Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dyrt varmeelement

Startet av saphran, tirsdag 21. november 2017, klokken 08:28

« forrige - neste »

saphran

Lite varme fra luftanlegget i en Leaf 2013-modell. Autocenteret i Bergen konkluderte med at varmeelementet må skiftes - og det til en pris av 26000 kr....Bilen ble kjøpt hos Ecocar så de mente det var en reklamasjonsak hos dem...men allikevel, at et varmeelement skal koste like mye som 10% (++) av bilen virker ganske heftig. Er det noen andre som har funnet bedre løsninger enn det?

tommyraana

Hei

Jeg har en importert USA Leaf fra 2013, har nesten ikke varme fra varmeapparatet jeg også. Jeg skal ha den på verksted for diagnose nå førstkommende mandag. Er redd det er varmelementet som er gåent på min også. Men de jeg snakket med på verkstedet sa det kunne være for lite kjøleveske i varmeapparat systemet, eller så kunne det være at det ikke var gass i AC systemet. Er elendig AC også på min bil. Men jeg har overhodet ikke peiling, så jeg er spent på hva det kan være.

Trekkoppbil

Det er vel mange Leafer på høggeriene rundtomkring.

saphran

Må berømme Ecocar her, jeg spurte dem om dette, og fikk da kjapt til svar at jeg kunne hente nytt varmeelement hos dem og få det ordnet hos et gitt verksted.

Nissan var og forsåvidt grei med at de foreslo at jeg kunne ta det som en reklamasjon (istedenfor bare å satse på at jeg betalte for reparasjonen hos dem). Utifra det jeg har lest ellers nå så er det jo ikke en helt ukjent feil å få på Leaf. At Nissan tar så ekstreme priser for dette er synd dog, burde vært tilbudt til en langt rimeligere penge.

Rav4_EV

Skjønner ikke problemstillingen din. Er bilen en europaversjon har du 5 års garanti på den elektriske drivlinja som innbefatter høyspentkomponenter som det elektriske varmeelement.

Forøvrig er ikke elementet særlig dyrt å få tak i fra andre kilder, men dashbordet må demonteres og her går det med noen arbeidstimer.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

saphran

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 23. november 2017, klokken 08:24
Skjønner ikke problemstillingen din. Er bilen en europaversjon har du 5 års garanti på den elektriske drivlinja som innbefatter høyspentkomponenter som det elektriske varmeelement.

Forøvrig er ikke elementet særlig dyrt å få tak i fra andre kilder, men dashbordet må demonteres og her går det med noen arbeidstimer.

Ifølge Nissan var ikke dette en garantisak ihvertfall så da vet du mer enn de gjorde, men de mente altså at det kunne være reklamasjon mot importør. Bilen er parallellimportert fra Frankrike så da hadde den bare fabrikkgaranti til 2016. Uansett gikk det bra, betalte ikke noe for hverken del eller arbeid, og i motsetning til merkeverkstedet hadde altså Ecocar denne på huset så hele utskiftningen var ferdig på 2 dager.

bob-bob

Det var da garantisak på min bil ihvertfall , en 2013 modell med varmepumpe.
Men den var norsk , kjøpt ny av Nissan Norge. De sa det var et fåtall biler med denne feilen , og de var produsert sensommer/høst 2013. Det var den første tiden med biler med varmepumpe , og det elementet het "PTC" element.

Ifølge bilforhandler var det bare disse det var feil på , sett i ettertid.  Men har du en importbil så vet jeg ikke .. !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA