Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla og kvalitet?

Startet av arthur, onsdag 22. november 2017, klokken 08:46

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
De aller fleste får forventningene sine innfridd. Så klart hadde det vært best om *alle* gjorde det, men Tesla er ett nytt selskap og det er fortsatt ett forbedringspotensiale. Det er bare virkeligheten.

Nå tror ikke jeg det er *mange* som kjøper Tesla og forventer at de aldri vil oppleve feil. Til det har det vært alt for mange oppslag i avisene til. Det har vel slike oppslag regelmessig siden høsten 2013. Tidligere enn det også - f.eks Top Gears test av Tesla Roadster. Og girkasse-problemene til Roadster.

Jeg tror nok det er flere som blir gledelig overrasket av at de ikke må innom verkstedet så ofte de hadde tenkt, enn som blir skuffet for at de må innom verksted. Jeg har i hvert fall blitt gledelig overrasket. Jeg hadde forberedt meg på mer feil, men Tesla hadde tydeligvis forbedret kvaliteten på Model X ganske mye innen min ble produsert. Etter 17.000 km har det vært noen småfeil, men ingenting av stor betydning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Ja de som har lest nyheter har vel fått med seg at X har flere feil enn snittet, og S nå færre enn snittet.

Jeg kjøpte X i fjor høst med utgangspunkt i at jeg ville teste, men forventet problemer med den i motsetning til den problemfrie S90D`en jeg hadde.

Og ganske riktig - dørene har laget noen merker, og det har vært annet smårusk. Dette skulle Tesla fikse på 20.000 service etter sommeren. Når servicen kom var punktene ikke notert, så de fikk ikke tatt dem da. Da fikk jeg servicen gratis, og de har deretter kommet hjem til meg med splitter ny lånebil (Model X) og tatt med min tilbake til serviceverkstedet.

Dvs. bilen min har hatt feil, og verkstedet har rotet. Men de rydder opp og kompenseres.

Men som kjent er jo ikke akkurat A8, X5, Q7 etc feilfrie biler de heller. Skal man ha helt feilfri bil er nok en traust og godt utprøvet Toyota tryggere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AppleKnocker

Synes det er greit med et nyansert bilde av kvaliteten. Personlig erfaring er at det er en del småpirk, men aldri noe som faktisk har medført at jeg ikke kan bruke bilen som planlagt. Fordelene oppveier uansett irritasjonen med god margin!

Men når jeg kjøpte i 2015 som var det én ting som var forutsetning for kjøp; Tesla garantien på drivlinje 8år/ubegrenset km. Uten den hadde det ikke blitt Tesla her i huset.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

oyvind86

Etter ca. 1 år med Tesla (2016) er min oppfatning:

Beregn mange besøk på verkstedet. Når noe er fikset oppstår det noe nytt. Om det er håndtak som ikke faller ut når du ankommer bilen, lekkasje i klima anlegget, lyder fra aksling/DU når du gir full aks, Panorama tak som lekker, vinduer som åpner av seg selv på natten, dårlig kvalitet på de animalske skinnsetene, sidespeilene som ikke går ut, knirking eller elendige viskere. . Kan gjerne fortsette. . .

Allikevel vil jeg si at Servicen er bra. De prøver så godt de kan å ordne opp, og krangler svært sjeldent på om det er garanti eller ikke. Problemet er at det finnes så mange biler med problemer, og service apparatet til Tesla er for lite. Dette resulterer i lang ventetid på verksted. (Gjerne 2 måneder).  Jeg har opplevd at de ringer å sier at bilen er klar etter time, når jeg så kommer å henter bilen er ting ikke fikset som avtalt. Jeg får siden en mail og de sier at de fortsatt venter på deler som de har ventet på i 4-5 måneder. De kan ikke gi en leveringsdato. Dette må de finne ut av før de får en bedre score på kundebarometrene.

Jeg er også bekymret når utleveringene av Model 3 starter for fult. Vil de da trappe opp service senterne som idag er i kraftig undertall. Eller vil Model 3 leveres uten problemer?

Hadde det ikke vært for den overlegene drivlinjen til bilen, morsom teknologi, invasjon og den deilige følelsen med ren batteri drift hadde nok mange takket for seg. Der står jeg pr. Dags dato. Når Audi, Mercedes og Jaguar etc. kommer med sine alternativer blir det spennende og videre følge denne sagaen.

Øyvind.h

Etter ca 4 års erfaring er min klare oppfatning at kvaliteten nå er godkjent for Model S. Antakelig straks ok for X også.

Det holder med ordinære servicebesøk.

En kamerat hentet sin nye S i går. Selv med lommelykt klarte han ikke finne noe galt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

To ganger på verksted i løpet av 2 år og 50k.
Den ene gangen hengte håndbrekket seg opp pga ising av og til. Løsnet etter litt lirking, men ble likevel byttet.
2. gangen kun irritasjon. Venstre dørhåndtak bak satt fast. Lite brukt dør, så ville ikke ha oppsøkt verksted bare for det. Døra lot seg greit åpne fra innsiden.
Dette er et gjennomsnitt som er lavere enn de andre bilene jeg har hatt.
Flere av disse artiklene er sikkert sponset av folk som har shortet Tesla tenker jeg.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Mobileum

#21
Suksesshistorier finnes overalt. Her på forumet er det en som har kjørt sin e-Golf 110.000 km uten feil. Koster vel en tredjedel (sånn cirka)  :D
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

oyvind86

Vet ikke om du refererte til meg DagfinnN. Jeg er på ingen måte ute etter å svartmale Tesla.  :+1:

Jeg har bare gitt min historie. Jeg er kjempe fornøyd med bilen, men 2 mnd. Med venting på time i Oslo område er i overkant. Selvfølgelig så vil de som har problemer hvor de risikerer driftstans komme før i køen. Dette hadde løst seg om de oppgraderte service fasilitetene, men dette handler jo om økonomi.

Øyvind.h

Trenger ikke suksesshistorier. Det holder å se at Model S rankes som over gjennomsnittlig pålitelig. Om noen baserer sitt syn utelukkende på enkelterfaringer på et forum har de et problem :)

Uansett er det som kjent ikke pris som avgjør feilfrekvens. Store dyre biler er ikke nødvendigvis mindre feilusatt enn små billige.
Med økt pris kommer økende kompleksitet. Falkevingedørene er nydelige i bruk. Da er litt slitt lakk en bagatell. Tenk Golf produsert i milliontall slet fortsatt med slitasje på fanger og i dørkarmer fra bakluke/dør sist jeg hadde en. Det er en bragd fra en slik volumprodusent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Refererte ikke til deg, men til enkelte ladete artikler i pressen. Det lukter shorting bak noen av disse.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

doldis1

Sitat fra: Mobileum på onsdag 22. november 2017, klokken 12:11
Sitat fra: doldis1 på onsdag 22. november 2017, klokken 11:08
Sitat fra: Agmuns på onsdag 22. november 2017, klokken 09:33
Sitat fra: doldis1 på onsdag 22. november 2017, klokken 09:03
Ha,ha, VW Tiguan og Ford kuga ligger på topp i sin klasse (!) Synes denne undersøkelsen gir assosiasjoner til   Britisk bilindustri sånn rent generellt ...Tror du man kan få utskrift av denne på mykt tolags rullpapir ?  ;D
Wow. Du hater virkelig alle som ikke roser Tesla opp i skyene du? Det svartnet faktisk så mye at du klarte å bomme på 50% av modellene du mener er hårreisende ræva.

Du er Rhino Thue ? Eller bare litt hårsår på vegne av konas Kuga ?

@Agmuns
Bry deg ikke om han. Vi er flere som har sluttet med det.

Seriøst ? Selv om både dine innlegg og argumenter til tider er av varierende kvalitet bør du avholde deg
fra å komme med billige personangrep! Hvem er det du vier deg med som ikke tør å stå frem selv ?

1000kwh

Tror vi Tesla-eiere må innse at det generelt er mye tull med bilene ;) selv om det er hardt når man har betalt så mye.

Likevel, mulig det har forbedret seg mye, men den opplevde kvaliteten synes jeg er meget bra. Flotte seter og fine materialer. Dette klager jo fortsatt en del på. Synes til og med standard stereo er bra, mens noen synes hifi er "elendig".

Utfordringen til Tesla er at det er så mye elektronikk som skal fungere. Har etter 2 uker allerede opplevd en fullstendig "klikk" i systemene. Det er for dårlig.

doldis1

 Joa, Tesla har nok en vei å gå ennå når det gjelder kvaliteteten, men i Tesla jobber iallefall ingeniørene
med å skape en bedre bil..
Siden Tiguan vant ene kategorien i denne undersøkelsen, hva jobber softwarefolkene i VW med ? Jo, de
jobber med å loppe mest mulig penger ut av kundene sine!
Hver en del det kan festes en ledning i blir programmert med en immo som må kodes mot hovedhjernen
for at bilen i det hele tatt skal starte...
Det ønskede resultatet er selvsagt at bilen må inn på et merkeverksted for å bytte den minste lille ting,
frekt og et rent flåeri av egne kunder...

I tidligere tider, før softwarealderen, drev de det samme spillet med å stadig lage nye typer skruer og
strekkbolter med et vanvittig tiltrekkingsmoment... Målet var opplagt å få bilene inn til merkeverkstedene
som hadde spesialvertøy for disse problemskruene alle andre bilprodusenter klarte seg uten !



bmw2002

Komisk at det klages over at VW lager løsninger som krever merkeverksted.

Tesla har vel monopol på verkstedstjenester på egne biler. I tillegg er deler så dyre at det skal ikke store skaden før bilen må vrakes.

Servicepriser er vel hinsides med tanke på at dette er elbiler også.

doldis1

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 23. november 2017, klokken 09:42
Komisk at det klages over at VW lager løsninger som krever merkeverksted.

Tesla har vel monopol på verkstedstjenester på egne biler. I tillegg er deler så dyre at det skal ikke store skaden før bilen må vrakes.

Servicepriser er vel hinsides med tanke på at dette er elbiler også.

På Teslas kreves merkeverksted fordi bilene er for teknisk avanserte for frittstående verksteder, i tillegg er
det vanskelig å skaffe deler fra andre enn Tesla.
På VW kreves merkeverksted fordi delene må kodes inn kun for at VW skal tjene penger. Fjerner du
ripoff-softwaren sitter du igjen med en hestekjerre ethvert bakgårdsveksted kan skaffe deler til og skru på!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA