Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

0% batteri

Startet av Filip86, onsdag 22. november 2017, klokken 10:05

« forrige - neste »

Filip86

Hei!

Hva er egentlig konsekvensen av 0% batteri på bilen over tid?
Skulle egentlig hente bil i dag, men ble oppringt om "forsinkelser", når jeg så begynte å grave litt i grunnen, så var forklaringen at bilen har blitt stående på havna med 0% batteri og de fikk ikke start på den.

Kjedelig å hente ut en ny bil, som kan ha feil på batteriet allerede fra dag 1.

Leif1

0% er ikke 0, men ikke langt unna. Den slår fra hovedkontaktoren når det er en
slant strøm igjen, så batteriet ikke skal ta kveld de første dagene.

Be dem dokumentere hvor lenge den har stått slik.
Konvertitt fra S til X

olavxxx

Sitat fra: Filip86 på onsdag 22. november 2017, klokken 10:05
Hei!

Hva er egentlig konsekvensen av 0% batteri på bilen over tid?
Skulle egentlig hente bil i dag, men ble oppringt om "forsinkelser", når jeg så begynte å grave litt i grunnen, så var forklaringen at bilen har blitt stående på havna med 0% batteri og de fikk ikke start på den.

Kjedelig å hente ut en ny bil, som kan ha feil på batteriet allerede fra dag 1.
Du har uansett 8 år/ ubegrenset km, så hadde ikke vært så veldig redd.
Det er nok mest "farlig" for 12v batteriet tror jeg, men kan tenkes de bytter det.

overlay

Sitat fra: olavxxx på torsdag 23. november 2017, klokken 19:28
Sitat fra: Filip86 på onsdag 22. november 2017, klokken 10:05
Hei!

Hva er egentlig konsekvensen av 0% batteri på bilen over tid?
Skulle egentlig hente bil i dag, men ble oppringt om "forsinkelser", når jeg så begynte å grave litt i grunnen, så var forklaringen at bilen har blitt stående på havna med 0% batteri og de fikk ikke start på den.

Kjedelig å hente ut en ny bil, som kan ha feil på batteriet allerede fra dag 1.
Du har uansett 8 år/ ubegrenset km, så hadde ikke vært så veldig redd.
Det er nok mest "farlig" for 12v batteriet tror jeg, men kan tenkes de bytter det.

Mot at det går helt i stykker ja, men ikke rekkevidetap

pers1

Fra side 142 i Model X brukermanualen:
Battery Care
Never allow the Battery to fully discharge. Even when Model X is not being driven, its Battery discharges very slowly to power the onboard electronics. On average, the Battery discharges at a rate of 1% per day. Situations can arise in which you must leave Model X unplugged for an extended period of time (for example, at an airport when traveling). In these situations, keep the 1% in mind to ensure that you leave the Battery with a su cient charge level. For example, over a two week period (14 days), the Battery discharges by approximately 14%.
Discharging the Battery to 0% may permanently damage the Battery. To protect against a complete discharge, Model X enters a low-power consumption mode when the charge level drops to 5%. In this mode, the Battery stops supporting the onboard electronics to slow the discharge rate to approximately 4% per month. Once this low- power consumption mode is active, it is important to plug in Model X within two months to avoid Battery damage.
Note: When the low-power consumption mode is active, the auxiliary 12V battery is no longer being charged and can completely discharge within 12 hours. In the unlikely event that this occurs, you may need to jump start or replace the 12V battery before you can charge. In this situation, contact Tesla.
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

Filip86

Takk for alle svar!

Se for øvrig denne: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36811.msg636398.html#msg636398
for hvordan selve utleveringen var.

Jeg ba spesifikt om skriftlig dokumentasjon på batteritilstand etter dette, ble lovet gull og grønne skoger før jeg hentet den, men på utlevering ble dette bare nevnt muntlig at "alt er jo ok", selv om jeg påpekte at jeg ville ha det skriftlig.
Sendt en purre mail på å få en skriftlig bekreftelse på dette.

Rene cirkus arnardo dette her...


krl

Spørsmålet er hvor lenge den har stått på 0%... Lithium-batterier tåler greit å være nedom ca. 0% så lenge batteriet lades opp igjen med det samme.

Filip86

Best guess, ca 1 uke. Bilen kom en gang 1 1/2 uke siden. Fikk vite i dag under mislykket utlevering at den kom til de torsdag ettermiddag eller noe slikt.

ChrML

Sitat fra: krl på lørdag 25. november 2017, klokken 22:06
Spørsmålet er hvor lenge den har stått på 0%... Lithium-batterier tåler greit å være nedom ca. 0% så lenge batteriet lades opp igjen med det samme.
Husk også at 0% i virkeligheten er rundt 5%. Manualen sier at bilen tåler 5% i 2 mnd, men at den etter noen dager ikke starter uten startkabel (lader ikke 12v).

Dette er neppe et problem...

Muffinman

Bilen slutter å lade 12v batteriet når soc på hovedbatteriet blir for lav. Dette er en del av det som gjøres for å beskytte nettopp hovedbatteriet. Jeg ville ikke vært veldig bekymret, med mindre det hadde vært utsatt for ekstrem kulde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA