Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Produserer Tesla nå batterier til 75$ per kWh?

Startet av Porsgrunn, torsdag 23. november 2017, klokken 10:20

« forrige - neste »

Porsgrunn

I denne artikkelen hos Electrek oppgis priser på Tesla sin kommende semi trailer:
SitatRegular production versions for the 300-mile and 500-mile range versions will be $150,000 and $180,000
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-semi-expected-price-electric-truck/

Den dyreste med lengst rekkevidde skal etter hva jeg har fått med meg ha et batteri på 1000 kWh. Da bør det jo være omtrent 400 kWh mindre i den billigste. Om alt annet er likt gir det en pris på 75$ per kWh for økningen.

Kan tesla virkelig ha batterier på gang allerede til under 75$ kWh? eller godtar de mindre prosentvis fortjeneste på den dyreste modellen?

Om det er slik at de har det er det veldig spennende siden priser til under 100$ kWh lenge har vært ansett som det magiske punktet hvor elbiler kan bli billigere enn fossilbiler  å produsere.

jkirkebo

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 23. november 2017, klokken 10:20
I denne artikkelen hos Electrek oppgis priser på Tesla sin kommende semi trailer:
SitatRegular production versions for the 300-mile and 500-mile range versions will be $150,000 and $180,000
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-semi-expected-price-electric-truck/

Den dyreste med lengst rekkevidde skal etter hva jeg har fått med meg ha et batteri på 1000 kWh. Da bør det jo være omtrent 400 kWh mindre i den billigste. Om alt annet er likt gir det en pris på 75$ per kWh for økningen.

Kan tesla virkelig ha batterier på gang allerede til under 75$ kWh? eller godtar de mindre prosentvis fortjeneste på den dyreste modellen?

Om det er slik at de har det er det veldig spennende siden priser til under 100$ kWh lenge har vært ansett som det magiske punktet hvor elbiler kan bli billigere enn fossilbiler  å produsere.

Jeg tror ikke prisen Tesla tar for oppgraderingen har mye med batterikostnaden å gjøre. På Model X tar de jo $660/kWh for å oppgradere fra 75kWh til 100kWh...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 23. november 2017, klokken 10:20
Den dyreste med lengst rekkevidde skal etter hva jeg har fått med meg ha et batteri på 1000 kWh. Da bør det jo være omtrent 400 kWh mindre i den billigste. Om alt annet er likt gir det en pris på 75$ per kWh for økningen.

Det foregår en debatt på andre fora om hvor stort dette største batteriet er. Det er korrekt at de første beregningene gikk på 1MW batteri, men har siden kommet gode argumenter for at det er på omtrent - eller litt over - 800kW.

Skal ikke si noe om hva som er korrekt, men viser bare på muligheten for at estimatet du bruker kan være noe feil. Dersom f.eks. differansen er på 300kW istedet for 400kW tilsier det en pris på $100/kW, noe jeg finner mye mer realistisk. Og som Kirkebø sier så behøver heller ikke prisforskjellen på disse modellene å være noen direkte indikasjon på batterikostnadene.
Model S 85D

Porsgrunn

Enig i det, men om de har høyere produksjonskost enn prisforskjellen så bytter det at de har mindre fortjeneste på den dyreste modellen. Det synes jeg virker ekstremt usannsynlig.

For S og X er det vell ingen hemmelighet at økningen ikke reflekterer prisforskjellen men er en måte å få høyere avanse på toppmodellen(noe alle personbilprodusenter har gjort alltid)

Jeronan

#4
There is a key difference here.

Almost all trucks these days are leased, not bought.

So with that in mind my theory is:

The price indicated here is most likely for the truck itself, without the battery pack.
To keep the cost low, Tesla most likely is just going to lease these battery packs and then re-use them in their large Energy Storing Solutions later on, when they reached a certain degradation threshold.

This would be a win-win situation.

- It would be a straight kick in the teeth to the competition. No Diesel truck will be ever able to compete on this.
- Logistics companies will benefit from very low operations costs.
- Tesla earns steady recurring operational/Lease income
- Tesla makes money on re-using these battery packs in their Energy storage solutions.


I know that Renault is doing this for example with their Zoe cars in EU, like the UK where people buy these cars and lease the battery.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Porsgrunn

Det er mulig, selv om det ikke står noen ting om det her
https://www.tesla.com/semi/

Startet denne tråden fordi dette er i tilfelle en veldig stor og viktig nyhet for elektrifisering av alle typer transport, samt for batterier til energilagring.

Trodde igrunn jeg var blant de mer optimistiske på denne utviklingen, men trodde før dette at batterier til 75-100$ kWh på pakke nivå lå minst 5 kanskje 10 år frem i tid.

Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 23. november 2017, klokken 11:12
Trodde igrunn jeg var blant de mer optimistiske på denne utviklingen, men trodde før dette at batterier til 75-100$ kWh på pakke nivå lå minst 5 kanskje 10 år frem i tid.

Dersom alt Tesla/Elon har sagt om batteriene sine og kostnadsreduksjonene via GF-I er korrekt *burde* prisen ettersom GF-I kommer i full produksjon - noe den vel tilnærmelsevis vil være i 2019/2020 når Semi skal slippes - være i området/i underkant av USD110/kWh. Elon har også sagt at han ville være ekstremt skuffet om prisen ikke ville nå USD100/kWh innen 10 år (i fra 2015) og hintet om at han forventet den prisen innen utgangen av dette 10-året.

Så ja, ser det som realistisk å se for seg at de kan operere med denne prisen for Semi/Roadster mk-II som skal slippes i 2019/2020 (++).
Model S 85D

daktari

Regner dere pris på battericellene eller på en komplett pakke?
Hvis Semi har en annen, enklere konstruksjon av pakken, kan dette forklare den lavere prisen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amoss

Sitat fra: daktari på torsdag 23. november 2017, klokken 18:41
Regner dere pris på battericellene eller på en komplett pakke?

De priser jeg bruker er for battericellene. Regner med at forskjellen i pris/kostnad på selve pakken uten celler vil være ubetydelig på de to variantene vi her snakker om, så derfor regnet jeg bare celleprisen som relevant til regestykket til OP. Men helt klart så snakker man fort om en annen og høyere pris pr. kWt dersom man snakker om komplett pakkepris, men da også heller ikke så lett å sammenligne mellom modeller som du jo var inne på.
Model S 85D

Amoss

Model S 85D

Amoss

... det er forresten artig å se hvor forskjellige resultater folk får når de prøver å regne på det med det samme utgangspunktet ;)

Her er en fra ett annet forum:
Sitat

  •     Expected Base Price (300 mile range)
        $150,000
  •     Expected Base Price (500 mile range)
        $180,000

Therefore 100 miles of battery costs $15 000.
Therefore 500 mile battery costs $75 000.
Therefore kWh price is around 75000/800 = $94/kWh

I would actually assume 300 mile version costs slightly more
per kWh compared to 500 mile version. So actual price could
be something like 140 000 vs 180 000. Plus definitely there is
some cost hidden in battery pack skeleton (coolant loop, case,
connections, busbars). So rather 1kWh costs around $125.
Cost per kWh should be between $105-135 with high probability.
aka hardcore smackdown to other battery manufacturers.

Så nå har vi fått tall fra $75/kWt til $135/kWt :p  Holder meg strengt talt fortsatt til "den gyldne middelvei", så ett sted nogenlunde midt i mellom ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA