Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?

Startet av Initium, søndag 26. november 2017, klokken 19:20

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: stefse på lørdag 02. desember 2017, klokken 13:16
Ja nå ble vel dette en avsporing, men luftskipet må jo ha fremdrift om natten også. Batterier er tungt, og hydrogenfabrikken trenger man jo uansett ombord. Men selvsagt er det best å la strømmen gå rett til propellene idet den blir produsert i solcellene. Imidlertid tror jeg man må ha med ekstra energi i form av hydrogen, enten egenprodusert mens skipet står på bakken, eller levert eksternt som bunkers. Såfremt det ikke dukker opp ekstremt lette batterier som kan lagre mange ti talls MWh med energi.

Nja, men på den annen side er vann også tungt... Dersom man skal generere hydrogen fra solcellene må man vel generere dette fra vann man har med ombord?  Så nei, tror nok man må droppe tanken om å ha en "hydrogenfabrikk" ombord. Men bunkre hydrogen før avreise for både opp- og frem-driften kan nok være den beste løsningen, og supplere med strøm rett fra solcellene på dagtid. Men til mellomlagring av envt. overskuddsenergi bør man nok se på batterier.

Ut over det er jeg helt på linje med deg :)
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: automat på lørdag 02. desember 2017, klokken 12:22
Sitat fra: Beckern på lørdag 02. desember 2017, klokken 11:45

De som er vant til å kjøre langt og gjør det ofte stopper sjelden en enste gang på den strekningen med mindre man trenger en tissepause. Det tar omtrent 5 min.


Det er helt sikkert noen som gjør dette, men er det normalen? Og er det trafikksikkert? Jeg tror normalen er å legge inn en pause på såpass lange turer.

Jeg tror heller ikke det er normalt. Selv på de 28 milene til hytta har vi vel omtrent aldri stoppet mindre enn en halvtime. På lengre turer, som f.eks 50 mil til Trondheim, blir det ihvertfall en times pause til sammen, antageligvis mer enn det også. Man vil jo ha mat, og å spise mens jeg kjører er ikke jeg spesielt glad i.

Selvsagt har det en gang eller to skjedd at jeg har kjørt så langt nesten uten pause, men det har vært når jeg har kjørt på natta når alt er stengt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Sitat fra: Beckern på lørdag 02. desember 2017, klokken 11:45
At unger krever stadig stans blir ikke noe argument for det ene eller det andre i grunnen.

Da ungene var mindre (etter bleietiden) var de mer frustrerte over mine dobehov på grunn av kaffen enn deres egne....

"Pappa kjør fortere..... Ikke stopp...."

Nå har vi på strekket Asker - Legoland som regel stopp litt etter Svinesund, litt før Øresund og ca midt på Fyn. Selvfølgelig noen få ganger ett par ekstra.

Med Sharan (og Alhambra i sin tid) så fylte vi ikke diesel før i Billund. Caravelle må som regel ha påfyll før Billund og da blir det siste stopp før vi er framme.

I det siste har det blitt til at sommerferien starter i Tyskland så da blir stoppene litt tettere intil vi er ved første overnatting i Tyskland, litt syd for Hamburg.

Starter gjerne 01:00 - 02:00 på natten (legger meg litt før 18:00 så jeg har 6-8 timer søvn før avreise - avhengig av hvor langt vi skal) så derfor er det lenger mellom stoppene i starten.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Som 19-åring var jeg med på en langhelg i Praha. 1500km eller noe sånt hver vei. Ene sjåføren sovnet bak rattet, men våknet halvveis ut i grøfta og reddet seg akkurat inn.
Kjenner at respekten for hvile og avbrudd har blitt vesentlig større med årene. Spesielt når jeg frakter personer jeg er glad i :)
På 6,5 timer Oslo—Trondheim holder det med 20-30 min pause totalt. Med S90D og S100D er det langt mer enn ladebehov. Korteste sammenlagt pause jeg har hatt på strekket var 5 min på Alvdal og ellers NON-stop. Men det var veldig stressende.

De som kjører 1000km med 5 min tissepause vil sikkert se det annerledes. Men det tror jeg ikke mange promille av befolkningen gjør :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Kan si at stoppene våre er så lange at vi godt kunne tatt det som ladestopp med elbil. Do mange etter hverandre, kiosken - vurdere hva vi skal ha.... Slikt tar tid! Og eventuell litt hvile. Så er vi flere, faktisk blitt tre nå til å kjøre.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Initium

Marche - Norges kanskje eneste service-langs-veien stasjon som ikke baserte seg på " hurtig-dritt-plassert-i-en-isoporform" kaster kortene.

Er de som artikkelforfatteren nevner, litt for kjappe ?

https://www.dagbladet.no/mat/march-ut-av-norge---bensinstasjoner-vil-aldri-bli-det-samme-igjen/69365117

Amatøren

SitatTeslas superladestasjon på E18 utenfor Porsgrunn var det flust med folk (inkludert de som fyller bensin på Circle K) - på vei til og fra Sørlandet. Det var proppfullt av folk på Burger King.

Stoppet der med e-Golf'en på vei til og fra Stavanger. Bra at det er sitteplasser for de som skal spise og lade (Circle K).

Området skulle gjerne vært litt større og med mer lenestol lignende stoler. Kjører man langt med elbil så ønsker man gjerne å sitte godt under pausene. Ikke på barkrakk lignende stoler.

Nesten gang går jeg heller over til Burger King i stedet hvis jeg ikke trenger å sove.

Skal man trekker den nye mobile folkemengdene tror jeg at ordentlig mat (og "tradisjonelle" pølser i brød og lignende) med gode sitteplasser som kan brukes til avslapping i 30-60 minutter blir trekkplasteret.


Det blir kanskje den nye anmeldelsen av serviceplasser (ladeplasser) langs veiene:

Kvaliteten på sitteplassene og at antallet står i forhold til antall hurtigladere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

På tide med en ny standard på hva som bør med i anmeldelser av serviceplasser for bilister? 
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

goggo

Veldig bra beskrivelse av veimat- og bensinstasjon- bransjen i den Dagbladet artikkelen ovenfor. Tillater meg å ta med et par avsnitt av den her, for de som ikke gidder å lese hele :)

Vi nærmer oss med stormskritt 200 000 el-biler her i landet. Og man skal være bra kørka for ikke å se at det blir flere av dem. Og dét kjapt.

En kjent fortelling fra teknologihistorien handler om gutta på Sognsvann som skar ut isblokker som folk kjøpte for å holde matvarene kalde. De trodde de var i isblokk-bransjen. Da kjøleskapet kom maktet de ikke å omstille seg, men fortsatte å skjære ut isblokker. Geskjeften gikk selvsagt dukken. Hadde de forstått at de var i nedkjølingsbransjen hadde de sett annerledes på saken.


Selv så er de nyere Cirkle K stasjonene min absolutte favoritt når jeg skal ta mine ladepauser langs E18 mellom Oslo og Kristiansand, av følgende årsaker:

  • Gode volumrabatter hos Grønn Kontakt
  • Alltid rene og fine toaletter hos Circle K, bortsett fra de i Oslo by
  • Kaffe avtale hos Cirkle K
  • Helt OK "café avdeling", både mht mat-utvalg og sitteplasser på disse stasjonene.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Burger

Jeg smører matpakke, handler drikke på dagligvarebutikker og så bruker jeg ladestoppen til å gå en tur.

Billigere, bedre mat og jeg trenger å få rørt litt på kroppen etter 1 - 1 1/2 time stillesittende.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

cra

Da blir det Burger King: https://www.nettavisen.no/na24/burger-king-apner-restauranter-i-lokalene-til-marche/3423408821.html

Jeg er fornøyd; er så sjeldent på slikt at ungene (og forsåvidt vi voksne) synes det er en grei avveksling når vi først er der. Og alt slår restaurant "den gyldne måke".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Burger King funker bra. Det er jo bare en liten håndfull ganger hvert år jeg har behov for supercharger uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. januar 2018, klokken 12:42
Det er jo bare en liten håndfull ganger hvert år jeg har behov for supercharger uansett.
Som setter fingeren på at behovet for veimat muligens blir redusert i framtida fordi elbilistene 1) helst ikke ønsker å hurtiglade og planlegger ut fra det, og 2) kan starte hjemmefra med "full tank". Dvs. totalt antall besøk går ned. (Mens hvert besøk får lengre varighet)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Øyvind.h

For min del har ikke elbilen påvirket pauseønske/behov. En typisk Oslo-Trondheim tur på 6 timer/50 mil innebærer fortsatt ett lengre stopp halveis eller litt etter halvveis. Evt to mellomlange stopp. Men det er viktigere å samkjøre pauser med ladebehov ift tilgjengelig effekt der man tar pause.

Og korte turer, eksempelvis Oslo-Hafjell på 2,5 timer/20-25 mil er fortsatt turer jeg normalt kjører uten stopp eller kun med kort tissepause/bollekjøp. Ingen lading.

Elbilen har strengt talt gjort det motsatt for meg. Fordi turen er tilnærmet gratis å gjennomføre sitter pengene til kjøpemat løsere. Dermed blir pausene mindre stressende, og muligens noe lengre nå enn før uten at det er reelt behov for strøm som drar opp tiden.

Men jeg ser poenget med at det kan gå sport i å unngå å måtte lade dersom ladingen koster penger og om pausebehov er i grenseland. En ekstra kaldstart med folk inn/ut av bil kan i enkelte tilfeller dra akkurat så mye strøm at man må lade.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Agmuns

Jeg forstår ikke bensinstasjonkjedene jeg heller. Jada, i likhet med bilprodusentene har de signert avtaler som lover gull og grønne skoger om 10-15 år. Flott det. Helt til det kommer noen gründerspirer som lager sin egen påfyllingskjede.

Det er verdens enkleste sak å bygge en fungerende ladestasjon på dagens store bensinstasjoner (ikke tatt infrastruktur frem til bensinstasjonen til betraktning). Spesielt de som ligger langs motorveier og uansett har lange "rettstrekker" godt på utsiden av pumpeområdet.

* la innkjøringen til stasjonen sluses gjennom en fil som går langs "rettstrekken" hvor høyre del av filen er ladekø og venstre del er "forbikjøringsfil" for å komme seg ut av køen (eventuelt forbi for å kunne parkere på egne p-plasser utenfor ladeområdet for andre ærender).
* bytt ut dagens pumper med ladestasjoner. Utvid ladeplassen med noen decimeter og gi plass til to biler på hver side av "pumpen". For å opprettholde behovet til vanlige biler, kan det stå en pumpe eller to på siden av stasjonen som de kan stå i kø for å fylle.
* digitalskjerm på toppen av hver pumpe som tydelig viser hvor mye strøm bilen som er tilkoblet har og hvor lenge det er igjen til 80% og 100%, slik at de som sitter inne og de som sitter i ladekø får en viss indikator på om de må vente på 20 biler som har 10% batteri igjen eller om det er flere plasser som tilsynelatende snart er ferdig.
* egen tavle fremst i køen langs "rettstrekken" som viser ledige ladepunkt, slik at de som står i kø hele tiden har kontroll på hvor det er ledig uten å måtte sitte å følge med.
* behold innendørs serveringspunkt/café slik at de som lader har et sted å slappe av.

De ladestasjonene som Fortum/Grønn kontakt setter opp i dag (ofte på ugunstige steder) er et mareritt for alle som er opptatt av bil. Risikoen for dørbulk på en av de ladestasjonene er mange ganger større enn nærmest inngangsdøren til landets kjøpesentre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA