Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selvpresenterende dører.

Startet av Trond Strømberg, torsdag 23. november 2017, klokken 07:55

« forrige - neste »

Trond Strømberg

Hei.
Har lest en del på forumet at folk ikke synes selvpresenterende dører er noe særlig og noe som deaktiviseres umiddelbart.
Har jo sett videoer på nettet hvor disse blir «revet» av ved uhell.
Er de virkelig så håpløse? Hvordan er sensorene på dørene? Vil de stoppe dørene fra å slå inn i objekter på utsiden?

Mvh Trond.
TMX75D - 5 seter, premium, MCU2 og HW3.0 og Pearl White Multi-Coat Lakk.

Nasatech

Sitat fra: Trond Strømberg på torsdag 23. november 2017, klokken 07:55
Hei.
Har lest en del på forumet at folk ikke synes selvpresenterende dører er noe særlig og noe som deaktiviseres umiddelbart.
Har jo sett videoer på nettet hvor disse blir «revet» av ved uhell.
Er de virkelig så håpløse? Hvordan er sensorene på dørene? Vil de stoppe dørene fra å slå inn i objekter på utsiden?

Mvh Trond.

Jeg fikk bilen men tidlig i august 2016 og er en av de første i Norge som fikk bilen. Har hatt på selvpresenterende dører fra dag en og aldri hatt noe problem med det.

Tror de som sier det er et problem er de som har sett videoer, ikke prøvd eller ikke har selvpresenterende dører.

Selv når det er supertrangt så fungerer det fint.

bmw2002

Selv om dørene fungerer fint hos enkelte her, så betyr ikke det at de fungerer fint hos alle. Har selv sett minst 2 bilblader som testet Model X har påpekt at disse har slått inn i andre biler.

morpheos

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 23. november 2017, klokken 08:42
Selv om dørene fungerer fint hos enkelte her, så betyr ikke det at de fungerer fint hos alle. Har selv sett minst 2 bilblader som testet Model X har påpekt at disse har slått inn i andre biler.
«Minst to bilblader» er like mye anekdotisk bevis som «fungerer fint hos andre».

Jeg har hatt bilen siden september og har slått av. Praktisk i en del sammenhenger, men slo det av siden det ikke er alltid jeg er i nærheten av bilen at jeg ønsker at de skal poppe ut. Dette er en typisk ting som er nyttig for noen, og ikke for andre. Wow-effekten er stor de første gangene.

MXAnders17

#4
Vet ikke hvordan det funker, men går det an å la de åpne seg helt ved å trykke på "nøkkelknappen" (slik som en el-bakluke), eller er det bare ved selvpresenteringsfunksjonen hvor dørene åpner seg helt opp automatisk ?

Isåfall skal man alltids klare å trykke på en knapp for å unngå at de åpner seg når man står ved siden av bilen :)

Eventuelt ha en knapp som aktiverer/deaktiverer selvpresentering fra app/nøkkel hadde vært noe, ettersom det ikke  er alle situasjoner man ønsker at de skal åpne seg auto
Bestilt Tesla Model X Performance juli 2019
Eier Tesla Model X 75d
Eier Nissan Leaf Tekna 2017

KristianSE

Dørene foran benytter sensorene i bakdørene ble jeg fortalt av Tesla da jeg prøvekjørte Model X. Og det stemte også så langt jeg kunne se da jeg forsøkte å parkere nær noe, men at bakdørene hadde "fri passasje". Fikk åpnet passasjerdøren foran fra en som satt i førersetet mens jeg sto å "sikret". Den stoppet ikke før den traff hånda mi. Når det er sagt så var det svært lite kraft så mulighetene for at det blir skade på bil eller annet er kanskje ikke særlig stor. Jeg så en film på YouTube der man testet dette og jeg mener de fant ut at døren hadde ca tre kg "trykk" en halvmeter ut...

Nasatech

Sitat fra: MXAnders17 på torsdag 23. november 2017, klokken 09:59
Vet ikke hvordan det funker, men går det an å la de åpne seg helt ved å trykke på "nøkkelknappen" (slik som en el-bakluke), eller er det bare ved selvpresenteringsfunksjonen hvor dørene åpner seg helt opp automatisk ?

Isåfall skal man alltids klare å trykke på en knapp for å unngå at de åpner seg når man står ved siden av bilen :)

Eventuelt ha en knapp som aktiverer/deaktiverer selvpresentering fra app/nøkkel hadde vært noe, ettersom det ikke  er alle situasjoner man ønsker at de skal åpne seg auto

Trykker man to ganger på taket på FOB så åpner døren seg helt. Gjør man det en gang til så åpner passasjerdøren seg.

Nærmer man seg bilen og trykker én gang på taket på FOB så åpner døren seg ikke.

morpheos

Det er sensor i døren, jeg har hatt på selvpresenterende dører der den har åpnet seg (hver dag i garasjen) og stopper. Den detekterer også når du kommer forfra (på FOB) og åpner da døren på gløtt, før den åpnes helt når du runder døren. Som med FWD-dørene er det sikker issues med sensorene der også, men i utgangspunktet skal de stoppe

olavxxx

hva skjer om dørene åpner seg på noe, tar tesla ansvar for det? De har jo tross alt laget de og markedsført de som "trygge dører" med sensorer :P

Feks hvis måkevingedørene slår oppi et tak eller noe?

Øyvind.h

Det er ikke sensor i fremdørene. Fremdørene bruker sensoren fra bakdørene på å avgjøre om det er trygt å åpne.

Jeg deaktiverte etter kort tid. Ble lei av at dørene åpnet seg hver gang jeg gikk forbi bilen. Hadde jeg parkert annerledes og hatt et annerledes bruksmønster ville jeg antakelig beholdt funksjonen på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA