Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Midlertidig løsning, 10 eller 16 A?

Startet av Pål B N, tirsdag 21. november 2017, klokken 11:41

« forrige - neste »

Pål B N

Driver å bestiller trikker til å legge kurs ut til laderkontakt, så leser jeg her att noen har 16ut og da raskere lading i mens andre har 10 som annbefalt. Hva er det beste?
Ladestasjon kommer til sommeren, bestillt garasje som er ferdig i mars, den skal isoleres og få strømm til sommeren, men bilen må lades før det:-)

sylwester

#1
Det med maks 10A er hvis du skal ha vanlig kontakt. Typisk er da kravet at kursen opprinnelig var 16A og da er du sikker. Vanlige 16A-kurser var ikke ment for 100% last i over 2 timer.

Hvis du skal ha en elektriker til å trekke nytt så burde du legge tykkere diameter og kanskje 3 fase med en gang. Sett sikring etter det det du kan ta ut av hovedsikringen og bilen klarer og kjøp en mode3 ladestasjon stilt inn på dette. Det er vel best å ha b-vern i sikringsskapet.

For å lade på natta trenger du strengt tatt ikke mer en 10A eller 16A så en ladestasjon som tar større er mest for å lade når du kommer hjem og skal ut igjen og du venter på at den kommer opp.. Jeg som ikke har mer enn 16A drar da ned til Fortum å hurtiglager litt de få gangene jeg trenger det.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Legg opp 16A kurs med 16A Cee stikk. Da kan du plugge inn ladekabler og semiportble ladestasjoner og lade med inntil 16A. ;)

Legger du opp til Schuko, bør du uansett legge opp 4mm2 kabel slik at kursen senere kan oppgraderes til 20A.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Pål B N

Den som skal legges opp nå er litt sånn reserveløsning frem til garasjen kommer opp, blir på husveggen. Ser jo poenget med 10A til vanlig lading og heller bruke hurtiglader om mann trenger mere en dag....

sylwester

Hvis det er midlertidig løsning så har du lov til å lade 10A på en 16A-kurs med vanlig Schuko.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ReneM

Sitat fra: sylwester på tirsdag 21. november 2017, klokken 12:22
Det med maks 10A er hvis du skal ha vanlig kontakt. Typisk er da kravet at kursen opprinnelig var 16A og da er du sikker. Vanlige 16A-kurser var ikke ment for 100% last i over 2 timer.

Hvis du skal ha en elektriker til å trekke nytt så burde du legge tykkere diameter og kanskje 3 fase med en gang. Sett sikring etter det det du kan ta ut av hovedsikringen og bilen klarer og kjøp en mode3 ladestasjon stilt inn på dette. Det er vel best å ha b-vern i sikringsskapet.

For å lade på natta trenger du strengt tatt ikke mer en 10A eller 16A så en ladestasjon som tar større er mest for å lade når du kommer hjem og skal ut igjen og du venter på at den kommer opp.. Jeg som ikke har mer enn 16A drar da ned til Fortum å hurtiglager litt de få gangene jeg trenger det.

Helt enig med innlegger men hvorfor skal man ha B vern i sikringsskap med en mode 3 stasjon?

Den tar jo mye plass og de fleste ladere har B vern innebygget.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

KjellG

Du klarer deg med én, enten i skapet eller i ladeuttaket.

elektrolux

Sitat fra: KjellG på tirsdag 21. november 2017, klokken 21:36
Du klarer deg med én, enten i skapet eller i ladeuttaket.

så lenge det er mode3.

Ellers gjelder B vern på kursen, og minst A vern i ladeutstyret.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA