Skrevet av Emne: Citroen C-zero batteri inn i Think classic  (Lest 1301 ganger)

e-max

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 82
    • Vis profil
Citroen C-zero batteri inn i Think classic
« på: søndag 26. november 2017, klokken 01:39 »
Har fått tak i nesten nye batterier fra C-zero. De er av ny type hvor det er brukt 80 stk 50 amp LEV50N batterier. I hver av de 10 boksene er det montert 8 batterier som måler 32 volt nå. De har koblet kretskort på cellene (bms tipper jeg). Tenkte å bruke 8 bokser hvorav det blir seriekoblet to og to med totalt 32V/100 AMP. Totalspenning 128V. Vet noen om de påmonterte bms må kables sammen eller lever de sitt eget liv?  Kan originallader brukes eller gir den for høy spenning? Har veldig lyst å få langt liv til Thinken.
Opel Ampera-e i bestilling (Blå levering 2019...)
Audi E-Tron i bestilling
Opel Ampera-e i bestilling (Orange levering Juni-17) - Solgt :-)
Tesla 3 i bestilling
Ventepølse: Volvo V70 bensin 2004
E-Golf feb 15 til juni 16
Think Classic - superbilen til/fra jobb
El scooter (E-Max) nå ombygget til lithium.
Diverse (25 stk) ION, Zero og I-Miev'er (alle solgt)

Caspar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1086
    • Vis profil
Sv: Citroen C-zero batteri inn i Think classic
« Svar #1 på: søndag 26. november 2017, klokken 09:10 »
Jeg kjenner ikke BMS opplegget i trillingene, men jeg tipper du skal være ganske god for å få til å bruke et originalt BMS opplegg fra trillingen når du flytter dette over i Thinken. Tipper du ender med samme løsning som meg med ny BMS og lader. Men veldig bra at du er i gang, jeg holder på med prosessene for å få batteribytte godkjent i Thinken og er absolutt opptimist
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13455
    • Vis profil
Sv: Citroen C-zero batteri inn i Think classic
« Svar #2 på: søndag 26. november 2017, klokken 13:23 »
Studerte original BMS og det virker som det er snakk om enkel toppballansering, og kommunikasjon med bilens øvrige system.

Umiddelbart tror jeg denne BMS kan operere i stand alone modus om den tilføres riktig strømtilførsel. Ulempen blir selvfølgelig at en mangler oversikt over cellene, og cellebasert kjøre og ladestopp blir problematisk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

e-max

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 82
    • Vis profil
Sv: Citroen C-zero batteri inn i Think classic
« Svar #3 på: tirsdag 28. november 2017, klokken 07:28 »
Takker for svar. I kjøkkenbordstesting av en pakke med 4 celler hvor jeg klarte å kortslutte en celle og ladet ut de resterende 3 til forskjellig nivå, så har opplading resultert i 3 stk celler med samme spenning. Det døde batteriet viser 0.2 volt mens det er koblet sammen med bms og de tre andre. Men når alle cellene er demontert er spenningen 0,000 volt. De tre andre er 4,15. Det ser ut at de balanserer på et vis. Hva er nedre spenningen på Classic når den ikke tillater kjøring?
Opel Ampera-e i bestilling (Blå levering 2019...)
Audi E-Tron i bestilling
Opel Ampera-e i bestilling (Orange levering Juni-17) - Solgt :-)
Tesla 3 i bestilling
Ventepølse: Volvo V70 bensin 2004
E-Golf feb 15 til juni 16
Think Classic - superbilen til/fra jobb
El scooter (E-Max) nå ombygget til lithium.
Diverse (25 stk) ION, Zero og I-Miev'er (alle solgt)

e-max

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 82
    • Vis profil
Sv: Citroen C-zero batteri inn i Think classic
« Svar #4 på: tirsdag 28. november 2017, klokken 07:43 »
Ser forresten mange tips fra Elektrolux i fbm Caspar sin Classic e-up ombygging. Det hadde vært fantastisk dersom det kunne blitt utviklet en "godkjent" Classic batterikasse med moderne lithium batteri og bms system som bare var å smekke rett inn, gjerne med både hurtiglader og standard ladekontakter.. Plassmessig er det ingen problem å ha alle batteriene fra trillingene i think kassa og enda ha plass til ymse elektronikk. Da hadde Thinken igjen blitt den beste elbilen på markedet :)
Opel Ampera-e i bestilling (Blå levering 2019...)
Audi E-Tron i bestilling
Opel Ampera-e i bestilling (Orange levering Juni-17) - Solgt :-)
Tesla 3 i bestilling
Ventepølse: Volvo V70 bensin 2004
E-Golf feb 15 til juni 16
Think Classic - superbilen til/fra jobb
El scooter (E-Max) nå ombygget til lithium.
Diverse (25 stk) ION, Zero og I-Miev'er (alle solgt)

Caspar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1086
    • Vis profil
Sv: Citroen C-zero batteri inn i Think classic
« Svar #5 på: tirsdag 28. november 2017, klokken 15:04 »
Jeg er fremdeles glassklar på at dette skal være mulig å få godkjent.  Jeg venter på et møte med SFOR om hvordan de skal tolke kjøretøyforskriftens krav.Krav om ISO6469-1 er jo helt grei å forholde seg til, men sånne "synsekrav" er ikke like lett. Du finner heller ikke noe testinstitutt som vil uttale seg om det. De forholder seg til standarder. Litt merkelig å kreve ECE 100 på kjemibytte også, da burde det holde med ISO 6469-1. Avsluttningsvis så skriver de også at "Kompetent uavhengig laboratorium" skal være akreditert for ECE100.

Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.[
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1086
    • Vis profil
Sv: Citroen C-zero batteri inn i Think classic
« Svar #6 på: søndag 22. september 2019, klokken 22:35 »
Hvordan gikk det med dette prosjektet? Thinken til jentungen er nå godkjent med VW batterier så det går an
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn