Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørelys

Startet av Mollerup, torsdag 26. mai 2011, klokken 15:02

« forrige - neste »

Mollerup

Er det bare meg, eller ser kjørelysene på C-Zero (og kanskje iMiEV) ut som parkeringslys...?  Litt redd for å bli stoppet for å kjøre med parkeringlys.
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Esa

Jeg syntes også at kjørelysene virket veldig sterke i vinter, men har slått meg til ro med at de nok skal være slik. Bilen er typegodkjent med disse lysene.

En ting som bekymrer meg mer er at regenereringen på i-miev faktisk bremser bilen betydelig uten at bremselysene kommer på. Her er det en reel fare for påkjøring bakfra hvis bilen bak er nærgående.
Mitsubishi i-Miev. 105.000 km siden januar 2011. Ukependler Karmøy/Stavanger

elektrolux

På PSA kommer bremselyset på når en regenererer. Enig med deg at dette er farlig.

Håper Mitsubitchi kommer ut med ny software som ordner opp i dette, og kanskje samtidig endrer regenereringen på et av trinnene slik at regenereringen forblir av med mindre at farten skulle øke mens en ruller avgårdet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

moso

Trådstarter lurer vel egentlig på om det er riktig at bilen kjører kun med parkeringslys på i dagslys - og det er det. Nærlysene og baklysene kommer på når det er mørkt nok. Nye EU regler visst.
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

cra

Sitat fra: moso på torsdag 26. mai 2011, klokken 21:03
Trådstarter lurer vel egentlig på om det er riktig at bilen kjører kun med parkeringslys på i dagslys - og det er det. Nærlysene og baklysene kommer på når det er mørkt nok. Nye EU regler visst.

Typisk EU-byråkratiet å finne på noe så idiotisk. Mer komplisert elektronikk for å styre det = mer som kan slutte å fungere. Hva er galt med å la nærlys og baklys være på i dagslys? Det er da mye lettere å se hekken på en bil MED lys enn en uten, selv i dagslys.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Resten av Europa er livredde for å ha på for mye lys om dagen. I Spania har jeg mange ganger blitt blunket på hvis jeg ikke har skrudd av lysene etter å ha kjørt gjennom en tunnell...

Men på iMiev er det forøvrig grøft/tåkelysene foran som lyser på dagen, ikke parklysene. (Forutsatt at man har lysbryteren på auto.)

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. mai 2011, klokken 19:38
På PSA kommer bremselyset på når en regenererer.

Det gjelder ikke på langt nær alle PSAer. Ingen av mine iallefall.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

HHF

Vil bare komme med en generell henstilling til alle med denne typen "automatiske baklys" at man overstyrer og benytter dette når det er såpass regnfullt og/eller tåkete som det er nå om dagen. I dag har jeg (bare så vidt) sett flere i-Miev som "forsvinner" i regnspruten på motorveien.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

gbzdoc

Nå vet ikke jeg hva andre gjør, men min har i de tilfellene hvor det har regnet kraftig skrudd på lysene automatisk grunnet lite lys...

Er det tåke så kan tåkebaklysene benyttes forøvrig, men husk å skru av de forhatte lysene når de evt. ikke trengs mer. (Men de kommer vel ikke på igjen etter at man har skrudd av tenningen om jeg ikke husker feil.)

Dette er jo heller ikke noe spesielt for trillingene, men gjelder de fleste nye biler som ruller ut av butikkene for tiden.

Ernie

Jeg vurderer å dekke til lyssensor slik at nærlys og baklysene er på hele tiden. Dette fordi  lysene blir skrudd av og på når man kjører på veier som er tidvis i skygge for solen.

Dette kommer til å bruke litt mer strøm = litt mindre rekkevidde. Jeg regner med at pærene varer lengre når de ikke skrus av/på hele tiden.

Jeg gruer meg til bytting av pærer ti I-MiEVen. Det virker litt komplisert å fjerne støtfanger osv. Jobben er ihvertfall beskrevet i bruksanvisning.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

Elmo

Sitat fra: Ernie på lørdag 15. oktober 2011, klokken 23:33
Dette kommer til å bruke litt mer strøm = litt mindre rekkevidde.

Forbruket til lys på bilen er ikke merkbart på rekkevidden
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Radiobil1

Sitat fra: moso på torsdag 26. mai 2011, klokken 21:03
Trådstarter lurer vel egentlig på om det er riktig at bilen kjører kun med parkeringslys på i dagslys - og det er det. Nærlysene og baklysene kommer på når det er mørkt nok. Nye EU regler visst.
Er det EU regler Norge har vedtatt? Ville være litt rart da vi jo har kjørelyspåbud for alle på veien.

Ernie

Da var lyssensor (rett under frontrute, høyre nedre hjørne, i kupén) dekket til med en liten svart teipbit.

Da kan lysene står på "Auto" hele tiden.

Instrumentbelysningen blir dessverre alltid i nattemodus nå, men det synes jeg ikke er noen problem.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

xzornixz

Man kan også bare sette lysindikatoren på vanlige lys. De går av når man åpner døra etter at tenningen er slått av.

Elmo

Jeg kjørte forbi en del MiEV'er i ettermiddagtrafikken på E-18 idag - i skumringen.

De må se å få gjort noe med kjørelyset bak.

OK at det er nye EU-regler, men da må de iallefall få justert føleren som bestemmer når de skal tenne.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA