Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begrensning og ladehastighet på Schuko / stikkontakt

Startet av tiro_silex, onsdag 22. november 2017, klokken 17:27

« forrige - neste »

tiro_silex

Hei,

Nybakt eier av ny Tesla Model S 75 her, med et spørsmål om lading på Schuko / stikkontakt.

Jeg har forstått det slik at lading av elbil på stikkontakt ikke anbefales, men at dersom man må gjøre det, anbefales det å begrense trekket til 8A. Stemmer dette?

Hva da med offentlig tilgjengelige Schuko lagt opp spesielt for elbil, f.eks Oslo kommune / Bærum kommune sine, eller i diverse kjøpesenteres parkeringshus? Er det nødvendig å skru ned til 8A også her, eller er disse kontaktene bedre sikret?

Til slutt, hvilken ladeeffekt kan forventes på slike offentlige stikkontakter?

Beklager hvis dette er besvart tidligere, det er så mye informasjon å sette seg inn i... Takk for hjelpen! :-)

Vollis47

Schuko bør bare belastes med 8-10 A selv om noen nok kan tåle 16. Men disse står som oftest ute eller i det minste i betonggarasjer og ikke i brannfarlige trehus eller ditto garasjer.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

KjellG

Sitat fra: tiro_silex på onsdag 22. november 2017, klokken 17:27
Til slutt, hvilken ladeeffekt kan forventes på slike offentlige stikkontakter?


230*8=1800W
230*10=2300W

Trekkoppbil

Er det tryggt å kjøre bil i 80km/t, eller bør jeg begrense meg til 60km/t eller 40km/t?

elektrolux

Hadde alle kjørt i 40 km/t kunne vi nådd målet om 0 drepte i trafikken, så helt klart tryggere å kjøre i 40 km/t.

Samme med lading. Tryggere å lade med 8A eller 6A.

Med det sagt går det som regel greit å kjøre i 80 km/t og å lade med både 10A og 16A.

På samme måte er lading fra dedikert mode 3 utstyr tryggere, og kjøring på 2 felts motorvei med godt adskilte baner tryggere å kjøre på selv om farten øker.

Blir som hu mor. Må bare si til ungene at de må være forsiktige, bare så det er sagt. Antar det er det samme med lading. Er kursen 10A så vær forsiktig og lad med 8A eller 6A så blir hu mor fornøyd.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

alda

Du får 3kw om du "lever farligt" og maximerar laddningen till 13A, som är max med schucko. Den trekker automatiskt det om du inte nedjusterar.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

storeulv

Hmm...korriger meg gjerne om jeg tar feil, men er ikke el-forskriften skrevet slik at det ikke er tillatt med høyere konstantlast enn 10A på schuko selv om kursen er dimensjonert for høyere last?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

alda

#7
Sitat fra: storeulv på torsdag 23. november 2017, klokken 10:16
Hmm...korriger meg gjerne om jeg tar feil, men er ikke el-forskriften skrevet slik at det ikke er tillatt med høyere konstantlast enn 10A på schuko selv om kursen er dimensjonert for høyere last?
Joo, men det vet inte bilen ;)

Och om man laddar på kommunal stolpe är det väl OK att ladda på 13A? Ingenting kan ju hända eftersom stolpen har en egen kurs? För bilen spelar det ju ingen roll....

Edit:
Hemma är det givetvis en annan sak, då kommer brandsäkerhet i eget hus in i bilden.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

tiro_silex

Takk for meget informative svar!  :)

Men det er vel akkurat dette jeg er litt usikker på; hjemme (i den grad jeg vil benytte Schuko) vil jeg naturligvis begrense til 8A, men gjør folk egentlig det på kommunal ladestolpe med Schuko?

alda

Sitat fra: tiro_silex på torsdag 23. november 2017, klokken 10:37
Takk for meget informative svar!  :)

Men det er vel akkurat dette jeg er litt usikker på; hjemme (i den grad jeg vil benytte Schuko) vil jeg naturligvis begrense til 8A, men gjør folk egentlig det på kommunal ladestolpe med Schuko?
Laddar alltid max, dvs. 13A. Har aldrig upplevt varmgang eller stoppet lading.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

fredag

Sitat fra: tiro_silex på onsdag 22. november 2017, klokken 17:27
Hei,

Nybakt eier av ny Tesla Model S 75 her, med et spørsmål om lading på Schuko / stikkontakt.

Jeg har forstått det slik at lading av elbil på stikkontakt ikke anbefales, men at dersom man må gjøre det, anbefales det å begrense trekket til 8A. Stemmer dette?

Hva da med offentlig tilgjengelige Schuko lagt opp spesielt for elbil, f.eks Oslo kommune / Bærum kommune sine, eller i diverse kjøpesenteres parkeringshus? Er det nødvendig å skru ned til 8A også her, eller er disse kontaktene bedre sikret?

Til slutt, hvilken ladeeffekt kan forventes på slike offentlige stikkontakter?

Beklager hvis dette er besvart tidligere, det er så mye informasjon å sette seg inn i... Takk for hjelpen! :-)

For din faste biloppstillingsplass hjemme, så skal du ikke bruke eksisterende stikkontakt, dersom den ikke eksplisitt er satt opp tidligere for lading av elbil. Det regnes som en bruksendring at du får en elbil. I praksis må du få elektriker til å sette opp ladekontakt av et eller annet slag for deg.

Regler:
- Kurs for elbil-lading skal ha jordfeilvern type B. Noen elektrikere tar over 5000kr for dette. Du kan ofte spare mye på å kjøpe inn denne fra ladespesialisten.no for ca 1000kr og få elektriker til å montere for deg.
- Kurs for elbil-lading skal gå rett fra sikringsskap til ladekontakt, uten skjøtebokser eller lignende. Kun en kontakt på kursen.
- Dersom du ønsker å bruke schuko kontakt på ny kurs som skal brukes til lading av elbil, så skal denne maksimalt være sikret med 10A. I praksis er det vel svært få som setter opp ny kurs med schuko til lading av ny Tesla.

En billig løsning som er lovlig for å lade Tesla er å sette opp en rød trefas 16A industrikontakt dersom du har 400V TN trefase i sikringsskapet ditt, eller blå enfas 32A industrikontakt hvis du ikke har 400V TN trefase i sikringsskapet ditt. De fleste husstander i Norge har ikke 400V TN trefase. Kurs for blå industrikontakt trenger ikke å være sikret med 32A, men kan godt være sikret lavere hvis din elektriker sier det ikke så mye strøm ledig til elbil-lading i sikkringsskapet ditt. Første gang du lader stiller du da bare bilen inn til å lade på den strømstyreken som kursen tåler, og så vil bilen huske det til neste gang.

En bedre, men dyrere løsning er å sette opp en mode3 ladeboks med enten type2 kontakt eller integrert type2 kabel. Feks Tesla Wall Connector. Type2-kontakten er en kraftig kontakt som er spesielt laget for lading av elbil, hypping bruk av kontakten og automatisk frakobling av strøm når kontakten løsnes for å unngå brannfarlig lysbue inne i kontakten. Tesla Wall Connector har også støtte for lastdeling, slik at flere Tesla Wall Connector ladebokser kan dele på den tilgjengelige strømmen og automatisk fordele mellom de tilkoblede ladeboksene, noe som kan være nyttig hvis man har flere elbiler.

For midlertidig og unntaksvis lading, så kan du lade på vanlige stikkontakter uten type B vern osv.

For offentlige ladebokser med schuko, så er de typisk eldre installasjoner som er sikret med 16A, fordi det var lov da. Disse kan du lade med 13A på med god samvittighet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ferry

Sitat fra: fredag på torsdag 23. november 2017, klokken 14:52
- Kurs for elbil-lading skal gå rett fra sikringsskap til ladekontakt, uten skjøtebokser eller lignende.

Er det ikke lov med skjøteboks heller?

Sitat
For midlertidig og unntaksvis lading, så kan du lade på vanlige stikkontakter uten type B vern osv.

Det gjelder vel strengt tatt kun på reise og ved besøk, og ikke fra egen bolig?

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på torsdag 23. november 2017, klokken 19:44
Sitat fra: fredag på torsdag 23. november 2017, klokken 14:52
- Kurs for elbil-lading skal gå rett fra sikringsskap til ladekontakt, uten skjøtebokser eller lignende.

Er det ikke lov med skjøteboks heller?

Sitat
For midlertidig og unntaksvis lading, så kan du lade på vanlige stikkontakter uten type B vern osv.

Det gjelder vel strengt tatt kun på reise og ved besøk, og ikke fra egen bolig?

Fordelingsbokser er ok, og helt nødvendig i anlegg med lastdeling. Se f.eks flatkabel-systemet til Wago.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. november 2017, klokken 20:57
Fordelingsbokser er ok, og helt nødvendig i anlegg med lastdeling. Se f.eks flatkabel-systemet til Wago.
I borettslaget der eg bur er det montert Wago flatkabel, og koblingsbokser. Desse er grovt dimensjonert, og er heilt tette med pakninger. Er laga for høg og varig belastning.

Det gamle el anlegget har 2,5 mm2 kabel og koblingsboks for kvar plass som fordeler strøm ut til lys og stikk kontakter. Desse er åpne bak, ved varmgang er det risiko for at tørt treverk tar fyr. (Tok heldigvis ikkje fyr her, men boksen var heilt smelta og svidd.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA