Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Kanutten

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. desember 2017, klokken 22:02
Og kanskje "litt" (understatement - ironi) for lite til at alle verdens bilprodusenter skal produsere biler grunnet stor norsk etterspørsel?

Indeed  :)

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

doldis1

Sitat fra: Amoss på tirsdag 19. desember 2017, klokken 23:12
Sitat fra: arthur på tirsdag 19. desember 2017, klokken 22:02
Og kanskje "litt" (understatement - ironi) for lite til at alle verdens bilprodusenter skal produsere biler grunnet stor norsk etterspørsel?

SitatDen dagen - og den kommer kjapt nå
- batteriene blir så billige at en elbil kan selges billigere¹ enn en tilsvarende fossilbil vil vi ikke lengre være i noen spesiell situasjon. Da vil etterspørselen eksplodere også i andre markeder.

¹) Strengt talt behøver den ikke å bli billigere, da billigere drift kan oppveie for en noe høyere pris. Men dette vil kunne varere litt mer fra marked til marked.

Kan komme kjappere enn selv vi tror den dagen ...Det murrer i rekkene innad i EU og tyske fossilprodusenter
har jaggu ikke mange venner igjen  ;)
Kan det tenkes vi får se elbilincentiver snart ...?

Mobileum

Sitat fra: doldis1 på onsdag 20. desember 2017, klokken 00:06
Det murrer i rekkene innad i EU og tyske fossilprodusenter har jaggu ikke mange venner igjen  ;)

Noen "venner" har de nok igjen. Nærmere bestemt de 15.833.669 som kjøpte tyske biler i 2016.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

doldis1

Sitat fra: Mobileum på onsdag 20. desember 2017, klokken 04:50
Sitat fra: doldis1 på onsdag 20. desember 2017, klokken 00:06
Det murrer i rekkene innad i EU og tyske fossilprodusenter har jaggu ikke mange venner igjen  ;)

Noen "venner" har de nok igjen. Nærmere bestemt de 15.833.669 som kjøpte tyske biler i 2016.

Ha,ha, joda de har mange kunder, men jeg tenkte først og fremst på "venner" innenfor politikk/forvaltning og andre med innflytelse/makt til å endre spillereglene på bilmarkedet...

De fleste vet at Tyskland er verdens mektigste bilprodusent og det gjør bare den tragedien som nå utspiller seg større!

Mobileum

Sitat fra: doldis1 på onsdag 20. desember 2017, klokken 09:32
Sitat fra: Mobileum på onsdag 20. desember 2017, klokken 04:50
Sitat fra: doldis1 på onsdag 20. desember 2017, klokken 00:06
Det murrer i rekkene innad i EU og tyske fossilprodusenter har jaggu ikke mange venner igjen  ;)

Noen "venner" har de nok igjen. Nærmere bestemt de 15.833.669 som kjøpte tyske biler i 2016.

Ha,ha, joda de har mange kunder, men jeg tenkte først og fremst på "venner" innenfor politikk/forvaltning og andre med innflytelse/makt til å endre spillereglene på bilmarkedet...

De fleste vet at Tyskland er verdens mektigste bilprodusent og det gjør bare den tragedien som nå utspiller seg større!

Vil sette det litt på hodet. Utfordringen er at de har for mange venner innen politikk og forvaltning. Det er derfor det skjer litt langsomt...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Vesel

Tesla kommer ikke til å forsvinne. Selskapet kan dø, om det mot formodning ikke skulle klare å bli lønnsomt, men aldri merket. Det er for sterkt, og vil overleve.

Jeg var på et bilshow i Ålesund i 2016, med kanskje nærmere 200 flotte nybiler utstilt. Det var nærmest tomt rundt de fleste bilene, bortsett fra én, og det var Tesla Model X-en. Der var det tjåka fullt med folk fra jeg kom til jeg dro. Forbrukere, og spesielt de unge, elsker Tesla. Først og fremst så lager de biler som appellerer til folk som bruker smarttelefoner og datamaskiner daglig, og hvor det å være "tilkobla" er en naturlig del av livet. Teslas biler er en forlengelse av dette livet med sine store høy-kvalitets frontmonterte "tablets", OTA-oppdateringer, sømløse kontroll og overvåkning av bilen med apps på smarttelefonen, og teknologisk imponerende bekvemmelighetsfunksjoner som Autopilot. Men Tesla har også en tiltrekkende historie. De appellerer til idealistene i oss, ønsket om å gjøre verden til et bedre sted, med sikre og utslippsfrie biler. Det er ikke nok et bilmerke som har som eneste formål å generere profit til eierne sine og nytte til kjøperne sine.

Jeg er ung, har vokst opp med datamaskiner og smarttelefoner, begynte å spekulere i bitcoins allerede i 2015 og er langt over gjennomsnittet teknologiinteressert. Tror derfor at jeg har en bedre teft enn de fleste for hva fremtida bringer. Jeg ville veddet en tusenlapp på at allerede om 10 år så er Tesla en av Europas og Nord-Amerikas topp-5 mest solgte bilmerker.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

stefse

Sitat fra: Vesel på søndag 07. januar 2018, klokken 12:43

Jeg er ung, har vokst opp med datamaskiner og smarttelefoner, begynte å spekulere i bitcoins allerede i 2015 og er langt over gjennomsnittet teknologiinteressert. Tror derfor at jeg har en bedre teft enn de fleste for hva fremtida bringer. Jeg ville veddet en tusenlapp på at allerede om 10 år så er Tesla en av Europas og Nord-Amerikas topp-5 mest solgte bilmerker.

Hvis du har bedre teft enn de fleste for hva fremtida bringer, er du vel Bitcoin millionær da? 8)

Men jeg er enig med deg, Tesla forsvinner ikke. Hvis du var på forumet for noen år siden var det bekymringer for at Elon ville bli tatt av dage, og det ville nok vært et mye større problem enn treg levering av bilmodeller. Nå er snøballen kommet for langt ned fjellsida til at den lar seg stoppe
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

doldis1

 
SitatJeg er ung, har vokst opp med datamaskiner og smarttelefoner, begynte å spekulere i bitcoins allerede i 2015 og er langt over gjennomsnittet teknologiinteressert.
SitatTror derfor at jeg har en bedre teft enn de fleste for hva fremtida bringer.
Jeg ville veddet en tusenlapp på at allerede om 10 år så er Tesla en av Europas og Nord-Amerikas topp-5 mest solgte bilmerker.

Jeg ville veddet en tusenlapp på at du har minst like stor selvtillit som dine jevnaldringer  :laugh:

Ellers er jeg helt enig, iflg Amerikansk media skjedde det samme under bilutstillingen i Los Angeles i høst, Teslas stand vrimlet av folk og ellers var det stort sett stille..

http://www.detroitnews.com/story/business/autos/mobility/2017/11/30/tesla-generates-buzz-los-angeles-auto-show/108177584/


arthur

Nå er det vel ikke så vanskelig å nevne biler og/eller bilmerker som tiltrekker seg den største interessen, men allikevel har det laveste salget?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på mandag 08. januar 2018, klokken 16:49
Nå er det vel ikke så vanskelig å nevne biler og/eller bilmerker som tiltrekker seg den største interessen, men allikevel har det laveste salget?
Hva vil du si er Teslas største utfordring akkurat nå, at de ikke har nok salg eller at de ikke produserer nok biler (les Model 3)?

doldis1

Jeg linket til en Tysk side her om dagen i en annen tråd. Siden er etter min mening knakende godt skrevet og beskriver utviklingen framover akkurat slik jeg ser den for meg, med et lite unntak for tidsaspektet. Oppdaget plutselig at den finns oversatt til Engelsk så jeg legger ut link under her

https://thelastdriverlicenseholder.com/2017/04/20/how-the-collapse-of-the-traditional-auto-industry-will-unfold/

JorgenM

Sitat fra: doldis1 på mandag 08. januar 2018, klokken 21:08
Tysk side
PERSONLIG blogg mener du ;)

Fredagsunderholdning på linje med Nytt på Nytt den vissvass-artikkelen der :D

Du får lagre den til 2025 og se hvor feil han tok :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

doldis1

Ha,ha. Jeg så denne første gang for et par dager siden, var jo litt morsomt at fyren omtrent ordrett beskriver forløpet som jeg har gjort, rent bortsett fra at han har det ca. 3 år for travelt ...

Elbil fundamentalist

#359
At nybilsalget for ICE biler vil dropp kraftig ser vi allerede. Det hoper seg opp med vanlige biler i det tyske bruktmarkedet, og tragiske innbyttepriser forsterker fallet i nybilsalget. Elbiler vil bevise seg som de biler som fallier minst i verdi, og markedet snur raskt. Akkurat som Nokia. ICE biler forsvinner ikke, men blir kjørt lenger og vil irritere sine eiere med stadig høyrere reperasjon og vedlikeholdskostnader. Folk vil ikke lenger ta vare på utseendet som småbulker riper, polere lakken etc, da det gir lite merverdi på uønskede biler som da synker enda raskere i verdi. Drivstoffpriser, avgifter bompenger og kjøreforbud aksellerer da dårligere vedlikeholdte biler med blårøyk sotskyer bak dieselbiler gjør det politisk korrekt å hate dem enda mer. Det muliggjør for politikerne å kjøre harde mottiltak som forbud, skyhøye avgifter på drivstoff etc. Å dumpe ICE bilene på den tredje verden lykkes ikke da små superbillige elbiler med solpaneler som ladestasjon vil foretrekkes på lik linje som kostbare infrastruktur generasjoner hoppes bukk over da dette er for dyrt.mobiltelefon vs fasttelefon etc.

Motbalansen:
Det som vil forsinke denne prosessen er sterkt fallende oljepriser pga fallende etterspørsel, men økte miljøavgifter vil kompensere for dette (ovenfor forbrukere) og gi nasjonalstatene mye større inntekter og bidra til å komme seg ut av finanskrise(ne). Oljelobbyen vil bruke muligheten for motvirke de verste mottiltakene også for å unngå kollaps av bilindustrien og gi dem tid til omstilling. Kostbare oljefelt vil miste lønnsomheten og verdens haleproduksjon av olje vil komme fra de lettest tilgjengelige oljefelt i Midtøsten som vil få større intensjonal makt. Fracking i USA blir billigere og det vil opprettholde billig drivstoff og uavhengighet til oljeeksporterende land.
De fattigste landene får billig olje til å utvikle landene sine. Levestandarden øker. Billig olje er fortsatt en sterk motor for vekst i verdensøkonomien og økt konsum for folk som kommer ut av fattigdom skaper nye arbeidsplasser både i Vesten og Asia. Mer integrering mellom land. Lynrask digitalisering av offentlig sektor i den tredje verden gir mer velfungerende velferd og opplyste samfunn. Digitaliseringen blir en revolusjon og endelig får man skikkelig folketellinger, alle verdens borgere innrulleres og identifiseres skikkelig. Internasjonale krav om effektiv etterretning lukker betyelig sorte hull for skjult økonomi og river grunnen vekk under Taliban og andre terror organisasjoner. Verden orker ikke bajas krigshissere lenger som mister innflytelse og blir slått ned av folkelig støttet nasjonalstyrker som er væpnet til tennene med high tec våpen og bistand fra elitesoldater internasjonalt. IS krigens svært negative erfaringer og mer moderate trender i Saudi-Arabia, Iran og Qatar m.fl. vil føre til at svovelpredikanter innenfor de islamske landene mister innflytelse.

Elbilens (og Teslas) inntog betyr mye, men heller som en katalysator for enda viktigere ting fremover (for vi håpe)...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA