Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

60kwh lansering når?

Startet av svingen, søndag 26. november 2017, klokken 18:49

« forrige - neste »

Ole Irgens

Sitat fra: Løve på onsdag 21. november 2018, klokken 21:52
400 000NOK?!! Her Nissan, her har dere min midtre finger, på begge hender! 50 000 opp ville vært innafor, dette her er såpass mye at norske myndigheter må sjekke opp om prisen er reell eller om påslaget er latterlig høyt. Dette ligner på melking.

Til din informasjon er det fri prisdannelse på nesten alle varer i dette landet. Og det er faktisk helt frivillig å kjøpe nesten alle varer i dette landet også. Dine midtre fingre kan du deponere der solen aldri skinner.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Kårepåsporet

Sitat fra: Ole Irgens på mandag 10. desember 2018, klokken 12:02
Sitat fra: Løve på onsdag 21. november 2018, klokken 21:52
400 000NOK?!! Her Nissan, her har dere min midtre finger, på begge hender! 50 000 opp ville vært innafor, dette her er såpass mye at norske myndigheter må sjekke opp om prisen er reell eller om påslaget er latterlig høyt. Dette ligner på melking.

Til din informasjon er det fri prisdannelse på nesten alle varer i dette landet. Og det er faktisk helt frivillig å kjøpe nesten alle varer i dette landet også. Dine midtre fingre kan du deponere der solen aldri skinner.

Mvh

Ole Irgens

Momsfritaket på elbiler er ikke tiltenkt å gi bilforhandlere større overskudd, det er for at flere skal velge nullutslippsbiler.
Er vi kommet dit st bilforhandlerne skal sko seg er det på tide å innføre moms også på elbiler, så får vi se hvor mange elbiler Nissan og Kia får solgt.

Bombus

Markedsøkonomi er smertefullt, men slik er det. Betalingsvilligheten er høy på den nye folkepakka på 64kWh..
2018 Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Bombus på mandag 10. desember 2018, klokken 13:44
Markedsøkonomi er smertefullt, men slik er det. Betalingsvilligheten er høy på den nye folkepakka på 64kWh..

Mon det. Dette er jo en gavepakke til Tesla som i løpet av året kan tilby Model 3 med nesten like lang rekkevidde for nesten 100.000 lavere pris (SR RWD). Evt. vesentlig lengre rekkevidde for ca. samme pris (LR RWD).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bombus

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. desember 2018, klokken 14:51
Dette er jo en gavepakke til Tesla som i løpet av året kan tilby Model 3 med nesten like lang rekkevidde for nesten 100.000 lavere pris (SR RWD). Evt. vesentlig lengre rekkevidde for ca. samme pris (LR RWD).

Nei, dersom Tesla flommer markedet over med billige Model 3 er det en gavepakke fra Tesla til oss alle  :)
2018 Nissan Leaf

Ole Irgens

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 10. desember 2018, klokken 12:34
Sitat fra: Ole Irgens på mandag 10. desember 2018, klokken 12:02
Sitat fra: Løve på onsdag 21. november 2018, klokken 21:52
400 000NOK?!! Her Nissan, her har dere min midtre finger, på begge hender! 50 000 opp ville vært innafor, dette her er såpass mye at norske myndigheter må sjekke opp om prisen er reell eller om påslaget er latterlig høyt. Dette ligner på melking.

Til din informasjon er det fri prisdannelse på nesten alle varer i dette landet. Og det er faktisk helt frivillig å kjøpe nesten alle varer i dette landet også. Dine midtre fingre kan du deponere der solen aldri skinner.

Mvh

Ole Irgens

Momsfritaket på elbiler er ikke tiltenkt å gi bilforhandlere større overskudd, det er for at flere skal velge nullutslippsbiler.
Er vi kommet dit st bilforhandlerne skal sko seg er det på tide å innføre moms også på elbiler, så får vi se hvor mange elbiler Nissan og Kia får solgt.

Moms på elbiler vil utelukkende ramme én part, nemlig oss som kjøper elbiler. Forhandlernes fortjeneste blir nøyaktig den samme. Det er jo ikke knyttet noen avansegrense for forhandlerne til fritaket for moms og engangsavgift for elbiler, slik at forhandlerne jo i praksis kan tjene akkurat så mye de vil. Men igjen er det jo markedet som vil regulere dette.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Øyvind.h

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 11. desember 2018, klokken 10:13
Moms på elbiler vil utelukkende ramme én part, nemlig oss som kjøper elbiler. Forhandlernes fortjeneste blir nøyaktig den samme.
Tja. Se hva eksempelvis Audi og Kia gjør med mva-fritaket i Norge. Audi ble tatt med buksene nede i Finansavisen ift å stikke av med momsfradraget.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kårepåsporet

Sitat fra: Ole Irgens på tirsdag 11. desember 2018, klokken 10:13
Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 10. desember 2018, klokken 12:34
Sitat fra: Ole Irgens på mandag 10. desember 2018, klokken 12:02
Sitat fra: Løve på onsdag 21. november 2018, klokken 21:52
400 000NOK?!! Her Nissan, her har dere min midtre finger, på begge hender! 50 000 opp ville vært innafor, dette her er såpass mye at norske myndigheter må sjekke opp om prisen er reell eller om påslaget er latterlig høyt. Dette ligner på melking.

Til din informasjon er det fri prisdannelse på nesten alle varer i dette landet. Og det er faktisk helt frivillig å kjøpe nesten alle varer i dette landet også. Dine midtre fingre kan du deponere der solen aldri skinner.

Mvh

Ole Irgens

Momsfritaket på elbiler er ikke tiltenkt å gi bilforhandlere større overskudd, det er for at flere skal velge nullutslippsbiler.
Er vi kommet dit st bilforhandlerne skal sko seg er det på tide å innføre moms også på elbiler, så får vi se hvor mange elbiler Nissan og Kia får solgt.

Moms på elbiler vil utelukkende ramme én part, nemlig oss som kjøper elbiler. Forhandlernes fortjeneste blir nøyaktig den samme. Det er jo ikke knyttet noen avansegrense for forhandlerne til fritaket for moms og engangsavgift for elbiler, slik at forhandlerne jo i praksis kan tjene akkurat så mye de vil. Men igjen er det jo markedet som vil regulere dette.

mvh

Ole Irgens

Hvis det blir moms på Kia e-Niro, så blir prisen på komplett bil 500k kr +,
da kjøper jo «ingen» Kiaen.
Prisen på feks fossilbil med AWD med diesel og automat får en for 400k kr, avgifter inkluder, rails, mulighet for hengerfeste, svært bagasjerom osv osv, det sier seg selv at da må grådige norske bilforhandlere gjøre noe med prisen, hvis de vil selge elbiler!

elekTrond

Med unntak av Nissan og Tesla, blir bilfabrikantene storfornøyde om vi raringene slutter å gnåle om batteribiler.

Mvh
Midtstuggubikkja Mjau  c",)
'13 Mjau

Splash

Med mindre Ghosn går på en ny PR blunder ligger alt til rette for lansering rett før CES i Los Angeles, dvs 7-9 januar. Mye skal ha blitt avslørt ovenfor Nissan forhandlere nylig. Det meldes om samme kjølesystem som e-NV200, dvs uten væskekjøling. Andre rykter av interesse:


  • 100kW hurtiglading Chademo
  • 149 kW effekt (200 hester)
  • 5800 euro i tillegg = startpris på ca 332900 kroner
  • Leveres fra Mai 2019 i Europa

Noen flyr sikkert i flint av at det ikke kommer væskekjøling, samt at Nissan fortsetter med Chademo, men alt ligger til rette for en ny markedsvinner fra Nissan. I stedet for å vente på den perfekte bilen som dekker alle behov kjører de forhåpentligvis ut masse nye Leafer i markedet og håper med det å redde Chademo enn så lenge. Og hvor omfattende blir egentlig problemet med flere hurtigladinger etter hverandre når du har et 60kWh batteri?

Mange er sikkert negative, men kan jeg få denne levert til rundt 330k i Mai er jeg solgt.

https://insideevs.com/nissan-leaf-60-no-liquid-cooling/
https://electrek.co/2018/12/04/60kwh-nissan-leaf-to-debut-at-ces-w-100kw-charging-200-hp-well-be-there/

Joltus

Eg trenger en stk hurtiglading på full peising. Dette gjør eg av og til, tre ganger siden eg fikk bilen i mai.

Så dette skal gå fint!

automat

Sitat fra: Splash på onsdag 12. desember 2018, klokken 12:46

Noen flyr sikkert i flint av at det ikke kommer væskekjøling, samt at Nissan fortsetter med Chademo, men alt ligger til rette for en ny markedsvinner fra Nissan. I stedet for å vente på den perfekte bilen som dekker alle behov kjører de forhåpentligvis ut masse nye Leafer i markedet og håper med det å redde Chademo enn så lenge. Og hvor omfattende blir egentlig problemet med flere hurtigladinger etter hverandre når du har et 60kWh batteri?


Man har klart å kjøre varm e-nv200 også, men den har denne mer luftmotstand enn leaf. Så man kan jo håpe på at kjøleløsningen holder her. Er ikke den forøvrig kun aktiv under lading, ikke kjøring? I såfall en ulempe.

En tur Oslo-København i motvind kan fort gi 3-4 hurtigladinger. Det var resultatet når jeg prøvde med Ampera-E og og Niro (som bør være sammenlignbare) i abetterrouteplanner.com med 5 og 10 m/s motvind.

Den største jokeren er imidlertid chademo. Man kan om få år risikere at utbredelsen blir minimal utenfor Norge.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Splash

Sitat fra: automat på onsdag 12. desember 2018, klokken 17:30
Sitat fra: Splash på onsdag 12. desember 2018, klokken 12:46

Noen flyr sikkert i flint av at det ikke kommer væskekjøling, samt at Nissan fortsetter med Chademo, men alt ligger til rette for en ny markedsvinner fra Nissan. I stedet for å vente på den perfekte bilen som dekker alle behov kjører de forhåpentligvis ut masse nye Leafer i markedet og håper med det å redde Chademo enn så lenge. Og hvor omfattende blir egentlig problemet med flere hurtigladinger etter hverandre når du har et 60kWh batteri?



En tur Oslo-København i motvind kan fort gi 3-4 hurtigladinger. Det var resultatet når jeg prøvde med Ampera-E og og Niro (som bør være sammenlignbare) i abetterrouteplanner.com med 5 og 10 m/s motvind.

My point exactly. De som kjøper bil for å dekke alle behov kan bare vente i endeløse køer eller bruke masse mer penger.
Jeg drar ikke på romantisk tur , guttetur eller familietur med skrikerunger i baksetet som inneholder 3-4 ladinger.  Da blir det fly eller båt. Evt leier jeg bil for akkurat den gangen.
Får jeg en rimelig bruksbil med god rekkevidde til 99% av turene mine er jeg dekka. Og nei, jeg trenger heller ikke et jævla hengerfeste ...

ThomasEL

Og nettopp det er vel det mange erfarer:
Selv 40kWt dekker over 95% av behovet.

Jeg er definitivt blant dem som mener manglende batterikjøling (og dermed rapidgate) er en ALVORLIG svakhet med bilen!

Men etter 2 måneder med bilen (det er vår eneste bil) har jeg ikke hatt behov for å hurtiglade en eneste gang. Og høyeste batteritemperatur jeg har hatt er 23 grader..... Så særlig ofte blir jeg nok ikke berørt personlig..

Med 60kWt batteri vil man enda sjeldnere trenge flere hurtigladinger på rad. Og batteriene fra LG har (betydelig) lavere indre resistans. Så slett ikke umulig at et viftesystem er tilstrekkelig. (Dog syns jeg det er underlig at de gambler).
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Sitat fra: automat på onsdag 12. desember 2018, klokken 17:30
Man har klart å kjøre varm e-nv200 også, men den har denne mer luftmotstand enn leaf.

Man kan om få år risikere at utbredelsen blir minimal utenfor Norge.

1.og et annet batteri som er tilpasset denne typen kjøling. Det funker jo med luft på ionic....

2. Vil tro det kommer en overgang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA