Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Sirup

Selvkjørende tilkallingsbiler har vi allerede i dag, det kalles taxi. At disse taxiene i framtiden muligens vil kjøre uten sjåfør endrer ikke på det faktum at det er en taxi.

Taxi blir sikkert noe rimeligere med disse selvkjørende bilene, siden man ikke behøver å lønne en sjåfør. Likevel vil nok de aller fleste utenfor de store byene fortsatt ha egen bil, svært få som vil gi fra seg den fleksibiliteten og gleden som egen bil gir.
VW e-Golf
Tesla Model X75

doldis1

Sitat fra: Askøy på tirsdag 16. januar 2018, klokken 12:46
Selvkjørende tilkallingsbiler har vi allerede i dag, det kalles taxi. At disse taxiene i framtiden muligens vil kjøre uten sjåfør endrer ikke på det faktum at det er en taxi.

Taxi blir sikkert noe rimeligere med disse selvkjørende bilene, siden man ikke behøver å lønne en sjåfør. Likevel vil nok de aller fleste utenfor de store byene fortsatt ha egen bil, svært få som vil gi fra seg den fleksibiliteten og gleden som egen bil gir.

Taxiene har noen få prosent av kjøringen i byene og er svindyre, tilkallingsbiler vil trolig få over 90% av kjøring i byene og koste peanøtter...


Sitatfleksibiliteten og gleden

Ferdig oppvarmet bil på døra innen 3 min ..hvor fleksibelt vil du ha det?

Gleden av verkstedbesøk ?, dekkomlegging ?, betaling av forsikring og årsavgift?, gleden av å i byene passe på bilen for å unngå hærverk eller tyveri? Gleden av å lete parkeringsplass i halvtimesvis?
Masse "gleder" her jeg gjerne gir avkall på !  ;)

Espen Hugaas Andersen

Det er nok et marked for både selvkjørende biler og selveide biler. Med selveid bil er det ikke noe problem å ha takboks, barnesete, bakseteunderholdning, osv ferdig montert og klart til bruk. Man trenger ikke bry seg med å fjerne all søppel med en gang, og er man uheldig og riper opp noe så får man ikke umiddelbart en regning i posten. Med egen bil kan man også få en bil som er individuelt tilpasset seg og sine ønsker. Om det så er en bil med knall oransje lakk, hvitt skinninteriør og 0-100 på 2,5 sekunder, eller hva enn.

I noen områder av de største byene ville det ikke overraske meg om selvkjørende biler kan ta 90% markedsandel, men utenfor byene vil det kunne være mye lavere. Sier vi at på sikt vil halvparten av verdens bilmarked går over til selvkjørende taxier, så tror ikke jeg man bommer veldig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gardin

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 16. januar 2018, klokken 13:54
tilkallingsbiler vil trolig få over 90% av kjøring i byene og koste peanøtter...

Tilkallingsbiler vil måtte koste en del å bruke. Både innkjøp, drift, vedlikehold og profitt til eierne må dekkes av brukerne. Inntjeningsnivået vil trolig bli nesten like høyt som for leiebiler i dag, altså ca. 1000 kr dagen. Til gjengjeld kan bilen brukes av mye flere, antagelig kan de ha omtrent samme belegg som taxier har i dag, ca. 22 mil per dag. Prisen bør derfor ligge omkring 50 kr per mil.

Ikke veldig mye, men vesentlig mer enn peanøtter.

Bevis: Peanøtter koster ca. 100 kr per kilo og inneholder 5674 kcal/kg. For å gå en mil trengs ca. 600 kcal, altså knappe 100 g peanøtter med en kostnad på under 10 kr  :o

Counterpointer

Mener «Fully Charged» hadde en utregning som lå 5 pence pr mile.

Fant denne
https://www.ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/baug/ivt/ivt-dam/vpl/reports/1201-1300/ab1225.pdf

Den antyder blandt annet 0,15 $ pr mile (har ikke lest hele, bare fant prisen)

Blir sikkert dyrere i Norge, men økonomien ser ut til å være god.

doldis1

Sitat fra: Gardin på tirsdag 16. januar 2018, klokken 16:13
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 16. januar 2018, klokken 13:54
tilkallingsbiler vil trolig få over 90% av kjøring i byene og koste peanøtter...

Tilkallingsbiler vil måtte koste en del å bruke. Både innkjøp, drift, vedlikehold og profitt til eierne må dekkes av brukerne. Inntjeningsnivået vil trolig bli nesten like høyt som for leiebiler i dag, altså ca. 1000 kr dagen. Til gjengjeld kan bilen brukes av mye flere, antagelig kan de ha omtrent samme belegg som taxier har i dag, ca. 22 mil per dag. Prisen bør derfor ligge omkring 50 kr per mil.

Ikke veldig mye, men vesentlig mer enn peanøtter.

Bevis: Peanøtter koster ca. 100 kr per kilo og inneholder 5674 kcal/kg. For å gå en mil trengs ca. 600 kcal, altså knappe 100 g peanøtter med en kostnad på under 10 kr  :o

Ha,ha ikke no feil med peanøtter, men hvor i all verden tar du tallene for tilkallingsbiler fra ?

Ketill Jacobsen

En kan jo også ta utgangspunkt i dagens kilometergodtgjørelse som er ment å dekke alle kostnader knyttet til bruk av en nyere middels stor bil, ca kr 35 per mil. I tillegg vil komme godtgjøring til eier/drifter av bilen. Så en kostnad på ca kr 50 per mil, virker å være et fornuftig estimat! Altså mye billigere enn taxi og mye dyrere enn en avskrevet bil! Bare tanken på å betale mer enn kr 5.000 for en reise Oslo-Trondheim-Oslo skremmer livet av meg!

Jeg har nå to biler (en veteranbil) og klarer meg utmerket med en bil. Allikevel har jeg altså to. I fremtiden med autonome biler vil nok de fleste fortsatt ha en egen bil selv om de bruke autonome biler og kollektivtransport mye.

Espen Hugaas Andersen

Det vil bli billigere enn 50 kr/mil. Ved 35 kr/mil kjøregodtgjørelse så tjener de aller fleste penger på å stille med bil, og da snakker vi om fossilbil.

Sånn grovt sett tenker jeg man kan sette opp kostnadene ca slik:

Verdifall + finanskostnad: 7 kr/mil (bil på 400.000 kroner, kjøres 600.000 km på tre år)
Forsikring: 2 kr/mil
Dekk: 1 kr/mil
Strøm: 4 kr/mil
Vedlikehold: 2 kr/mil
Rengjøring, administrasjon: 1 kr/mil
Inntjening: 3 kr/mil

Totalt: 20 kr/mil
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ketill Jacobsen

Godt regnestykke (20 kr per mil). Det sosiale liv vil få ett enormt oppsving når pappa kan sitte i bakset på vei hjem fra fest (og mor kan også være med på festen)!

Burger

Tony Seba i sitt foredrag i Oslo for noen år siden mente selvkjørende tilkallingsbil ville ligge på ca 1/2 av å eie en elbil selv pr km og 1/4 av å eie en fossilbil pr km. En av grunnene er at vi utnytter bilene så alt for dårlig. Gjennomsnittlig amerikansk bil (ifølge Tony Seba) er i bruk 4% av tiden, og en av de fire prosenten er på leting etter parkeringsplass....

Jeg ønsker det velkommen siden de vil være sikrere enn mennesker når de kommer, jeg bor litt utafor allfarsvei og vil gjerne ha billig transport hjem fra pub, bestille meg varebil for hageavfall, sende en bil med pickpacket til svigers og be om en snerten en for kona og meg, bestille en fwd når jeg skal besøke onkels hytte på vinteren, varebil for sesonglempinga for seilbåt osv.

Og ikke minst, sove/jobbe/se på netflix i stedet for å kjøre til jobb.

Leste noe kommentarer av fotgjengere i storby i USA som elsket selvkjørende biler, de var paniske på å følge på hva fotgjengere gjør og kjørte ekstremt defansivt i forhold til mennesker som dulta borti litt for ofte. Kommentarer på nett er ikke særlig gode kilder, men jeg tok det med *host*
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Espen Hugaas Andersen

Ved 20 kr/mil så vil selvkjørende biler være ganske disruptive. F.eks er det 13,3 mil fra Kongsberg til Gardermoen. Da ville jeg ha tre alternativer:

1. Selvkjørende taxi, 266 kroner (1-5 personer)
2. Ekspressbuss, med bussbytte i Oslo, 390 kroner (per person)
3. NSB, direkte, 316 kroner (per person)

Et annet eksempel; om jeg skal til Notodden - det er 32 km. Da har jeg to alternativer:

1. Selvkjørende taxi, 64 kroner (1-5 personer)
2. Ekspressbuss, 140 kroner (per person)

Det blir ikke mye å lure på. Med ett alternativ som kommer helt hjem og helt til destinasjonen, som kommer og går akkurat på minuttet når jeg har behovet og ikke stopper overalt, så er det lite som kan konkurrere, selv om det var betraktelig billigere. Det hadde nok vært disruptivt på 40 kr/mil også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jon65

#401
uansett pris pr km må man nok regne med å betale for flere km enn man kjører siden bilen i mange tilfeller må kjøre tom den andre veien. Drosjer feks kjører bare 53% av kjørte km med passasjerer.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Jon65 på tirsdag 16. januar 2018, klokken 22:21Hvis prisen per km blir 20kr må man nok regne med å betale for flere km enn man kjører siden bilen i mange tilfeller må kjøre tom den andre veien. Drosjer feks kjører bare 53% av kjørte km med passasjerer.
Sant nok, men mengden ubetalt kjøring kan nok reduseres betraktelig. Hovedgrunnen til at taxiene kjører hjem er at sjåførene skal hjem. Om man derimot har en aktør med f.eks 100 selvkjørende taxier innenfor 2 timer fra Oslo, så kan man ha strategisk plasserte parkeringsplasser fordelt i området. Om en bil sendes fra Kongsberg til Gardermoen, så kan denne bilen gjerne bli på Gardermoen i dager/uker/måneder og kjøre der. Så får den plutselig ett oppdrag for å kjøre tilbake til Kongsberg, og plutselig kan den bli der noen dager/uker/måneder. Det som vil kjøres uten passasjerer er da to ting:

1. Komme seg vekk fra steder med lite etterspørsel for selvkjørende taxier, til de strategisk plasserte parkeringsplassene.
2. Fordeling av biler mellom de strategisk plasserte parkeringsplassene. Du kan ikke ha det slik at plutselig står alle bilene på Gardermoen og resten av området er tomt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jon65

jeg tror ikke så mye av de 47% tomkjøring er fordi sjåføren skal hjem.....

elekTrond

Du ska itte tru, Jon65, du ska veta! Tru kæn du gjøra i ... :angel: :police:
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA