Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hvordan lade for og bevare levetiden på batteriet lengst mulig?

Startet av sykkeltulling, mandag 20. november 2017, klokken 18:32

« forrige - neste »

sykkeltulling

Har kjøpt meg elsykkel med bosch performanceline, er strålende fornøyd, men lurer på om det er noen som har gode tips for og bevare levetiden på batteriet lengst mulig, til nå har jeg ladet batteriet hver dag fra ca 60% til 100%.
Kan det være en fordel og bare lade til feks. 80%, eller har det ingen betydning: :) :)

elekTrond

Velkommen ombord. Ja, det har en viss betydning. All litteratur tilsier at <80% mangedobler levetid og/eller antall fulle ladesykler. Bruker du 40% hver dag, er intervallet 40-80% sunnere enn 60-100%.

Ikke glem å vedlikeholdslade batteriet over vintern om du lar den stå. Sett heller ikke bort batteriet full-ladet mer enn f.eks. en håndfull dager. Spesielt ikke i høye temperaturer.

Til slutt: Li-ion er som trening - ferskvare. "Use it or loose it!" :+1:
'13 Mjau

Esykkel

Hei.

Enkelte studier viser at om man ikke lader batteriet opp til 100%, men til 80% så dobler man antall ladesykluser. Så det kan jo være smart. Jeg tror ikke du kommer til å lade så mange ladesykluser som batteriet er ment for, mtp opp til 100%. Men om du gjør det så kommer du sikkert til å ha lyst på en ny  :laugh:

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal klare å lade opp batteriet mitt til 80%. Jeg finner ingen innstilling for dette på min sykkel. Dersom noen vet er det topp :) :+1:

Citroel

Du må avbryte ladingen manuelt ved ca 80% lading. Og så er det lurt å av og til lade til 100% for balansering av cellene (etter hva jeg har skjønt).

Det er den tiden cellene er utsatt for spenning over ca 4,0 volt pr celle som er skadelig.

Jeg minimerer denne tiden ved å lade på jobb (til 100%). Da er ca 15-20% brukt når jeg kommer hjem og sykkelen står over natten. Viktig å unngå at sykkelen blir stående med 100% lading. En tidligere elsykkel fikk merkbart redusert batterikapasitet etter at den sto en uke med 100% (pga feil på sykkelen fikk jeg ikke brukt den).
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

RaBalder

Sitat fra: Esykkel på tirsdag 28. november 2017, klokken 12:31
Hei.

Enkelte studier viser at om man ikke lader batteriet opp til 100%, men til 80% så dobler man antall ladesykluser. Så det kan jo være smart. Jeg tror ikke du kommer til å lade så mange ladesykluser som batteriet er ment for, mtp opp til 100%. Men om du gjør det så kommer du sikkert til å ha lyst på en ny  :laugh:

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal klare å lade opp elsykkelbatteriet mitt til 80%. Jeg finner ingen instilling for dette på min sykkel. Dersom noen vet er det top :) :+1:

På min sykkel så vil all lading under 90% SOC tilsi omtrent 0.5% økning av SOC for hvert minutt som lades. Jeg har også et display på sykkelen som viser SOC som et tall 0-100%.

Når jeg kommer hjem på ettermiddagen, så pleier jeg å lade til 90%. Kommer jeg hjem med 55%, så må det lades inn 35%. Dette betyr omtrent 70 minutter lading.

* Jeg plugger i laderen og setter et nedtellingsur på 70 minutter.
* Når nedtellingen ringer, så stopper jeg ladingen manuelt.

Dette fungerer fint hos meg.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA