Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SW-problemer - Elektrisk innfellbare speil inaktive?

Startet av nortrahof, tirsdag 21. november 2017, klokken 11:39

« forrige - neste »

nortrahof

Jeg har en bil med elektrisk innfellbare speil.
Stort sett bruker jeg innstilling med innfellbare speil når det ikke er fare for at speilmekanismen fryser. Plutselig mens jeg vasket bilen, sluttet speilmekanismen å slutte å lystre kommando på begge sider samtidig.
Normalt når jeg vasker bilen (for hånd) folder speilene seg inn-og-ut noen ganger ettersom jeg åpner dørene. I går sluttet speilmekanismen å virke på begge sider samtidig.
Det er dørkontrolleren som styrer speilene. Høyre og venstre side er forsynt fra ulike sikringer, så det er utenkelig at strømforsyningen skulle ha problemer. Dessuten gikk servomotorene som stiller inn hvert speil som normalt. Det skulle tyde på at CAN-bussen på begge sider og strømforsyningen var OK?
Jeg forsøkte også å resette hovedcomputer - uten resultat. Forsøkte også å la bilen stå urørt i et par timer - uten resultat. Heller ikke knappene på døren virket eller kommando om ikke å felle inn speilene virket.- Tenkte å forelegge problemet for SC i dag?
Nå er alt normalt etter at bilen har stått i garasjen over natten.

Mistenker SW for ikke å sende "fold / unfold" - men det er rart at dette skjedde på begge dørcomputere samtidig og reparert når bilen bare sto parkert!? Enten må hovedcomputer ha ekskludert "fold / unfold"-signalene fra CAN-bus - eller så må SW ha endret seg samtidig i begge dørcomputere (og seinere blitt oppdatert automatisk).

Noen som har opplevd tilsvarende symptomer?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Hans Pettersen

På siste software update ble det endret til at speilene foldes ut når FOB er i nærheten/dørene låses opp. Sto lenge å funderte på det samme sist jeg vasket bil.
2015 S85D

Thor2014

Det er gjort endringer i software på speilene.
De hår nå ikke an å felle inn i hastigheter over 50km/t.
Står de inne vil de hå automatisk ut når du passerer 50.
Kan være noe pga det. Rart at begge kutter ut samtidig.

pez d spencer

Låner denne tråden da jeg har problemer med speilene, dog ikke helt samme (tror jeg) som beskrevet i denne tråden.

Nå med kaldt vær, så skrur jeg av "auto-fold mirrors", for at spilene ikke skal gå inn og ut. For å unngå skader om de har fryst fast. Men det som skjer er at speilene folder seg inn, og går ikke ut igjen når jeg starter opp bilen. Altså motsatt av hva som er hensikten.

Noen som opplever lignende?
2019 100D LR

Hodetelefoner


Isbjørn

Jeg har slått av auto-fold mirrors på alle profiler som er lagret. Likevel folder speilene seg inn i minst 50 % av tilfellene. Noen ganger har innstillingen forandret seg til auto-fold igjen, men som oftest er det deaktivert når jeg sjekker. Veldig irriterende.

Det samme gjelder auto-fjernlys. Dette er deaktivert, men slår seg på automatisk, siste gang t.o.m. under kjøring.
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt


pez d spencer

2019 100D LR

Espelectric

Opplever det samme. Om bilen står parkert noen dager så folder speilene seg inn uansett om det er skrudd av i Settings virker det som. De folder seg da ikke ut igjen. Må sette på funksjonen igjen i Settings, så sette bilen i R eller D og så kommer de ut. Har ikke hjulpet med reset.

Forresten, hvordan får man speilene til å folde seg inn når man skal inn i vaskemaskin?
X75D (85kWh)

Skjøteledning

Sitat fra: Espelectric på mandag 08. januar 2018, klokken 10:19
Opplever det samme. Om bilen står parkert noen dager så folder speilene seg inn uansett om det er skrudd av i Settings virker det som. De folder seg da ikke ut igjen. Må sette på funksjonen igjen i Settings, så sette bilen i R eller D og så kommer de ut. Har ikke hjulpet med reset.

Forresten, hvordan får man speilene til å folde seg inn når man skal inn i vaskemaskin?

Trykk på speilknapp i førerdøren

Espelectric

haha, seriøst.... finnes det en slik en?
Flaut.... :D

sånn er det når man blir så opphengt i den svære skjermen :p
X75D (85kWh)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA