Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er grunnen til at bensinstasjon-kjedene slipper fra seg kontrollen ?

Startet av Initium, søndag 26. november 2017, klokken 19:20

« forrige - neste »

Initium

Mulig dette har vært diskutert før, men hva er grunnen til at bensinstasjonskjeder som Esso, Cirkle-K, Shell osv helt eller delvis slipper fra seg kontrollen på " de reisende " ?

Jeg kjørte akkurat Førde-Hakadal og har nå i helga kjørt Hakadal-Trysil-Hakadal, og nesten uten unntak ligger jo hurtigladestasjoner på andre lokasjoner enn vanlige bensinstasjoner. Hederlige unntak finnes, men det er svært mye Kiwi, veikroer og andre aktører som aggressivt jobber for å få trafikken inn hos akkurat SEG...

Pizzasnurrer, Burgere og alt det andre  dillet som bensinstasjonskjedene tjener penger på, burde det jo absolutt være mulig å prakke på elbilførerene, som likevel står der å blomstrer noen minutter  ?

For egen del har jeg kjøpt brus, boller, tyggis, noen halspastiller og en pose frukt uten å være innom en bensinstasjon i det hele tatt. Kiwi, Coop Marked og fler andre fikk jo min fulle oppmerksomhet, siden de hadde ladepunkt....

Pussig at aktører som tradisjonelt har hatt så godt grep om markedet, nå slipper dette fra seg uten kamp....

Amatøren

 :+1:.

Har selv stusset over det.

Greit med lading ved handling, men på slike småturer lokalt så gidder jeg ikke lade på lokalbutikken. Derimot på langtur er jeg mer interessert i lademulighet og samtidig ha mulighet til å kunne gå på do, kaffepåfyll m.m. Da på sen kveld, natt og helg. 
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

goggo

Sitat fra: Initium på søndag 26. november 2017, klokken 19:20
Mulig dette har vært diskutert før, men hva er grunnen til at bensinstasjonskjeder som Esso, Cirkle-K, Shell osv helt eller delvis slipper fra seg kontrollen på " de reisende " ?

De er nok i ferd med å ta seg inn igjen, de kom bare litt seint ut fra startstreken...
Vi ser jo at mange større Circle K lokasjoner allerede har Grønn Kontakt ladestasjoner, og og i løpet av kort tid skal Ionity bygge ladestasjoner på Circle K lokasjoner over hele Europa.
Shell (Moderselskapet Shell i Holland, ikke det norske som jo trapper ned bensinstasjon virksomheten) begynner å installere egenbrandede Shell hurtigladere på sine stasjoner. Og så skal vel alle de stasjonene som vi kjenner som Shell/7-eleven i dag bli til YX stasjoner fra 2019, og de har inngått avtale med Clever og E.ON om ladestasjoner hvis jeg har forstått det riktig.

Om 2-3 år så tror jeg at alle betjente bensinstasjoner i Norge bortsett fra Esso vil ha hurtigladere, pluss de fleste Kiwi og Coop Xtra butikkene. 

Snart trenger vi ikke å bruke ladekart eller apper for å finne ladestasjoner lengre :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Ingeniøren

Ja la oss håpe vi kan komme ditt, slik man har det på fossil siden, at det bare er å se på måleren og svine inn på første bensin/lade-stasjon som dukker opp uten å måtte bruke en app/kart/planlegging i forveien. Slik det er i dag ligger ladestasjonen gjerne flere km fra hovedveien.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Sitat fra: goggo på søndag 26. november 2017, klokken 20:28
i løpet av kort tid skal Ionity bygge ladestasjoner på Circle K lokasjoner over hele Europa.
For å gjøre det enda mer komplisert så får Shell også Ionity-ladere.

https://www.reuters.com/article/us-autos-batteries-shell/shell-and-carmakers-aim-to-go-the-distance-with-highway-charging-idUSKBN1DR00G

"- 80 charging stations will be deployed in Belgium, Britain, France, the Netherlands, Austria, the Czech Republic, Hungary, Poland, Slovakia and Slovenia.

With an additional 20 stations expected to be added in Germany"


Kjedene virker veldig usikre på hva de skal gjøre og velger dermed å samarbeide med andre foreløpig.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

1000kwh

Ja, det er rart at ikke bensinstasjonene får en ekstra "pumpe" med strøm. Vil tro det meste ligger til rette for dette.

De fleste er vel i fornektelses-stadiet enda og tror flytende drivstoff er fremtiden.

doldis1

 De har vel aldri hatt "kontrollen" på elbilbilister og det er vel høyst tvilsomt om de noen gang får det.
Hvis vi ser på hvordan de aller fleste bensinstasjoner er oppbygd er de designet for å dekke behovene
for folk som fyller diesel i 2 min. for deretter å stå i pølse eller toalettkø like lenge.

Jeg vet knapt om noe sted som er like lite egnet å sette opp ladere på, de fleste bensinstasjoner har det alt
for trangt til både å betjene fossilbilister og samtidig ha plass til noen ladere.
Når en først har klart å manøvrere seg inn til laderne, hvem gidder å reke rundt inne på en bensinstasjon en
halvtime eller mer ? Oftest er eneste sitteplassen toan..

En macDonalds eller tom. en matbutikk er etter min mening et bedre sted å slå ihjel en haltime på ..
Tror Tesla er mer inne på det rette med en oppvarmet lounge med masse gode sitteplasser, gratis wifi,wc,
hvis traffikkmengden tillater det,en kiosk eller tom. kafeteria/ matservering.

Amatøren

Uansett tilgang til toalett synes jeg er et "must".

Kiosk for litt menneskelig påfyll synes jeg det også bør være. På langturer har vi alltid bruk bemannede stasjoner når vi er utenfor "komfort sonen vår".


Kanskje vi ser en ny layout på "energi" (!) stasjoner i fremtiden.

To rekker med ladeplasser nær døren, noen få parkeringsplasser og noen få drivstoffpumper borte i et hjørne?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: doldis1 på mandag 27. november 2017, klokken 14:18
De har vel aldri hatt "kontrollen" på elbilbilister og det er vel høyst tvilsomt om de noen gang får det.

De har i "alle" år hatt "kontrollen" på bilister. Men når nå elbilene dukket opp igjen gikk de tydeligvis i fornektelsesmodus (som nevnt av andre her) i lang tid, før det nå begynner å gå opp for dem og de prøver å rette på problemet.

Det er mange gode grunner til at bensinstasjonene (eller som nevnt av andre - energistasjonene - eller kanskje rett og slett bilstasjonene? Veistasjoner?) fortsatt er det rette stedet å tiltrekke seg veifarende bilister som trenger påfyll av energi til både kjøretøy og folkene inne i kjøretøyet.  Toaletter er alt nevnt, ofte utvidet åpningstider i forhold til typiske butikker/kjøpesentra, tilbud av bilrelaterte produkter (jada, mange er irrelevante for elbiler, men slett ikke alle), tilbud for rutevask når man først har stoppet, bilvask, sjekk/etterfylling av luft i dekkene osv...

Men ja, i dag er de aller fleste stasjonene konstruert basert på kort tid oppfylling av bilen, og ett kjapt måltid med hånd-mat. Så for å tilpasse seg elbilistenes behov er det ikke nok bare å sette opp noen ladestasjoner, men også tilpasse seg kunder som blir litt lengre. Sitteplasser nevnte du, internettilgang har mange alt. Det som mangler da er litt mer "seriøs" mat som man gjerne kan vente noen minutter på og bruke litt bedre tid på å spise. Vi ser alt tendenser med at bensinstasjonene blir kombinert med f.eks. 7-11 og Deli Luca. Har ikke noe problem med å se for meg en fremtidig kombinasjon av Circle K/McDonalds f.eks. for å ta utgangspunktet i hva du nevnte. Eller enda bedre noe litt mer seriøst...

Så ja, de kommer i stor grad til å fortsatt ha en viss kontroll på bilistene om de bare vil og gjør det som trengs. Men kontrollen blir nok mindre, da de fleste lader det aller meste hjemme, og de vil få konkurranse fra ladere på kjøpesentra, restauranter etc.
Model S 85D


ludwig_holberg

Ser ikke bort fra at èn av flere forklaringer bak dette er at enkelte bensinstasjoneiere har tenkt at det er bedre å strupe ladetilførselen, enn å bidra til utbygging. Rett og slett for å ha flere kunder på fossilsiden. Men nå er ladenettverket så godt utbygd at en slik tankegang i dag utelukkende innebærer selvskading.

Amatøren

Tror du traff spikeren på hodet der, ludwig_holberg.

De tjener vel mest på rask tanking og at kunden tar med mat og kaffe ut i bilen og kjører videre så plassen blir ledig til nestemann.

Derimot så er det for sent å lokke elbilister når de har etablert seg skikkelig på McDonald's og andre veikroer (som ser nytten av lenger åpningstider eventuelt døgnåpen).

Det kan jo være at ignoreringen går over i aha opplevelse etter hvert som det blir flere elbiler og at de derfor slipper til ladere på stasjonene. Derimot tror jeg ikke de vil tjene særlig på elbilister (forholdet i gjenlagte penger mot tidsbeslag av ladeplass) hvis ikke det er gode sitteplasser inne. Det er mange som ikke vil ha med matlukt og fare for søling i bilen.

Skal jeg legge igjen mer penger enn det som går til en brus eller kaffe så vil jeg ha sitteplass inne. Unntaket er på langtur med familien da blir det ofte en is på de andre (veldig skjelden jeg vil ha) etter dobesøk.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

stefse

Bensertene er kontrollert av utenlandske kjeder, hvor sjefs-strategene sitter langt unna Norge. De har nok ganske enkelt ikke vært klar over situasjonen i tilstrekkelig grad. Og driverne har nok vært i fornektelsesmodus og ikke sett tsunamien komme, og derfor heller ikke kommunisert det videre oppover i systemet.

Sjefstrategene har nok også vært mer opptatt av å skalere ned antall stasjoner til færre og større enheter, slik at det blir mindre dødtid på pølsekokerne bak skranken, færre tanker å kjøre ut til, mindre vedlikehold osv. Når man ser på det i forhold til hva som trengs av areal og fasiliteter for el-bilister er det også et uheldig valg.

Men jeg kan ikke si jeg synes synd på dem 8)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA