Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: Gardin på fredag 12. januar 2018, klokken 01:43
Sitat fra: doldis1 på torsdag 11. januar 2018, klokken 12:56
Den store endringen, som jeg ser det, er ikke at nivå 5 gjør bilene til folk selvkjørende. Den virkelig store endringen er at det ikke blir "bilene til folk"

Tilkallingsbilene kommer..Å eie egen bil i byene blir meningsløst..Hvorfor ta alt bryderiet med å ha egen bil når du kan tilkalle en bil med mobilen...til en brøkdel av prisen for å eie selv..?
Her tar du ikke hensyn til at bil er mer enn bare et transportmiddel for veldig mange. Jeg er overbevist om at det fortsatt vil være vanlig å ønske å eie egen bil selv om transportbehovet kan oppfylles billigere med selvkjørende leiebiler.

Man får ikke draget på damene med en leiebil...
Jeg er ikke interessert i å "leie" bil til enhver tid.
Men beste argumentet er selvsagt damemagnet! ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Amoss

Sitat fra: Burger på fredag 12. januar 2018, klokken 00:31
Jeg tror overlagt hærverk vil bli lite av, de blir blokkert og får ikke tilkalle bil. De som er så drita at de spyr eller søler annet ved uhell må bare betale litt ekstra for det.

Vil du klage på småting så vil du bli blokkert av billigoperatør og må finne deg i å betale mer for de som er av bedre standard og blir sjekket for hver kunde.

Du missforstår meg. Det er ikke først og fremst hærverk jeg tenker på - selv om slikt også skjer. Men at folk er uvørne med gjenstander man ikke eier og der det ikke er noen som sitter foran og passer på er og blir en kjensgjerning. Og det er heller ikke det at jeg er spesielt "picky" av meg heller, men at jeg risikerer å få regningen dersom jeg IKKE observerer/rapporterer inn noe som *neste* kunde rapporterer inn. Og ja, nettopp den politikken gjør at man blir nødt til å rapportere/klage på småting, så i en slik situasjon kan heller ikke operatøren blokkere/ta ekstra betalt av en kunde som gjør akkurat det de krever av deg.

Model S 85D

Øystein16

Sitat fra: Amoss på fredag 12. januar 2018, klokken 11:03
Og det er heller ikke det at jeg er spesielt "picky" av meg heller, men at jeg risikerer å få regningen dersom jeg IKKE observerer/rapporterer inn noe som *neste* kunde rapporterer inn. Og ja, nettopp den politikken gjør at man blir nødt til å rapportere/klage på småting, så i en slik situasjon kan heller ikke operatøren blokkere/ta ekstra betalt av en kunde som gjør akkurat det de krever av deg.

For ein del år sida leigde eg ein bil på Gardemoen. Etter ein månads tid fekk eg rekning på eigenandel for ny glasrute .

Eg svarte at eg rekna med at grunnen til at det tok så lang tid før dei meldte frå til meg, var at heller ikkje kunden før meg ville betala, og ba dei heller senda rekninga til den neste kunden. Høyrde aldri mer om saka.

doldis1

Jeg mener flere av dere blander kortene for mye. Tilkallingsbil blir ikke den nye leiebilen-men det nyeste tilskuddet av "offentlig transport"
Blir T-bane-setene eller bussetene filmet for rifter når ny passasjer kommer ? Hovedfokuset blir ikke å bruke ressurser på å finne skyldige i uhell/hærverk men å gjøre bilene så robuste som mulig ..

Amoss

Sitat fra: doldis1 på lørdag 13. januar 2018, klokken 15:15
Jeg mener flere av dere blander kortene for mye. Tilkallingsbil blir ikke den nye leiebilen-men det nyeste tilskuddet av "offentlig transport"
Blir T-bane-setene eller bussetene filmet for rifter når ny passasjer kommer ? Hovedfokuset blir ikke å bruke ressurser på å finne skyldige i uhell/hærverk men å gjøre bilene så robuste som mulig ..

Nettopp. Derfor jeg også reagerte på forslaget over om å fakturere forrige passasjer dersom en ny passasjer oppdager noe. Greit nok om innvendig kamera avslører handlinger som fordrer ekstraregning, men ikke den "neste kunde fant en feil - da må DU få regninga".
Model S 85D

Burger

Diskusjonen startet med hærverk på dører, noe som gjør at man ikke ville bruke bilen som kom. Spy og annet søl er også en grunn til å be om en ny bil. Må man ha ny bil og den må repareres eller vaskes så bør forrige passasjer betale. Slitasjeskader foreslo jeg kunne løses ved at man får bonuskm for å rapportere inn slik at det kan fikses, ikke at forrige passasjer måtte betale.

Men vi er langt unna tesla kommer til å forsvinne, men jeg ville påpeke at dørene på modell x er ikke noe man vil ha på en flåtebil fordi man vil ha ting som er simple, solide og driftsikkert.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Burger på lørdag 13. januar 2018, klokken 16:32
Diskusjonen startet med hærverk på dører, noe som gjør at man ikke ville bruke bilen som kom. Spy og annet søl er også en grunn til å be om en ny bil. Må man ha ny bil og den må repareres eller vaskes så bør forrige passasjer betale. Slitasjeskader foreslo jeg kunne løses ved at man får bonuskm for å rapportere inn slik at det kan fikses, ikke at forrige passasjer måtte betale.

Det var ikke akkurat det du foreslo, men nå begynner vi i det minste å nærme oss litt... Men du har fortsatt ikke fått med deg at folk er forskjellig. JEG kan komme til å akseptere feil/skader/møkk som kanskje ikke neste kunde finner akseptabelt. Også i ditt nye forslag vil jeg fortsatt risikere å måtte betale for dette.

Mitt forslag: Dersom kamera/overvåking av bil detekterer skade/søling etc. kan utgiften faktureres den som har ansvaret for bilen der og da, ellers må reparasjon/vask regnes som normale driftsutgifter.  Om samme kunde til stadighet er "siste kunde" før kjøretøyet blir avvist av neste kunde - eller om en og samme kunde ofte avviser ankommet bil uten at man kan påvise noen nevneverdig skade - så bør man se nøyere på dette kundeforholdet.

Model S 85D

Counterpointer

Diskusjonen er vel en grei indikasjon på at Tesla ikke kommer til å forsvinne, så nå diskuterer en heller hva som skjer med Tesla i fremtiden

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Gardin

Jepp, nå er jeg overbevist om at Tesla ikke kommer til å forsvinne. Nå har jeg kjøpt Tesla-aksje.

Det er litt artig å tenke på at jeg håper at disse pengene kan bidra til at jeg kan kjøpe en heftig Tesla en gang i fremtiden. Dermed virker det fornuftig å sette dem i Tesla-aksje. Hvis det går bra kan jeg kjøpe en dyrere bil enn jeg ellers hadde hatt råd til, og hvis Tesla likevel skulle gå konkurs er det ingen katastrofe. Da blir det ingen nye Teslaer å få kjøpt uansett, så da trenger jeg ikke de pengene  :)

doldis1

Sitat fra: Klykken på fredag 12. januar 2018, klokken 10:27
Sitat fra: Gardin på fredag 12. januar 2018, klokken 01:43
Sitat fra: doldis1 på torsdag 11. januar 2018, klokken 12:56
Den store endringen, som jeg ser det, er ikke at nivå 5 gjør bilene til folk selvkjørende. Den virkelig store endringen er at det ikke blir "bilene til folk"

Tilkallingsbilene kommer..Å eie egen bil i byene blir meningsløst..Hvorfor ta alt bryderiet med å ha egen bil når du kan tilkalle en bil med mobilen...til en brøkdel av prisen for å eie selv..?
Her tar du ikke hensyn til at bil er mer enn bare et transportmiddel for veldig mange. Jeg er overbevist om at det fortsatt vil være vanlig å ønske å eie egen bil selv om transportbehovet kan oppfylles billigere med selvkjørende leiebiler.

Man får ikke draget på damene med en leiebil...
Jeg er ikke interessert i å "leie" bil til enhver tid.
Men beste argumentet er selvsagt damemagnet! ;D

:D Damemagnet? Må huske på at tidene forandrer seg.. Går vi noen år fram tipper jeg bil drar like mye damer som høy hatt & stokk gjør i dag  ;D

doldis1

 https://www.goldeagle.com/tips-tools/american-dream-cars/

Denne er fin ! 2000 Amerikanere blir spurt om sin drømmebil og 63 % (!) av Amerikanske menn setter model S øverst !

LA-Thing

Kommer ikke til å forsvinne, kun spekulasjon om hvem som skal overta: https://finance.yahoo.com/news/buzz-detroit-will-buy-tesla-161441212.html.

Mange interessante kommentarer, bl.a. at elbiler tar livet av dobbelt så mange fotgjengere som fossilbiler. Tror jeg må ut å jakte i gatene for at den statistikken skal slå til...
Drammen, Tesla Model S #2510

doldis1

Sitat fra: LA-Thing på mandag 15. januar 2018, klokken 23:17
Kommer ikke til å forsvinne, kun spekulasjon om hvem som skal overta: https://finance.yahoo.com/news/buzz-detroit-will-buy-tesla-161441212.html.

Mange interessante kommentarer, bl.a. at elbiler tar livet av dobbelt så mange fotgjengere som fossilbiler. Tror jeg må ut å jakte i gatene for at den statistikken skal slå til...

Første halvdel er en interessant problemstilling  ;) Først-er Tesla til salgs ? Hmm ikke sånn helt uten videre iallefall.. Musk sitter på den største posisjonen, deretter finansielle eiere, så småsparere og entusiaster som meg..
jeg mener Musk sitter på ca. 25% alene så trolig vil et fientlig oppkjøp være vanskelig å gjennomføre uten vanvittig dype lommer..

Skulle selskapet derimot få problemer med likviditeten åpner noen interessante muligheter seg, først Google som også for noen år siden var nær ved å kjøpe Tesla, deretter Apple... Begge jobber med teknologi for selvkjørende biler.

Nå,et Tesla drevet som nå men med tilgang til Apple's pengebinge ...? Som sagt morsom tanke,ville vel snudd verden på hodet ila. ca 5 år vil jeg tro..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA