Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan legge inn bilder på Forumet ?

Startet av Caspar, onsdag 25. mai 2011, klokken 19:22

« forrige - neste »

Caspar

Vet ikke helt om dette er rette sted for dette innlegget, men admin kan sikkert flytte det hvis det ikke passer her. Selv synes jeg et forum blir veldig mye bedre med bilder. Mange tekniske løsninger osv er jo mye lettere å vise med biler

1. Først litt teori.
Siden dette diskusjonsforumet er internettbasert må også bildene som legges ut ligge tilgjengelig for internett. Deretter lages det en peker til bildet i teksten du skriver i innlegget.


2. Hvordan kan jeg legge bildet ut på internett?
Denne oppskriften tar utgangspunkt i bildelagringstjenesten Photobucket. Denne er en av de beste tjenestene for dette på internett, og det beste av alt er at den er GRATIS.

Det aller første du må gjøre er å gå inn på www.photobucket.com og registere deg som bruker. Klikk på "Join now" og fyll inn feltene som forespurt.




Når du har registrert deg som bruker er det bare å logge på og begynne å legge opp bilder. Jeg anbefaler å opprette album dersom du har flere bilder du skal laste opp, feks fra ulike treff. Dette hjelper deg å holde orden på bildene senere. Det gjøres undermenyvalg "albums & upload", der har du en boks med tittel "Add a new album".




Vær obs på at det er MYE reklame på Photbucket, dette er ikke noen vits å klikke på. Det finnes en reklamefri versjon også, men den koster.

Ok, over til moroa: Laste opp bilder. 

Velg det albumet du vil at bildene skal ligge i, i mitt tilfelle velger jeg mitt album "Bildeforklaring". Deretter velger du om størrelsen på bildene skal endres, jeg anbefaler 800x600. Dette er en størrelse som de aller fleste skjermene i dag takler uten scrolling, samt at det er internettvennlig i form av filstørrelse. Klikk så på "Choose files" for å finne bildene du ønsker å kopiere over. Husk at du kan velge flere bilder ved å holde inne CTRL-tasten når du velger bildene. Trykk OK og kopieringen starter.




Så går vi over til det fine med Photobucket, nemlig automatisk generering av koden som trengst for å publisere bildene her på forumet. Ved å holde musepeker over de små utgavene av bildene du nettopp lastet opp får du ulike valg. Et av disse er en tekstboks der det står IMG Code.




Høyreklikk på teksten i boksen og velg "Copy" (eller "Kopier" om du har norsk operativsystem). Denne teksten kan se slik ut: Kode:

Den inneholder adressen til bildet, og er plassert inn i en såkalt IMG-tag.

Det er også mulig å lage IMG-kode av alle bildene i et album, eller bare noen utvalgte. Dette gjøres ved å velge de bildene du ønsker ved å klikke på avkryssingsboksen ved sinde av bildenavnet. For å velge alle, klikk på "select/unselect all". Klikk deretter på "Generate HTML and IMG code.




Kopier teksten fra IMG codes for message boards.


3. Legge inn bildet på forumet.
Ok, da alt klart for siste steg: vise bildet på forumet.
Når du vil sette inn et bilde så trykker du på "bildeknappen"(BBC koden) da kommer det opp to firkantparanteser og mellom de limer du inn stien til bildet som du har kopiert fra albumet ditt på Photobucket


Lykke til!
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

#1
Ja det er én måte å legge inn bilder på.
Personlig syns jeg det er en fordel at bildene relatert til diskusjonsforumet ligger inni diskusjonsforumet, så det er mindre sjanse for at de forsvinner over tid.
Og de finns det enkel funksjonalitet for under "Ekstra valg..." nede til venstre (se bildet). Med denne funksjonen ekspandere bildet når du trykker på det.

Eneste ulempen er begrensningen i størrelse og tiltalt antall pr. innlegg. Det løser man med å minske størrelsen med ulike fotoprogram og/eller å fordele bildene på flere innlegg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA