Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leveringsstopp av i3 i USA

Startet av Orbit, mandag 20. november 2017, klokken 18:10

« forrige - neste »

Orbit

Alt salg av i3 er blitt stoppet i USA, på grunn av et påvist sikkerhetsproblem. Det vil kanskje hjelpe noe på leveringstiden for biler her hos oss.

Problemet med sikkerhet gjelder kun førere under 150cm/50kg som kjører uten setebelte, og bør derfor ikke være særlig relevant hos oss. Jeg vet ikke om Norge/EU en gang har krav til personbeskyttelse uten setebelte. Mine kolleger i USA fikk for noen uker siden plutselig tilbud om $7500 i ansattrabatt på i3, og det var nok for å tømme lageret mest mulig før stoppen
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på mandag 20. november 2017, klokken 18:10
Alt salg av i3 er blitt stoppet i USA, på grunn av et påvist sikkerhetsproblem. Det vil kanskje hjelpe noe på leveringstiden for biler her hos oss.

Problemet med sikkerhet gjelder kun førere under 150cm/50kg som kjører uten setebelte, og bør derfor ikke være særlig relevant hos oss. Jeg vet ikke om Norge/EU en gang har krav til personbeskyttelse uten setebelte. Mine kolleger i USA fikk for noen uker siden plutselig tilbud om $7500 i ansattrabatt på i3, og det var nok for å tømme lageret mest mulig før stoppen

I USA har de mye kraftigere airbags da disse skal kunne hjelpe også de som kjører uten belte. Ulempen har vært mer skader pga. airbag, men dette er vel avhjulpet på nye biler ved at de løser ut med forskjellig styrke avhengig av om belte er i bruk eller ikke.

I EU er det bare krav om beskyttelse for de som bruker belte.

USA burde droppe krav om beskyttelse av personer som ikke bruker belte på de bilene som har beltevarsler som ikke lar seg slå av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fanafjord

I USA er det opp til delstatene å lovpålegge setebeltbruk. Idag har nesten alle delstater slike lover men for eksempel i New Hampshire er det fortsatt lov å kjøre uten setebelte. (Kjørte der selv en måned siden)

Om det blir bedre leveringstid for oss som har bestillt biler er kanskje ønsketenkning. Alle slike forstyrrelser har en tendens å øke leveringstid totalsett. Kanskje vil noen få sine biler litt tidligere. Men jeg vil jo anta at BMW fikser dette kjapt og så skal jo disse modifiserte biler leveres til USA i nært framtid. Så for oss som har produksjon planlagt i januar og februar tror jeg det kan lett føre til forsinkelser.

Trond.m

Sitat fra: Fanafjord på mandag 20. november 2017, klokken 22:32
Så for oss som har produksjon planlagt i januar og februar tror jeg det kan lett føre til forsinkelser.
Bilene som leveres til ulike markeder har vel uansett forskjellige spesifikasjoner. Så med mindre de må gjøre så store enedringer at det også berører biler som leveres til Europa, så ser jeg ikke at dette påvirker våre leveringstider negativt. Det er vel mer sannsynlig at noe biler på USA kvoten omfordeles til Norge slik trådstarter antyder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA