Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Gardin

#405
Vi må ikke glemme at eierne av flåteselskapene skal tjene seg styrtrike på dette. Det er stor forskjell på en normal km sats for å dekke kostnader for å bruke egen bil, og en proffittabel forretning for å tjene gode penger på å leie ut bilen til vilt femmede.

Jeg tenker at dagens leiebilmarked er det nærmeste vi kommer i forhold til innvestorenes avkastningskrav. Der betaler man bare for å låne bilen. Drivstoff og eventuelle skader som følge av uvettig kjøring kommer stort sett i tillegg, og man betaler ikke for sjåfør. Jeg ser ikke hvorfor selvkjøring skal redusere kostnadene så veldig mye i forhold til hva leiebilselskapene opererer med i dag.

Anslaget om 50 kr per mil var for kortere turer som bestilles bare noen minutter før avreise, tilsvarende dagens taxibruk. Faste oppdrag eller lengre turer vil operere med helt andre prismodeller. En kjøretur fra Oslo til Trondheim vil garantere operatøren at bilen brukes i 6 timer sammenhengende. Der vil jeg anslå at bilen vil kunne brukes til andre oppdrag resten av dagen og kanskje ha en halv dags inntjening på andre oppdrag. Trondheimsturen vil dermed kunne tilbys til halvparten av dagsprisen til leiebiler = ca 500 kr. Om turen bestilles på forhånd og legges til tider med liten pågang kan man sikkert få enda bedre tilbud også.

Gardin

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. januar 2018, klokken 22:01
Ved 20 kr/mil så vil selvkjørende biler være ganske disruptive. F.eks er det 13,3 mil fra Kongsberg til Gardermoen. Da ville jeg ha tre alternativer:

1. Selvkjørende taxi, 266 kroner (1-5 personer)
2. Ekspressbuss, med bussbytte i Oslo, 390 kroner (per person)
3. NSB, direkte, 316 kroner (per person)

Et annet eksempel; om jeg skal til Notodden - det er 32 km. Da har jeg to alternativer:

1. Selvkjørende taxi, 64 kroner (1-5 personer)
2. Ekspressbuss, 140 kroner (per person)

Det blir ikke mye å lure på. Med ett alternativ som kommer helt hjem og helt til destinasjonen, som kommer og går akkurat på minuttet når jeg har behovet og ikke stopper overalt, så er det lite som kan konkurrere, selv om det var betraktelig billigere. Det hadde nok vært disruptivt på 40 kr/mil også.
Det der er bekymringsfult. Selvkjørende tilkallingsbiler kan komme til å bli billigere enn dagens kollektivtransport, eller hvertfall ikke veldig mye dyrere. Dermed blir dette et veldig tiltalende alternativ for folk som i dag tar toget eller bussen. Vi risikerer at antallet kjørte kilometer i personbiler kommer til å eksplodere i tettbygde strøk som følge av at folk velger tillkallingsbiler istedenfor kollektivtransport.

Mobileum

Sitat fra: Gardin på tirsdag 16. januar 2018, klokken 23:27
Trondheimsturen vil dermed kunne tilbys til halvparten av dagsprisen til leiebiler = ca 500 kr. Om turen bestilles på forhånd og legges til tider med liten pågang kan man sikkert få enda bedre tilbud også.

Til sammenligning koster togbilletten fra Oslo S til Trondheim S idag 229.- (minipris) :)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Burger

Gardin: Det satses så hardt på selvkjøringsflåte av så mange selskaper, så vi får håpe konkuransen imellom sørger for at gevinsten kommer også oss forbrukere til gode.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

doldis1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. januar 2018, klokken 18:19
Det vil bli billigere enn 50 kr/mil. Ved 35 kr/mil kjøregodtgjørelse så tjener de aller fleste penger på å stille med bil, og da snakker vi om fossilbil.

Sånn grovt sett tenker jeg man kan sette opp kostnadene ca slik:

Verdifall + finanskostnad: 7 kr/mil (bil på 400.000 kroner, kjøres 600.000 km på tre år)
Forsikring: 2 kr/mil
Dekk: 1 kr/mil
Strøm: 4 kr/mil
Vedlikehold: 2 kr/mil
Rengjøring, administrasjon: 1 kr/mil
Inntjening: 3 kr/mil

Totalt: 20 kr/mil

Så setter vi inn skillevegger i bilen, la oss f.eks. ta en model X, sette inn 6 enkelseter og dele den av med et kryss. Bilen er nå delt i fire enheter, 2 ensetere fram og to rom bak med 2 seter hver. Når kunden så tar fra tlf. og bestiller bil kan han velge enkelt sete eller ett av "rommene bak" med 2 seter hvis en har mye pikkpakk.

Altså du tar opp tlf, bestiller bil og legger samtidig inn ønsket antall seter og destinasjon, tlf sender med din GPS posisjon for henting. Sekundet senere kommer regningen, du trykker bet. og bilen er på vei.
Så kommer bilen, åpner riktig dør som stenges igjen så fort du er registrert som inne.

Altså, i en større by bør en flåteoperatør med en god softwareløsning kunne holde, la oss si 4 seter av 6, fulle til enhver tid bilen ruller.?

I så fall kan 20 kr deles med 4 og km. prisen i de store byene vil ligge på 50 øre/person/km !

Hvis jeg ikke tar helt feil er vi da innenfor et prisnivå der selvplagerne kan velge gratis bil hvis de gidder høre på shampoo & bleiereklame .....

THE

Sitat fra: Gardin på tirsdag 16. januar 2018, klokken 23:43
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. januar 2018, klokken 22:01
Ved 20 kr/mil så vil selvkjørende biler være ganske disruptive.
...

Med ett alternativ som kommer helt hjem og helt til destinasjonen, som kommer og går akkurat på minuttet når jeg har behovet og ikke stopper overalt, så er det lite som kan konkurrere, selv om det var betraktelig billigere. Det hadde nok vært disruptivt på 40 kr/mil også.
Det der er bekymringsfult. Selvkjørende tilkallingsbiler kan komme til å bli billigere enn dagens kollektivtransport, eller hvertfall ikke veldig mye dyrere. Dermed blir dette et veldig tiltalende alternativ for folk som i dag tar toget eller bussen. Vi risikerer at antallet kjørte kilometer i personbiler kommer til å eksplodere i tettbygde strøk som følge av at folk velger tillkallingsbiler istedenfor kollektivtransport.

Da må man også huske på at dagens hjulgående kollektivtransport (buss) også vil bli elektrifisert og autonom. Driftsutgiftene vil gå betraktelig ned pga. overgang fra diesel til strøm, samt at man slipper lønnsutgifter til sjåfør. I tillegg vil vedlikeholdskostnadene høyst sannsynlig gå betraktelig ned.

I sum så ligger det nok til rette for at bussruter med et godt passasjergrunnlag kan redusere billettprisen ganske mye. På ruter med få avganger og dårlig passasjergrunnlag i dag, så vil nok bussruten legges ned og heller erstattes av tilkallingskjøretøy.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

Sitat fra: Gardin på tirsdag 16. januar 2018, klokken 23:43
Det der er bekymringsfult. Selvkjørende tilkallingsbiler kan komme til å bli billigere enn dagens kollektivtransport, eller hvertfall ikke veldig mye dyrere. Dermed blir dette et veldig tiltalende alternativ for folk som i dag tar toget eller bussen. Vi risikerer at antallet kjørte kilometer i personbiler kommer til å eksplodere i tettbygde strøk som følge av at folk velger tillkallingsbiler istedenfor kollektivtransport.
Mange forskningsrapporter sier at bilparken vil gå ned med 80 - 90% som følge av bildeling. Selv om bilene kjører lengre og mer,  vil det medføre mindre trafikk på veiene.
Og hvem sier at du absolutt må sitte alene i bilen? Jeg vil tippe at ved trafikk-topper morgen og kveld tilbys selvkjørende transport med små busser 5 - 10 seter. Disse kommer nær døra og henter deg med varsling på minuttet på telefonen/appen. Gode dataprogrammer kalkulerer kjørerute etter bestillinger slik at det blir mest mulig strake veien til destinasjonen. Prisen pr. passasjer blir lav. Ønsker du å kjøre alene i rushtida, vil det selvsagt koste deg mer. Utenom rushtiden blir prisen lavere. Så neppe grunn til bekymring.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øystein16

Sitat fra: doldis1 på onsdag 17. januar 2018, klokken 09:44
I så fall kan 20 kr deles med 4 og km. prisen i de store byene vil ligge på 50 øre/person/km !
Hvis jeg ikke tar helt feil er vi da innenfor et prisnivå der selvplagerne kan velge gratis bil hvis de gidder høre på shampoo & bleiereklame .....

Kona betalar ca kr 47 øre per km i dag. Enkelte i regionen kan betale så lågt som 15 øre per km i dag.

geear

Har ikke lest alt dere har skrevet, men scenarioer med sjåførløse tilkallingsbiler uansett lokasjon ligger MANGE år frem i tid i mine øyne. Om man så får bilene selvkjørende i klart og tørt vær med bare veier i løpet av de neste ti årene (det føles iallfall minst ti år unna slik min Tesla "kjører selv"), så er dagens "snøkaos" bare småplukk i forhold til hva en vil få med en haug med selvkjørende biler på ville veier når stripene er uleselige og snøen dekker en radar eller et kamera eller ti. Ikke kan bilene dytte seg løs selv heller.

Burger

Er en del å ta tak i ja, men vi mennesker klarer det med kun gyro og to kamera ;-)

Det er selvkjørende biler som takler gode forhold som google car m.fl som kjører i storbyer med mindre uhell enn mennesker. De har desverre en tendens til å bli påkjørt bakfra av mennesker som sjekker mobilen, stereoanlegget osv så det er ikke i fremtiden men i fjor/lengre siden. Første google prototype var i 2012? Usikker på hva den klarte å kjøre selv.

Steget til vinterføre i Norge tror jeg tar kortere enn 10 år, tror 5-7 år jeg. Spiller egentlig ingen rolle hva vi mener om det. Stanser vi innføring i Norge, så kommer det til å være selvkjørende biler i Kina i samme vinterforhold, og da blir de vanskelig å stoppe her til lands dersom de viser seg å være mye tryggere.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Gardin

#415
Sitat fra: THE på onsdag 17. januar 2018, klokken 10:01
Da må man også huske på at dagens hjulgående kollektivtransport (buss) også vil bli elektrifisert og autonom. Driftsutgiftene vil gå betraktelig ned pga. overgang fra diesel til strøm, samt at man slipper lønnsutgifter til sjåfør. I tillegg vil vedlikeholdskostnadene høyst sannsynlig gå betraktelig ned.

I sum så ligger det nok til rette for at bussruter med et godt passasjergrunnlag kan redusere billettprisen ganske mye. På ruter med få avganger og dårlig passasjergrunnlag i dag, så vil nok bussruten legges ned og heller erstattes av tilkallingskjøretøy.
Hvis du for eksempel skal reise fra NRKs lokaler på Marienlyst til utestedet Asylet på Grønnland vil du kunne bli hentet i en Model X og kjørt fra dør til dør for 2 kroner og 30 øre hvis de mest optimistiske anslagene her skulle slå til. Da spiller det liten rolle hvor billig kollektivtransporten skulle bli. Hvem vil gidde å ta T-banen for å spare 2 kr?

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 17. januar 2018, klokken 10:01
Mange forskningsrapporter sier at bilparken vil gå ned med 80 - 90% som følge av bildeling. Selv om bilene kjører lengre og mer,  vil det medføre mindre trafikk på veiene.
Og hvem sier at du absolutt må sitte alene i bilen? Jeg vil tippe at ved trafikk-topper morgen og kveld tilbys selvkjørende transport med små busser 5 - 10 seter. Disse kommer nær døra og henter deg med varsling på minuttet på telefonen/appen. Gode dataprogrammer kalkulerer kjørerute etter bestillinger slik at det blir mest mulig strake veien til destinasjonen. Prisen pr. passasjer blir lav. Ønsker du å kjøre alene i rushtida, vil det selvsagt koste deg mer. Utenom rushtiden blir prisen lavere. Så neppe grunn til bekymring.
Hvordan kan det bli mindre kjøring hvis det blir så billig at folk velger bil fremfor kollektivt? Hvor mange model X trengs for å transportere like mange mennesker som et overfylt T-banesett?

Dessuten vil vel grisebillige kjøreturer også føre til at folk reiser mye mer? Slikt blir det mye traffikk av.

Knut Røe

Tenk deg nå litt om. 2 kroner 30 øre er en tomflaske. Hva får man for det? Absolutt ingenting.
Anslagene her er helt på viddene. Prisene og tiden det tar før dette er realitet er mangedobbelt av det som hevdes her. Her kommer man til forskjellen på teori og praksis. Det er mye som høres bra ut i teorien, men så skal det settes ut i praksis, og da kommer problemene på løpende bånd.

Magnus Hansen

#417
Sitat fra: gr på onsdag 17. januar 2018, klokken 18:50
Har ikke lest alt dere har skrevet, men scenarioer med sjåførløse tilkallingsbiler uansett lokasjon ligger MANGE år frem i tid i mine øyne. Om man så får bilene selvkjørende i klart og tørt vær med bare veier i løpet av de neste ti årene (det føles iallfall minst ti år unna slik min Tesla "kjører selv"), så er dagens "snøkaos" bare småplukk i forhold til hva en vil få med en haug med selvkjørende biler på ville veier når stripene er uleselige og snøen dekker en radar eller et kamera eller ti. Ikke kan bilene dytte seg løs selv heller.

GM skal lansere kommersiell, førerløs taxiservice neste år i flere amerikanske byer (https://www.theverge.com/2017/11/30/16720776/gm-cruise-self-driving-taxi-launch-2019). Og har aggressive vekstplaner. Dette kommer til å bli et rotterace å komme tidlig inn i dette markedet. Google/Waymo er nok heller ikke langt unna. Apple satser milliarder på dette.

Kostnader:
Sitat"We have a path to take 40 percent of the cost out of ride services," Stevens said on the same call. Lowering the cost to below $1 per mile by 2025 from about $2.50 today could result in margins of 20 to 30 percent, he said.

https://ca.reuters.com/article/businessNews/idCAKBN1DU2H0-OCABS

EDIT: $1 per mile skulle være ca: 8kr / 1.609km = 5kr per km eller 50kr per mil.

Ketill Jacobsen

Ser for meg at fremtidens autonome biler også vil kunne kjøres som dagens biler. I rushtidene vil fire til fem personer ta samme bil til jobben (flere for å dele på utgiften og få (4-5) for å oppnå kort og effektiv transport. Som pensjonist vil jeg eie en slik bil og leie den ut. Det vil være en Ferrari og jeg vil kreve premium betaling og kun autonom kjøring ved utleie! Men jeg selv ...!

Resutaltet blir alt alle har vi bil, men vi kjører autonomt/kollektivt til jobben og transporten reduseres til en brøkdel i rushtidene. Bra for alle (inkludert bilfabrikkene og hele bilnæringen)!

geear

Jeg har ingen tro på at den førerløse tjenesten GM sier de vil tilby i 2019 blir en tilkallingstjeneste hvor man kan appe en bil hjem til seg og be den kjøre "hvor som helst", og uansett føre. Det er en grunn til at de skal teste det i SF i stedet for Detroit, og alt de har vist så langt har (såvidt jeg har fått med meg) vært forhåndsprogrammerte ruter som de har brukt masse tid på å innhente informasjon/hendelser og lære opp bilene med, og hvor bilene i dag knapt klarer seg "OK", men særdeles tregt og irriterende for andre trafikanter.

Jeg håper jeg tar feil, men enn så lenge så tyder alt på at bilene enten må ha ekstremt godt synlig veimarkering eller et hav av forhåndsinformasjon om alle steder de skal kjøre for å kunne klare seg godt. Økt prosesseringskraft vil hjelpe (noe hvert år bidrar med), men det er så mye mer som skal til.

Det jeg HAR tro på om ikke altfor lenge, er autonome biler som en førerløs taxi med fritt valgt rute innenfor et forhåndsbestemt rutenett. Litt som en avansert on-demand buss.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA