladeeffekten går ned. MEN minuttpris er ikke helt enkelt på Tesla SuC pga. at effekten varierer veldig avhengig av om du er alene på laderen eller må dele med en annen bil. Det blir liksom litt feil at du betaler 5 kr/min for 30kW mens nabobilen betaler 5 kr/minutt for 120kW. Hvis man skal begynne å legge inn en haug med parametere i minuttprisen, så blir prissettingen så uoversiktlig at det garantert blir en sak for forbrukerrådet.

For Tesla SuC tror jeg løsningen med prising pr. kWh, kombinert med et straffegebyr hvis bilen står tilkoblet lader etter ferdiglading er en OK løsning (som i dag). Gebyret er vel også knyttet opp mot antall ledige ladepunkter på ladestasjonen slik at man slipper gebyr hvis det er mange ledige uttak? Kanskje det også kunne legges inn et nivå til på tilleggsgebyr knyttet opp mot høy utnyttelsesgrad av laderne? F.eks. slik at man må betale en ekstra pris pr minutt ved lading over f.eks 80% når alle ladeuttak er opptatt nesten kontinuerlig (kun ledig ved bytte av bil).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

automat

Både bil og ladestasjon vet jo hva ladestasjon maks kan levere. Så minuttprising er ikke noe problem. Det er bare å sette en grense. F.eks maks leverbar effekt 70kw eller høyere = full pris. Lavere enn 70kw = halv pris på denne ladesesjonen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

georglu

Jeg forstår ikke hvordan noen kan argumentere for at en minuttpris er en greiest (det er sjelden billigst i alle fall). Pris pr. kWh må jo være mest fair (og enklest) uansett. Det er jo det vi er vant med fra bensinstasjoner. Jeg synes det virker merkelig om man skal gjøre det annerledes for elektronstasjonene.

Kostnad for vedlikehold av ladere kan enkelt bakes inn i kWh-prisen (slik jeg antar Tesla gjør det). Her kan det neppe være mye forskjell fra bensinstasjoner da en del av avansen må gå til vedlikehold (i tillegg til transport av drivstoff som man ikke trenger tenke på med ladestasjoner).
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Zett

Sitat fra: georglu på fredag 16. mars 2018, klokken 15:48
Jeg forstår ikke hvordan noen kan argumentere for at en minuttpris er en greiest (det er sjelden billigst i alle fall).

Jeg kan forklare hvorfor noen kan argumentere for minuttpris ved å bruke meg selv som eksempel. Jeg lader hjemme 95% av tiden og bruker kun superlader/hurtiglader på langtur. Da vil jeg ha minst mulig kø og høyest mulig ladehastighet, og prisen er egentlig ikke så viktig for meg siden jeg gjør det så sjeldent.

Når det er sagt, så forstår jeg godt at andre helst vil ha de billigst mulig.

georglu

Sitat fra: Zett på fredag 16. mars 2018, klokken 16:03
Når det er sagt, så forstår jeg godt at andre helst vil ha de billigst mulig.

Det ikke nødvendigvis at den skal være billigst, men at det skal være så transparent som mulig. Jeg ønsker at når jeg fyller på x kWh, så skal jeg vite at det koster y kroner og ikke plutselig z kroner fordi jeg ble stående 50% lenger fordi stasjonen var full den ene dagen.

Vil ikke de fleste som kjører langtur ønske å lade opp til en viss SOC slik at man kommer nærmest mulig endestasjonen?

Jeg er ikke fryktelig erfaren med elbil-hold (eier tradisjonell hybridbil i dag), så godt mulig jeg tar feil i mine antagelser.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA