Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

60kwh lansering når?

Startet av svingen, søndag 26. november 2017, klokken 18:49

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: sylwester på fredag 15. desember 2017, klokken 23:45
En av papirene jeg måtte signere på skrev at jeg var inneforstått med at vinterrekkevidden var opptil 50% lavere enn den oppgitte rekkevidden (som er 378km). Dvs. 189km. Jeg syns det taller er litt optimistisk når realistiske EPA har 241km og på ordlyden så virker det som om dette var minimum slik at man mest sannsynlig klarer mer.

@JoarØverland Mente du "250km minst" eller "250km eller mindre"?

Dette er nok standardpapirer som alle må signere, slik jeg også har gjort.
Min selger var aldri i nærheten av å prøve noe slikt stunt og jeg har vondt for å tro at andre prøver det. Treffer man på meg eller Olemann får man jo så øra flagrer, gjerne med andre kunder tilstede.

Beckern

Sitat fra: Olemann på lørdag 16. desember 2017, klokken 16:56
Bra.  Flott med reelle erfaringer.  Har gitt mye av det samme selv de siste årene her inne,  men det er nesten en naturlov ser det ut som at dette blir motsagt og diskutert vegger opp og stolper ned. 

Om man enda kunne si, OK; takk for at du deler fakta, men jeg liker ikke at det er sånn....det hadde vært noe ;)

Er det slik at jo mer man forbruker jo mer reelt blir det?
For meg ser det mer ut som et bevis på mindre energieffektiv kjøring, ikke noe annet. Ikke noe galt i det, jeg skrur opp farten og evt varmen nesten hver dag når jeg ser jeg har nok suppe igjen, men jeg mener jo ikke at 110 km er mer realistisk enn 125 bare fordi jeg gasset på.
Jeg kan ta deg med på bane og der kan vi klare enda kortere rekkevidde. Blir det mer reelt da, eller?
Reel rekkevidde (som i ønsket om å nå så langt som mulig) har ingen ting med fart over fartsgrensen å gjøre.
Akkurat hva den enkelte legger i det kan nok være forskjellig alt ettersom hvor my man er villig til å fire på komfort og fart. Å måle rekkevidde etter villet ekstremforbruk på en tur som ligger langt innenfor rekkevidden blir et veldig dårlig mål på reel rekkevidde. Så at folk argumenterer mot det finner jeg ikke det minst rart.

E_S

Jeg synes det gir et godt bilde av hva man kan forvente seg av reell rekkevidde når forbruk ikke er noe man tenker over i det hele tatt. Jeg ønsker ikke å måtte bruke jakke mens jeg kjører eller måtte ligge bak bussen på motorveien. Det har sin pris, og det er jeg i de fleste tilfeller villig til å akseptere. Det er bare greit å være litt realistisk i hva reell rekkevidde under slike forhold er, at man snakker halvparten av EPA  ikke "litt mindre" enn NEDC.
:)

Bobbulf

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 12. desember 2017, klokken 22:04
Må vel være tråden med mest off topic,
fått mye bra informasjon om bl.a. NEDC vs EPA, batteriteknologi til mange biler fra LG, en lur formel for maks rekkevidde om vinteren og at også Opelforhandlerne nå helt gitt opp Opel AmperaE,

men lite info om når 60kWh Nissan Leaf kan forventes.
Og det ble ikke særlig bedre i innleggene etter heller  :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

snoemann

Hva er best guesstimate hittils da?

Opprinnelig tenkte jeg at siden de lanserer 40kwh høsten 2017, og leverer den vår/sommer 2018, så lanserer de naturligvis 60kwh høsten 2018 med levering våren/sommeren 2018?

Men, dette avhenger kanskje mer av produksjonskapasitet enn bare produktdiversifisering.
Det blir spennende å se om 60kwh launch avhenger av produktdiversifisering, produksjonsstart av LG Chem i Polen, eller at Renault-Nissan åpner sin egen batterifabrikk i Europa (dette tar vel isåfall LANG tid?)

Jeg holder fortsatt i live et håp om 60kwh lansering til høsten
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Trekkoppbil

I 2013 åpna Nissan fabrikken sin i England som skulle ha kapasitet til å produsere 60 000 batterier i året: https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf#Sunderland,_United_Kingdom
Jeg har hørt rykter om at Nissan har solgt batterifabrikkene sine, men jeg tipper dem står der fortsatt.

sylwester

Ja, men husk at det er 60.000 24kWh-pakker. Det blir 48' 30kWh, 30' 40kWh eller 24' 60kWh.
Det henger ikke på greip at kapasiteten går ned til en tredjedel når markedet vokser eksponentielt.

Jeg tror avgjørelsen av å selge batterifabrikken er en BI-avgjørelse de kommer til å angre på. LG klarer jo ikke å levere nok batterier til eksisterende kunder idag og kun de som får flest batterier få solgt flest biler.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

snoemann

Det har tidligere blitt uttalt at fremtidige Nissan-Renault-Mitsu elbiler skal dele mer komponenter, deriblant batterier.

Kan dette bety at Nissan har tenkt til å gå over til å benytte seg av LG Chem batterier fra den nye fabrikken de produserer i Polen?
Isåfall er jeg noe bekymret for usikkerhet rundt andre leverandørers leveringskapasitet.
Det er jo da fare for at Nissan må finne seg i å vente i køen blant andre som bestiller batterier, deriblant også phev.
Men på den annen side, så er det mulig at de har sikret seg gode kontrakter med AESC slik at de kan fortsette å få leveranser fra de, også 60kwh. Fabrikken i USA har jeg skjønt hadde kapasitet på opp mot 200 000 batterier.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Joen

Leaf 40 Kwh produksjonen startet for noen dager siden i sunderland fabrikken.

I følge denne artikken http://pushevs.com/2017/08/03/nissan-moves-all-battery-cell-production-to-sunderland/
Har nissan samlet all egen   batteriproduksjonen ditt.

Myrvang

Sitat fra: snoemann på mandag 18. desember 2017, klokken 12:37
Hva er best guesstimate hittils da?

Opprinnelig tenkte jeg at siden de lanserer 40kwh høsten 2017, og leverer den vår/sommer 2018, så lanserer de naturligvis 60kwh høsten 2018 med levering våren/sommeren 2018?

Men, dette avhenger kanskje mer av produksjonskapasitet enn bare produktdiversifisering.
Det blir spennende å se om 60kwh launch avhenger av produktdiversifisering, produksjonsstart av LG Chem i Polen, eller at Renault-Nissan åpner sin egen batterifabrikk i Europa (dette tar vel isåfall LANG tid?)

Jeg holder fortsatt i live et håp om 60kwh lansering til høsten

Det jeg fikk høre av BNH da jeg så på 40kW var at 60kW kommer om et år, altså blir lansert høsten 2018 med levering våren 2019. Om dette er bekreftet av fabrikken eller rykter internt i Nissan Norge aner jeg ikke, men var hvertfall det jeg fikk høre.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Joltus

Det er hvertfall det Nissan håper på. Hørte akkurat det samme. Tipper seint 19 eg... Uten noe spesielt grunnlag for påstanden :p

Bondeknøl

Og sannheten er vel at ingen vet eksakt når 60kw blir lansert. Vi tipper vel bare hele gjengen?

Joltus

Joda, men stort sett basert på rykter nissan selv har kommet med. Lansering iløpet av høsten/vinter 18 er vel hintet om?

Bondeknøl

Med på den, men Nissan vet nok ikke i nærheten av sikkert selv de heller. De hadde nok mest av alt ønsket at den var i markedet nå.
De ønsker nok også at leveringsplan for nye Leaf holder......

Jonas64

Produksjonen av 40kwh i Sunderland / England startet 18.desember, og dette er etter planen. Foreløpig er det utstillingsbiler/demobiler til forhandlere som produseres.

https://video.twimg.com/ext_tw_video/943061250883440640/pu/vid/1280x720/vE59yys2iUsfcc4p.mp4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA