Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroen C-zero batteri inn i Think classic

Startet av e-max, søndag 26. november 2017, klokken 01:39

« forrige - neste »

e-max

Har fått tak i nesten nye batterier fra C-zero. De er av ny type hvor det er brukt 80 stk 50 amp LEV50N batterier. I hver av de 10 boksene er det montert 8 batterier som måler 32 volt nå. De har koblet kretskort på cellene (bms tipper jeg). Tenkte å bruke 8 bokser hvorav det blir seriekoblet to og to med totalt 32V/100 AMP. Totalspenning 128V. Vet noen om de påmonterte bms må kables sammen eller lever de sitt eget liv?  Kan originallader brukes eller gir den for høy spenning? Har veldig lyst å få langt liv til Thinken.
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Caspar

Jeg kjenner ikke BMS opplegget i trillingene, men jeg tipper du skal være ganske god for å få til å bruke et originalt BMS opplegg fra trillingen når du flytter dette over i Thinken. Tipper du ender med samme løsning som meg med ny BMS og lader. Men veldig bra at du er i gang, jeg holder på med prosessene for å få batteribytte godkjent i Thinken og er absolutt opptimist
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Studerte original BMS og det virker som det er snakk om enkel toppballansering, og kommunikasjon med bilens øvrige system.

Umiddelbart tror jeg denne BMS kan operere i stand alone modus om den tilføres riktig strømtilførsel. Ulempen blir selvfølgelig at en mangler oversikt over cellene, og cellebasert kjøre og ladestopp blir problematisk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

e-max

Takker for svar. I kjøkkenbordstesting av en pakke med 4 celler hvor jeg klarte å kortslutte en celle og ladet ut de resterende 3 til forskjellig nivå, så har opplading resultert i 3 stk celler med samme spenning. Det døde batteriet viser 0.2 volt mens det er koblet sammen med bms og de tre andre. Men når alle cellene er demontert er spenningen 0,000 volt. De tre andre er 4,15. Det ser ut at de balanserer på et vis. Hva er nedre spenningen på Classic når den ikke tillater kjøring?
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

e-max

Ser forresten mange tips fra Elektrolux i fbm Caspar sin Classic e-up ombygging. Det hadde vært fantastisk dersom det kunne blitt utviklet en "godkjent" Classic batterikasse med moderne lithium batteri og bms system som bare var å smekke rett inn, gjerne med både hurtiglader og standard ladekontakter.. Plassmessig er det ingen problem å ha alle batteriene fra trillingene i think kassa og enda ha plass til ymse elektronikk. Da hadde Thinken igjen blitt den beste elbilen på markedet :)
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

Caspar

Jeg er fremdeles glassklar på at dette skal være mulig å få godkjent.  Jeg venter på et møte med SFOR om hvordan de skal tolke kjøretøyforskriftens krav.Krav om ISO6469-1 er jo helt grei å forholde seg til, men sånne "synsekrav" er ikke like lett. Du finner heller ikke noe testinstitutt som vil uttale seg om det. De forholder seg til standarder. Litt merkelig å kreve ECE 100 på kjemibytte også, da burde det holde med ISO 6469-1. Avsluttningsvis så skriver de også at "Kompetent uavhengig laboratorium" skal være akreditert for ECE100.

Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.[
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Hvordan gikk det med dette prosjektet? Thinken til jentungen er nå godkjent med VW batterier så det går an
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA