Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlige bremser i kaldt og fuktig vær?

Startet av PionerThink, onsdag 22. november 2017, klokken 09:25

« forrige - neste »

PionerThink

Hadde en litt rar opplevelse med bremsene til morran i dag når jeg hadde min faste "bremserengjøring" ;)
Var litt i egne tanker og satte gearvelgeren i N og startet oppbremsingen før fartshumpen litt senere enn normalt. Da opplevde jeg at bremsene tok veldig dårlig, og jeg måtte øke trykket betraktelig som igjen fikk det til å føles som om pedalen gikk "ett nivå" lengre inn. Er litt slapsete føre i dag, og rundt null men ikke glatt der jeg bremset.
Hadde ikke rukket å tenke så mye over det, men rett før jobb etter en rundkjøring hopper det fram en fotgjenger fra mellom bilene i køen som går motsatt vei som gjør at jeg må bråbremse foran gangfeltet. Igjen føler jeg det litt som om bilen ikke stopper så fort som vanlig, så jeg må legge ganske mye kraft på for å få stoppet bilen raskt nok. Hadde ikke stor fart da jeg vet at det kan komme fotgjengere og syklister over her, så det skal ikke være årsaken ???
Eneste er at jeg var ute en tur i går kveld og traff på saltebilen, men mener jeg husket å bremse litt før jeg parkerte for å unngå "saltlake" på skivene, men kan det allikevel ha bidratt litt? Eller var det en kombinasjon av kalde bremser, fuktig vær og litt "saltlake" som har sprutet opp med slapset før jeg bremset? :o
Har jo relativt nye Blizzak vinterdekk på også, men at de skal ha noen betydning kan jeg ikke forstå?
Må nok være litt påpasselig og teste bremsene litt oftere ved slikt vær tenker jeg ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

#1
Bremsene blir generelt lite brukt på denne bilen, så når de først må brukes kan det hende det er noe belegg/skitt på bremsesystemet som bidrar til at de virker dårlig. Ellers kan det jo hende at det er på tide å skifte klosser/skiver også, hvis bilen hår gått langt eller at alderen begynner å ha tært på bremsene tenker jeg.

Det hjelper å ta en oppbremsing i ny og ned også. Samt rengjøre bremsesystemet når bilen vaskes.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Jeg tenkte faktisk på dette med slitasje på bremsene, men her skal sies at jeg tidligere i sommer hadde en jobb på noen plastdetaljer nede under fronten på bilen og hadde da fremhjulene av for å komme bedre til! Tok da en runde på bremseskivene foran med rondell og fjernet alt av rust på begge sider av skivene som skyldtes lite bruk fra forrige eier ::)
Når jeg skiftet til vinterhjul for en uke siden så var skiver og klosser i veldig god stand og ikke antydning til mer enn en litt større "stripe" på innsiden av skiva, som jeg anser nesten som normalt. Jeg har også som jeg nevner hatt en fast "bremserengjøring" hver morgen for å holde dem i fin form, noe som ble bekreftet at de er ved hjulskifte :+1:
Diskuterte litt med en kollega her med i3, og han mente det kunne skyldes kombinasjonen kalde bremser, fuktig vær og litt "saltlake" som har sprutet opp med slapset før jeg bremset. Han sammenlignet litt med etter en bilvask hvor dårlige de kan være da, noe jeg sier meg enig i langt på vei ::)
Moralen er vel når det snør sidelengs og det er et føre som i dag så bør bremsene testes litt før man kjører i bynære strøk og kan risikere bråbrems for fotgjengere eller plutselige situasjoner som kan oppstå ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

BOStrand

Husk også å ta en oppbremsing etter besøk i vaskehall for å unngå ubehagelige overraskelser når du virkelig trenger å bremse.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

koltor

#6
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 22. november 2017, klokken 17:45
Hørt om ABS ?

ABS trigges ikke før hjulene blokkeres, og det var vel ikke det som var problemet her.
Har vært borti tilsvarende selv, men da typisk etter besøk i vaskehall. Da er det riktignok tilstrekkelig med en kraftig nedbremsing, så er alt tilbake til normalen (gjelder uansett bil; bremseskiver er bremseskiver).

For øvrig er det på de fleste nyere BMW-modeller en funksjon at når regnsensor er aktivert (og kanskje når viskerne har en viss aktivitet), så legges klossene såvidt inn på skivene for å holde de tørre sånn at man oppnår best mulig effekt når man trykker på bremsen. Om dette gjelder i3 vet jeg ikke, men jeg antar at det gjør det.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

kln66

Sitat fra: PionerThink på onsdag 22. november 2017, klokken 09:25
Hadde en litt rar opplevelse med bremsene til morran i dag når jeg hadde min faste "bremserengjøring" ;)
Var litt i egne tanker og satte gearvelgeren i N og startet oppbremsingen før fartshumpen litt senere enn normalt. Da opplevde jeg at bremsene tok veldig dårlig, og jeg måtte øke trykket betraktelig som igjen fikk det til å føles som om pedalen gikk "ett nivå" lengre inn. Er litt slapsete føre i dag, og rundt null men ikke glatt der jeg bremset.

Dette tror jeg ikke er spesielt for i3. Har opplevd det samme flere ganger med en rekke forskjellige biler (bl.a. Mazda 5, Toyota Avensis, BMW X1, men så langt ikke på i3en). De gangene det har skjedd har det alltid vært fuktig vær og rett over null grader og på første turen om morgenen. Første gang man bremser er det nesten ingen bremseeffekt i det hele tatt. Det er definitivt ikke glatt føre eller ABS som er problemet. Antakelig er det fuktighet eller salt som ligger på skivene.

PionerThink

Tror faktisk det kan ha vært en kombinasjon av flere ting siden det nylig hadde vært saltet og all saltsørpa ikke hadde rukket å regne bort enda ::)
Fartshumpen ligger slik at det samler seg litt opp i forkant av den, så det kan jo hende at dekkene et lite øyeblikk har mistet grepet, og ABS har slått inn siden det føltes som pedalen gikk et lite ekstra trinn ???
Men den påfølgende oppbremsingen for fotgjenger var det ikke noe tilsvarende som ovenfor som kan ha spilt inn, så her tror jeg det kun er litt salt og fukt på skivene kanskje?
Når det gjelder funksjonen med at bremsene legger seg på litt for å tørke så tror jeg denne funksjonen ligger inne i SW på i3. Hørte i hvertfall til morran i dag etter noen hundre meter og i forkant av det første krysset at bremsene la seg litt på noen sekunder :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

PionerThink

En liten oppfrisking av denne tråden grunnet senere tilbakemeldinger og nylige opplevelser :o

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg har jeg på tross av regelmessige oppbremsinger for å trimme dem registrert dårlig "bitt" på bremsene ::)
En periode med kaldt og litt tørrere vær gjorde sitt til at dette bedret seg, men i forrige uke kom kona og klagde på at hun følte at hun måtte neste "tråkke pedalen gjennom gulvet" for å få noen bremseeffekt ved en litt plutselig oppbremsing >:(
Jeg ble også spurt av min kollega som har i3 om jeg hadde opplevd dette på vår, noe jeg da måtte svare bekreftende på ref. mine innlegg. Han mente da at dette faktisk var så graverende mtp sikkerhet, på tross av at han også foretok regelmessige oppbremsinger, at han lurte på å kontakte Bavaria for å få en uttalelse?

Er det andre også som har opplevd liknende med sin i3 under kjøring i fuktig og slapsete vær ved lave temperaturer?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Agmuns

Jeg opplever til stadighet det motsatte når jeg skal ut og kjøre på morgenen. Altså ikke at bremsene er myke, men at de er steinharde - type jeg trykker hardt og det er såvidt pedalen går inn. Jeg har bare hatt bilen nå på vinteren, så jeg vet ikke om det skyldes temperatur eller luftfuktighet. Dette gjelder spesielt på morgenen når batteriet er fulladet.

I tillegg synes jeg bakbremsene tar alt for dårlig. Jeg må bremse så hardt Nokian-dekkene takler for at det skal være antydning til slitasje på skivene bak. Jeg har stort sett hele tiden en rustkant ytterst på skivene bak fordi klossene aldri klemmer nok til å fjerne det (selv ikke ved så hard bremsing at nødblinken kommer på).

Kan sammenlignes med hvor hard pedalen blir når du pumpebremser på en vanlig bil før du starter motoren.

Aldri noen gang opplevd tidligere på andre biler.

PionerThink

@Agmuns. Kanskje bilen din er "for ny" og bremsene ikke er helt innkjørte enda ;)

Kan også legge til at i de tilfellene jeg har foretatt en "vedlikeholdsbremsing" så virker bremsene bedre senere, men jeg er allikevel skeptisk til at man må ha gjort dette hver dag, og helst flere ganger for å sikre optimal bremsekraft ::)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

Min 14' modell pleier å være litt humørsyk etter vask spesielt, men det er pga petrokjemiske kjemikalier som blir brukt. Ellers har de fungert som normalt uten noen spesielle bekymringer, men hvis dette er vedvarende for deg og evt andre ville det kanskje vært lurt og tatt en runde med verkstedet. Er jo ikke usannsynlig at det er et problem med bremsesystemet...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA