Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Design Studio åpnes nå (gradvis) for de som ikke er ansatte i Tesla!

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 21. november 2017, klokken 16:09

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Hvor lang tid tok det før vi fikk Model S og X i Norge etter salgsstart i USA? Mener å huske det gikk kortere tid for X?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

På Model S var det vel ca 1 år, på Model X rundt 6 måneder (om man ser bort ifra de første 6 bilene).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DrNox


Counterpointer

Det var forventet at det ble forsinkelser.

For meg så virker det som de enda ikke er i rute
SitatTesla is believed to have a significant backlog of orders with employees and family members of employees alone
Tolker dette som at de nå går til neste del av leveringsprogrammet uten å være ferdig med det første.

Dette har imidlertid ingenting å si for norske leveringer tror jeg, spesielt ikke for meg som vil ha D model og hengerfeste. Innser nå at det går mot 2019 levering

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. november 2017, klokken 17:59
For meg så virker det som de enda ikke er i rute
SitatTesla is believed to have a significant backlog of orders with employees and family members of employees alone
Tolker dette som at de nå går til neste del av leveringsprogrammet uten å være ferdig med det første.

Nja, spørsmålet er hva som holder igjen for de bestillingene fra ansatte/famile som enda ikke er levert? Og hva de opprinnelige planene gikk ut på...

Om de gjenstående ansatte++ består av de som ønsker utgaver som enda ikke er tilgjengelig - som P, D, SR eller uten premium/skinn interiør - så er vel dette helt i henhold til planen?

Dersom de gjenstående ansatte++ består av de som holder til utenfor California/USA så er det vel også helt i henhold til planen? I alle fall ut i fra det vi vet noe om...

Dersom det fortsatt er nevneverdig med California ansatte++ som venter på denne "førsteutgaven" derimot så er jeg enig med deg i at de forserer utleveringer til "vanlige" kunder. Men så langt har vi kun sett en forsinkelse på en til to måneder, som er under de antydede tre månedene. Så forventer fortsatt leveringer i Norge i Q4 neste år.  Om akkurat din eller min bil vil rekke neste nyttår er derimot ett mer åpent spørsmål :p
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på tirsdag 21. november 2017, klokken 18:26

Nja, spørsmålet er hva som holder igjen for de bestillingene fra ansatte/famile som enda ikke er levert? Og hva de opprinnelige planene gikk ut på...

Om de gjenstående ansatte++ består av de som ønsker utgaver som enda ikke er tilgjengelig - som P, D, SR eller uten premium/skinn interiør - så er vel dette helt i henhold til planen?

Dersom de gjenstående ansatte++ består av de som holder til utenfor California/USA så er det vel også helt i henhold til planen? I alle fall ut i fra det vi vet noe om...

Dersom det fortsatt er nevneverdig med California ansatte++ som venter på denne "førsteutgaven" derimot så er jeg enig med deg i at de forserer utleveringer til "vanlige" kunder.
Gode poenger
Det kan tenkes.

Dette får vi svar på etterhvert.


georglu

Er det flere enn meg som tenker på at PLRD-utgaven kunne være noe? Er pris på ca. en halv mill litt for optimistisk?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Knut Røe

Nærmere 600 vil jeg tro. "Loaded" long range dual passerer jo lett 500.
For den prisen blir det for nærme Jaguar og Audi for min del til at jeg blir å vurdere det.

Jeronan

Sitat fra: tiger`n på onsdag 22. november 2017, klokken 11:22
Nærmere 600 vil jeg tro. "Loaded" long range dual passerer jo lett 500.
For den prisen blir det for nærme Jaguar og Audi for min del til at jeg blir å vurdere det.

If it gets too close to 600k NOK, you can then just as well go the extra step and go for the Model S 75D, which now has a base price for around 620k NOK.

You now get a lot for the money with the base spec Model S 75D. Lot that used to be premium is now standard.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Amoss

Sitat fra: tiger`n på onsdag 22. november 2017, klokken 11:22
For den prisen blir det for nærme Jaguar og Audi for min del til at jeg blir å vurdere det.
Sitat fra: Jeronan på onsdag 22. november 2017, klokken 11:32
If it gets too close to 600k NOK, you can then just as well go the extra step and go for the Model S 75D, which now has a base price for around 620k NOK.

You now get a lot for the money with the base spec Model S 75D. Lot that used to be premium is now standard.

Dette blir litt for enkelt regnestykke. Nytter ikke å si at dersom man velger TM3 varianten med lang rekkevidde og utvidet ytelse så havner prisen for nært det man kan få base utgaven av Model S/X eller fra Audi/Jaguar for.

Alternativet til PLRD blir S eller X  P100D eller tilsvarende fra Jaguar/Audi. Og da snakker vi i alle fall ikke lengre om rundt 600k for S eller X. Hva Audi/Jaguar har/får av alternativer som matcher PLRD på ytelse og/eller rekkevidde kjenner jeg ikke til, men det er vel neppe base modellene der heller.
Model S 85D

Løve

Noe må jo Tesla finne på for å få folk til å glemme at det er problemer med produksjon av batteripakkene. Det er vel neppe mer et et par hundre bile ri måneden som produseres. 50 i uka, 153 år for å kverne gjennom 400 000 biler. Noe sier meg at Tesla vil slite kraftig med økonomien om ikke ting endrer seg kraftig veldig snart.

Amoss

Sitat fra: Løve på onsdag 22. november 2017, klokken 23:51
Noe må jo Tesla finne på for å få folk til å glemme at det er problemer med produksjon av batteripakkene.

Ja, for det at det kommer stadig flere biler på veiene og at de starter leveringen av biler til kunder som ikke er i ansatt++ kategorien kan da *umulig* bety at de er i ferd med å fikse problemene de har hatt?  Så klart ikke! Tesla må nok pent finne seg i at de skal ha problemer i lang tid fremover enten de har det eller ei ;) </ironi>
Model S 85D


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA