Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruke eksisterende delt kurs?

Startet av Electricity, torsdag 23. november 2017, klokken 17:19

« forrige - neste »

Electricity

Jeg ser det blir kronglete å få lagt ut en ekstra kurs for lading i garasje.

P.d.d. har jeg en 16A kurs ut med 3 x 2.5 mm2 ledere som forsyner lys/port/uttak. Den kabelen går inn i en boks som det fordeles fra.

Kan jeg bytte ut sikringen inne med en sikring med jording-B og så gå ut fra boksen med en 10A jordet-B for å lade på og drive resten fra boksen?

Rav4_EV

Hvorfor vil du sette på en 10A sikring til elbilen? Går du ned på tverrsnittet fra fordelingsboksen?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Electricity

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 23. november 2017, klokken 19:26
Hvorfor vil du sette på en 10A sikring til elbilen? Går du ned på tverrsnittet fra fordelingsboksen?

Jeg så for meg å være lovlig med 10A B-sikret kurs?

Jeg har også en "blå" trefase-kontakt i garasjen, er den lurere å bruke?

PalEngh

Sitat fra: Electricity på torsdag 23. november 2017, klokken 19:42
Jeg har også en "blå" trefase-kontakt i garasjen, er den lurere å bruke?

Det er et interessant spørsmål.
Jeg har også 3-faset NT nett i huset, og har vurdert å sette sikringer/vern i sikringsskapet i garasjen, og så trekke en fast kabel med fast rød CEE- kontakt som jeg kobler bilens ladekabel til.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øystein16

Sitat fra: PalEngh på torsdag 23. november 2017, klokken 20:34
Jeg har også en "blå" trefase-kontakt i garasjen, er den lurere å bruke?
Du kan vel kople ein ladestasjon med B-vern i den.

PalEngh

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 23. november 2017, klokken 20:59
Du kan vel kople ein ladestasjon med B-vern i den.
Hvorfor skal jeg ha ladestasjon?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Initium

Blå stikk er neppe trefas, men CEE stikk ? Tell pinnehullene, er det tre, så er det enfas CEE. Mye, mye tryggere og bedre en Schuko..

Electricity

Sitat fra: Initium på torsdag 23. november 2017, klokken 21:17
Blå stikk er neppe trefas, men CEE stikk ? Tell pinnehullene, er det tre, så er det enfas CEE. Mye, mye tryggere og bedre en Schuko..

Antakelig, men er jeg "lovlig" ved å bruke den? Jeg bør vel egentlig har dedikert kurs med egen jordfeil B?

TB

#8
Sitat fra: Initium på torsdag 23. november 2017, klokken 21:17
Blå stikk er neppe trefas, men CEE stikk ? Tell pinnehullene, er det tre, så er det enfas CEE. Mye, mye tryggere og bedre en Schuko..
Blå industri kontakt betyr det er 230V. Kan være einfase, med tre pinner (2+PE), eller trefase med fire pinner. (3+PE) Er det trefase må det være IT nett.

Røde industri kontakter betyr alltid det er 400V TN. Er alltid trefase, men kan være 5 eller 4 pinner for med og uten nøytral. Skrives 3+N+PE eller 3+PE.

Felles for begge typer er at det finnes i ulike størrelser, 16, 32, 63 og 125A - og kontakten auker i størrelse med antall ampere.

Fordel med industri kontakt / CEE kontakt over schuko er at desse kontakter kan trygt overføre den ampere som dei er laga for. Schuko kan bli eit svakt punkt, og elektriker skal etter nye regler sette vern på maks 10 A.

Men, industrikontakt gir ingen garanti for resten av anlegget, eller samtidig bruk av andre forbrukere. Er CEE kontakt montert for verktøy med normal kort brukstid kan kabel gjerne ha mange andre potensielle laster, eller koblingsbokser undervegs. Langvarig belastning på maks effekt kan gi varmgang.

Det beste er fastmontert ladeboks, som er fast programmert, eller som har dynamisk justering. Er fleire som tilbyr tilbehør til ladeboksene slik at maks ladestrøm blir justert etter faktisk forbruk. Behovet er størst i fellesgarasjer, eller for bustader med lite OV og ønske om rask lading.

Her er katalog over mange ulike CEE kontakter:
http://www.elektroskandia.no/pdf/2013/WEB-Hovedkatalogen_2013_Gruppe_15.pdf
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

fredag

Kurs som settes opp for å lade elbil skal strengt tatt kun ha en kontakt. Ledning skal gå direkte fra sikringsskap til kontakt. Ingen koblingspunkt eller ekstra kjekt-og-ha kontakter.

Mulig løsning: Underfordelingsskap i garasjen. Jordfeilbryter type B der til elbil-kursen. Og en annen kurs for de andre tingene i garasjen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Sitat fra: fredag på torsdag 23. november 2017, klokken 22:45
Kurs som settes opp for å lade elbil skal strengt tatt kun ha en kontakt. Ledning skal gå direkte fra sikringsskap til kontakt. Ingen koblingspunkt

Hvor har du det med at det ikke skal være koblingspunkt fra?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

Sitat fra: fredag på torsdag 23. november 2017, klokken 22:45
Ledning skal gå direkte fra sikringsskap til kontakt. Ingen koblingspunkt eller ekstra kjekt-og-ha kontakter.

Koblingspunkt som i ekstra utstyr koblet på, eller som i skjøt? Hvis det ikke er lov å skjøte, så kan en jo risikere veldig mye jobb ved ombygginger. Graving, asfaltering m.m. i verste fall.

PalEngh

Sitat fra: fredag på torsdag 23. november 2017, klokken 22:45
Kurs som settes opp for å lade elbil skal strengt tatt kun ha en kontakt. Ledning skal gå direkte fra sikringsskap til kontakt. Ingen koblingspunkt eller ekstra kjekt-og-ha kontakter.

Mulig løsning: Underfordelingsskap i garasjen. Jordfeilbryter type B der til elbil-kursen. Og en annen kurs for de andre tingene i garasjen.
Kan du fortsette resonnementet ditt?

Eller hva med: egen 32A 3-fas TN-kurs fra sikringskap og direkte til underfordelingsskap i garasje.
I underfordelingsskapet monteres jordfeilvern B og og ev. andre (hvilke?) nødvendige sikringer.
Strekker en dedikert kabel fra underfordeling til fastmontert (rød/blå) CEE-kontakt.
Koble bilens Type 2 ladekabel i CEE-kontakten og rett i bilen....
Funker?

Electricity

Er vi ikke tilbake til starten av tråden da?

Jeg har 16A kurs i garasje.
Kan jeg sette et skap der med 10A sikring  fra den kursen og bruke til lading på 10A og så komples resten av garasjen på før og nyter hele 6A?

Jeg ringte en bekjent elektriker og han mente vi måtte strekke ut ny kurs da behovet nok ville øke med årene.

PalEngh

Sitat fra: Electricity på torsdag 23. november 2017, klokken 23:42
Er vi ikke tilbake til starten av tråden da?
Det essensielle over er hvorvidt man trenger ladestasjon om vi monterer jordfeilvern B og sikring for ladekurs i fordelingsskapet.
Den skisserte løsningen min koster halvparten av en ladestasjon....
Min Volvo har innebygd tidsstyring for lading.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA