Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klukkelyder fra dempere?

Startet av mariusse, tirsdag 15. oktober 2024, klokken 15:34

« forrige - neste »

mariusse

Jeg har fått en slags klukke/klakke-lyd fra venstre side av bilen et sted. Det er spesielt om jeg kjører i slak venstresving på ujevnt underlag. Da høres det godt. På motorvei eller rett-frem-kjøring så er det stille som natta. Merker heller ingenting på rattet eller følelsen av bilen generelt.

Er det noen som har hatt dette og kan fortelle hva det kan være? Garantien gikk ut i februar så det sitter litt lengre inne å dra på verksted å få det sjekket...

Eladdin - Elbilfareren

Klunkelyder ved kjøring over dumper kommer ofte fra defekt lenkearm. Enkelt å bytte selv.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 15:55Klunkelyder ved kjøring over dumper kommer ofte fra defekt lenkearm. Enkelt å bytte selv.
Og det ligger mange YT DIY om denne jobben

mariusse

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 19:29
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 15:55Klunkelyder ved kjøring over dumper kommer ofte fra defekt lenkearm. Enkelt å bytte selv.
Og det ligger mange YT DIY om denne jobben
Har dere noen linker jeg kunne tittet på? Vet ikke helt hva jeg skal søke etter på engelsk, fant ingenting på norsk.

Orbit

Se f.eks. på videoen her, ca 05:30 ut i videoen løsnes øvre feste på armen. Det er tilsvarende mutter nederst. Lenkearm koster ca 1000 kr orginalt, men du får de til godt under halvtparten av det fra ettermarkedsleverandører.

Videoen viser en mye større operasjon enn lenkearmbytte, men det kan også være fjærbenslageret på toppen som byttes i videoen som lager lyder.

https://www.youtube.com/watch?v=Nj9jgkNTp8Q
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mariusse

Takk for videoer! Blir vel en tur på verksted det her. Han siste der sier at det vil merkes på styringen, mens jeg merker ingenting så kanskje er det da "fjærbenslageret på toppen" som du nevnte. Er nok over min evne og gateparkering. Er vel bare å belage seg på en saftig regning.  :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA