Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Hvor som helst blir det ikke. Men det blir hvor som helst innen byene de tilbyr. Så må de selvfølgelig definere hvor grensen går. Men det blir store områder, og det dreier seg ikke om faste ruter. Dette er direkte konkurrenter til Uber etc. Og dette er ikke science fiction, de har allerede dette i drift for ansatte i San Fransisco:

SitatCruise employees use a smartphone app to hail one of the company's autonomous Chevrolet Bolt test cars. The service is available seven days a week and 16 to 24 hours a day, depending on fleet scheduling. It covers virtually all of San Francisco, limited only by the availability of accurate digital maps.


http://www.thedrive.com/tech/13340/gms-cruise-automation-running-autonomous-ride-sharing-service-for-employees-in-san-francisco

Magnus Hansen

Kan anbefale denne podcast episoden for grundig gjennomgang av GM/Cruise:

http://theteslashow.com/episodes/82-cruise

Ble imponert og overrasket over hvor langt de har kommet etter å ha hørt denne.

Counterpointer

Temmelig lenge off topic nå? Koblingen mellom autonom kjøring og om Tesla forsvinner nå er tynn....

doldis1

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 18. januar 2018, klokken 20:00
Temmelig lenge off topic nå? Koblingen mellom autonom kjøring og om Tesla forsvinner nå er tynn....

Naa, ikke så rask Knut  ;) Koplingen mellom autonomi og Tesla's videre utvikling er avgjort viktig.. Jeg er ikke på noen måte overbevist om GM's ledelse i autonomi. Det jeg er overbevist om er at Tesla har skapt model X for akkurat det formålet og også at de ligger langt fremme i kappløpet til nivå 5.

Vet ikke om det er flere enn meg som har sett alle reportasjene om hvorfor  GM's Bolt vinner kappløpet mot Teslas model 3 ? Er autonomien like overlegen som Bolten, ser jo dette bra ut.. :D

  Fra linken ovenfor her:
 
SitatWhile humans have had to take over manual control in some instances, Cruise claims the the majority   of miles have been covered autonomously.

Magnus Hansen

Sitat fra: doldis1 på fredag 19. januar 2018, klokken 08:46
Naa, ikke så rask Knut  ;) Koplingen mellom autonomi og Tesla's videre utvikling er avgjort viktig.. Jeg er ikke på noen måte overbevist om GM's ledelse i autonomi. Det jeg er overbevist om er at Tesla har skapt model X for akkurat det formålet og også at de ligger langt fremme i kappløpet til nivå 5.

Vet ikke om det er flere enn meg som har sett alle reportasjene om hvorfor  GM's Bolt vinner kappløpet mot Teslas model 3 ? Er autonomien like overlegen som Bolten, ser jo dette bra ut.. :D

 

Tesla og GM har helt forskjellige taktikker. Tesla baserer seg på forholdsvis rimelig hardware, mens GM dytter bilene fulle av dyr elektronikk og da spesielt Lidar. Tesla putter elektronikken i alle bilene sine, GM kun i de som skal være i taxiflåten. Pga all hardwaren har GM et enklere softwareproblem å løse. De har rett og slett kjøpt seg litt ut av problemet og det er helt logisk at de når målet tidligere. Og det hjelper selvfølgelig at de kjøpte Cruise Automation med masse svært dyktige ingeniører på området. Om det er avgjørende for Teslas fremtid at GM når full selvkjøring først, er vel heller tvilsomt. I så fall har jo alle andre bilprodusenter i verden et enda større problem.

Ellers kan jeg være enig i at selvkjørende biler, som brukt i mobilitetstjenester, fortjener en egen tråd.

doldis1

 
SitatDe har rett og slett kjøpt seg litt ut av problemet

Jepp, på samme måte som med Bolten, usd 9000 i tap pr. stk... Skal jeg tippe vil Musk & co. bygge biler lenge etter at GM bare er et dårlig minne....

Magnus Hansen

Sitat fra: doldis1 på fredag 19. januar 2018, klokken 11:13
SitatDe har rett og slett kjøpt seg litt ut av problemet

Jepp, på samme måte som med Bolten, usd 9000 i tap pr. stk... Skal jeg tippe vil Musk & co. bygge biler lenge etter at GM bare er et dårlig minne....

Nuvel. Hvis du ser GM i sin helhet, så har de ingen problemer med å ta litt tap på selvkjøring og elektriske biler. Vil tvert i mot si at GM er i meget god posisjon i forhold til andre store bilfabrikanter. De er godt posisjonert for det som ser ut til å bli en revolusjon innen transport, nemlig autonom transport. De og Tesla er nå i en særstilling blant bilprodusentene med å ha teknologien inhouse. Mulig det andre unntak, men stort sett alle andre baserer seg på å kjøpe inn teknologi fra Mobileye eller lignende.

Counterpointer


emmern

Er dette på papiret, eller utrullet funksjonalitet? Er det førstnevnte, så er det fullstendig irrelevant.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

bmw2002

Og Navigant Research vet nok mer enn alle Tesla fanboysene her på forumet...

doldis1

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 20. januar 2018, klokken 17:42
Og Navigant Research vet nok mer enn alle Tesla fanboysene her på forumet...


Ja, ikke sant ?   De utarbeidet denne oversikten ved å gi poeng fra 0-100 i følgende kategorier :


Sitat10 criteria: vision; go-to-market strategy; partners; production strategy; technology; product capability; sales, marketing & distribution; product quality and reliability; product portfolio; staying power. The companies were then given an overall score out of 100 based on their performance in each category.

Dette er rett og slett latterlig, det man bør spørre seg om er hvordan i all verden all denne smørja( som denne artikkelen er en del av) kommer på trykk ?

Sannheten er at det er en gjørme blandet opp av av synsing og mangel på informasjon der ute, ingen "vet" hvem som leder dette kappløpet...


Espen Hugaas Andersen

Haha, leste den. Han kan i hvert fall være litt underholdende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Burger

Snakket med en Audi selger på fest i går, og han var overbevist om at Tesla kom til å bli kjøpt opp eller gå til grunne. Det var lystig lag så jeg vurderte at den diskusjonen ikke var verdt å ta bortsett fra litt løst og fast om produksjonstall på nye Audi samt prøve å få fram at Model S dødaren er Model 3, ikke high end Audi, Jaguar og Porche.

Interessant at to bilselgere jeg har snakket med er overbevist om at deres bilmerke skal knuse Tesla, men det var ikke passende anledning til å grave i hvorfor de mente det og kilder. Selv om jeg er overbevist om det motsatte så er det bra å få innspill fra den 'andre leiren' i tilfelle man tar feil eller er så blindet at man ikke har sett noen gode argumenter.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

doldis1

#434

Musk burde jo ansette Bob Lutz i salgsavdelingen spør du meg..?

SitatHowever, Lutz said that car collectors should snatch up a Model S when they get the chance because they might not be around long if Tesla goes broke.
;)

 
Sitathan var overbevist om at Tesla kom til å bli kjøpt opp

Han kan få rett i det, som jeg ser det er det kun 2 aktuelle kandidater og begge er avhengi av Musks samtykke skal de lykkes. Google eller Apple, i begge tilfeller fortsetter Musk som CEO og framtiden til Audi-selgere blir  ennå mere usikker...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA