Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling for lading på jobben

Startet av Carl Anton Stenling, tirsdag 21. november 2017, klokken 19:48

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

På jobben planlegges det å innføre betaling for lading i ansattgarasjen. Selve parkeringen er allerede betalt, men man skal altså nå betale for lademuligheten/strømmen. Ladeuttakene har kun 6 A strømstyrke slik at maksimalt kan man hente ut rundt 12 kWh daglig.

Hva mener du er fornuftig ladepris per måned?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

DagfinnN

kwpris * 1,10, ev. lavere om arb.giver sponser litt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Carl Anton Stenling

Tror du ikke det vil være høyere betalingsvillighet enn 10 % påslag på strømpris?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

#3
50 kr uka?

Det er basert på at det er mulig å lade 50 km hver dag, og at dette er prisen på 12 kW x 5 dager.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ReneM

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 21. november 2017, klokken 20:12
Tror du ikke det vil være høyere betalingsvillighet enn 10 % påslag på strømpris?

Jeg hadde valgt 50% påslag. Overskuddet går til utbygging av raskere ladere og FDV. 6A er jo bare tull. For det første er det ingen som kan fullade sin bil og for det andre okkuperer 1 bil en lasteplass i en hel dag.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

automat

På jobben har de utvidet antall ladeplasser og oppgradert til type 2 med lastbalansering. Det er innført betaling med kr 1,50pr kwh med betaling via Fortum.

Genialt, for nå er vi kvitt de som lader fordi det er gratis. Og det er som regel alltid plass når man trenger lading.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

6 A ladehastighet er valgt fordi bilene uansett står parkert en hel dag og vi ønsker ikke så høyt strømtrekk at det begrenser antall ladeplasser eller krever kostbar betalingsinfrastruktur. 12 kWh per dag er tilstrekkelig for å fylle på de fleste pendlebiler nok til å komme hjem dersom man pendler kortere enn 15 mil totalt daglig.

Forslaget på jobben er kr 30 per dag eller kr 15 per halve dag. Det tilsvarer i praksis 3-6 ganger strømpris og kr 300-600 per måned.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Karl-Wilhelm

6A kan godt fungere det, men du kan ikke regne høyere enn 10kWh per kjøretøy per arbeidsdag, gitt at bilen står der i 8 timer å lader.

Dette vil dermed tilsvare pendling en vei til jobb med årlig gjennomsnitt på 0.16kWh/km og maks 62,5km.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Vollis47

6A er veldig lavt, mange biler kan ikke regulere ladestrømmen og de fleste ladekabler som følger med bilene nå er vel 8A eller 10A.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Carl Anton Stenling

#9
Når jeg regner at 6 A "top up" i løpet av dagen gir mulighet for inntil 15 mil total pendlevei så har jeg forutsatt at rundt 10 mil lades hjemme og 5 mil ekstra kommer pga. ladingen på jobben. Hensikten er da å gjøre pendling mulig med de fleste biler for de vanligste pendlemønstre.

Dette vil altså ikke fylle bilene til de som pendler 50 mil og kjører Model X, men dekker nok 95 % av pendlemønstrene. Hovedulempen er at det vil ikke dekke behovene til de som mangler lademulighet hjemme.

Lastbalansering har begrenset verdi på jobbparkering siden nesten alle bilene ankommer omtrent samtidig og man oppnår dermed ikke fordelen knyttet til at noen biler er ferdigladede når neste bil ankommer. Det blir dermed hver morgen uansett en lastpeak på 6 A multiplisert med antall ladepunkter.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

#10
Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 21. november 2017, klokken 21:31
6A er veldig lavt, mange biler kan ikke regulere ladestrømmen og de fleste ladekabler som følger med bilene nå er vel 8A eller 10A.

Vi har type 2 uttak og da er det veggladeboksen som regulerer ned til 6 A. Iht. standarden skal bilen da akseptere 6 A. Noen biler kan visstnok likevel ha problemer med å følge standarden. Da er det 10 A schuko tilgjengelig for dem.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ReneM

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 21. november 2017, klokken 21:37
Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 21. november 2017, klokken 21:31
6A er veldig lavt, mange biler kan ikke regulere ladestrømmen og de fleste ladekabler som følger med bilene nå er vel 8A eller 10A.

Vi har type 2 uttak og da er det veggladeboksen som regulerer ned til 6 A. Iht. standarden skal bilen da akseptere 6 A. Noen biler kan visstnok likevel ha problemer med å følge standarden. Da er det 10 A schuko tilgjengelig for dem.

Så om jeg forstår riktig skal folk flest bruke 6A type 2. Og kan de velge schucko med 10A?

Regner med at schucko blir den foretrukne løsning for de fleste ;)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Carl Anton Stenling

#12
De kan jo velge å dra frem ladekladden og bruke schuko hvis de ønsker det, men det henger klar type 2-ledning på veggladeboksene. De fleste velger nok det enkleste hvis de uansett får ladet tilstrekkelig i løpet av dagen. Spesielt hybridene med lite batteri vil nok velge type 2.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

Ingen som flexer og kommer før kl 7, for å kunne kjøre i kollektivfeltet? (eller av andre grunner). Er det lastbalansert 22kW tilgjengelig vil da de første bilene sannsynligvis være ferdigladet kl 8 hvis det er Zoe eller MB.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Tipper svært få hybrider vil lade meed den prisen du skisserer. :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA