Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

doldis1

 
Sitatog satser nå på å krysse 200.000 US-leveringer tidlig i Q2 for å ha ut Q3 med full skattekreditt.

Dette visste jeg ikke ? får de automatisk neste q. med full skattekreditt etter kvartalet 200K passeres ?

geear

Sitat fra: doldis1 på mandag 18. desember 2017, klokken 15:33
Sitatog satser nå på å krysse 200.000 US-leveringer tidlig i Q2 for å ha ut Q3 med full skattekreditt.

Dette visste jeg ikke ? får de automatisk neste q. med full skattekreditt etter kvartalet 200K passeres ?
Ja, dette spådde Electrek for en stund siden:

https://electrek.co/2017/10/05/tesla-model3-buyers-access-federal-tax-credits-2018/

"Instead, we expect 15,000 to 25,000 available federal tax credits to slip into Q1 2018. It means that they could hit the threshold during the first quarter or Tesla could (and should) time its 200,000th delivery right after the end of the first quarter since the way the phase-out period is set up, buyers still have access to the full credit for the current quarter and another full quarter – meaning they would still have access to the $7,500 credit in Q2 2018 and Q3 2018."

geear


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på mandag 18. desember 2017, klokken 11:11Jeg *tror* Tesla tenker taktisk med oppskaleringen sin. Opprinnelig plan var ett produksjonstempo på ~5.000/uke ved utgangen av året. Dette ville bety at de brøt 200.000 US-leveringer tidlig i Q1, og hadde ut Q2 å levere med full skattekreditt i USA. De har sett at de ikke rakk dette, og satser nå på å krysse 200.000 US-leveringer tidlig i Q2 for å ha ut Q3 med full skattekreditt.

En av grunnene til at jeg tror dette er at Elon alt når de tilsynelatende kun var litt over en måned forsinket med ramp-up sa at de ikke forventet å nå 5.000/uke før i slutten av Q1, mens de logisk sett burde kunne nådd dette i februar en gang, eller senest tidlig i mars. Så ja, nå som de har verifisert at de kan skalere opp produksjonen, så tror jeg at de kommer til å holde igjen så de kan levere så mange som mulig biler med full skattekreditt i USA markedet.
Jeg tror ikke Tesla kommer til å holde tilbake mer enn de må. Skattekredittene er så klart viktige for de individuelle kundene, men for Tesla spiller de ingen rolle. Tesla sliter ikke med etterspørselen. Om det passer seg sånn, så vil de sørge for å krysse 200k i begynnelsen av kvartalet, men jeg tviler sterkt at de vil gamble med fremtiden til selskapet ved å avvente måneder på å starte opp full produksjon.

Sitat fra: doldis1 på mandag 18. desember 2017, klokken 15:33Dette visste jeg ikke ? får de automatisk neste q. med full skattekreditt etter kvartalet 200K passeres ?
Det stemmer. Om de krysser 200k i Q1, så vil det bli slik:

2018 Q1: Full kreditt
2018 Q2: Full kreditt
2018 Q3: Halv kreditt
2018 Q4: Halv kreditt
2019 Q1: Kvart kreditt
2019 Q2: Kvart kreditt
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. desember 2017, klokken 15:49
Jeg tror ikke Tesla kommer til å holde tilbake mer enn de må. Skattekredittene er så klart viktige for de individuelle kundene, men for Tesla spiller de ingen rolle. Tesla sliter ikke med etterspørselen. Om det passer seg sånn, så vil de sørge for å krysse 200k i begynnelsen av kvartalet, men jeg tviler sterkt at de vil gamble med fremtiden til selskapet ved å avvente måneder på å starte opp full produksjon.

Sant nok at etterspørselen ikke er noe problem, men Elon har også sagt at de skal "gjøre det rette" for at så mange kunder som mulig skal få glede av skattekreditten. At de vil tape noen reservasjoner dersom kunden ikke kommer på rett side av kvartalet er det heller ingen tvil om, uten at jeg mener det vil være ett "være eller ikke være" for Tesla.

Sier ikke at de skal sitte med henda i fanget i "noen måneder", men roe ned opptrappingen av produksjonslinjen noe. Som sagt, de er alt mellom 1 og 2 måneder forsinket i opptrappingen, og ved å bare gjøre S-kurven litt slakere enn opprinnelig tenkt så er de i mål. Denne noe slakere opptrappingen kan brukes både til å implementere feilrettinger basert på tidlige kundetilbakemeldinger i produksjon og bedre kvalitetkontrollene. Så en slakere opptrapping kan fortsatt vise seg å være lønnsom for bedriften. I tillegg kan de behøve å ta ned produksjonslinjen for å implementere SR og non-premium interiør og andre tilvalg som ikke er tilgjengelig i dag.

I tillegg kan de også produsere en større serie med demo-/show-biler før kvartals-slutt.

Viser også til sitatet gr hadde rett over her:
Sitat... or Tesla could (and should) time its 200,000th delivery right after the end of the first quarter ...
Så jeg er nok ikke alene om å tenke i disse banene.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på mandag 18. desember 2017, klokken 16:26
Sier ikke at de skal sitte med henda i fanget i "noen måneder", men roe ned opptrappingen av produksjonslinjen noe. Som sagt, de er alt mellom 1 og 2 måneder forsinket i opptrappingen, og ved å bare gjøre S-kurven litt slakere enn opprinnelig tenkt så er de i mål. Denne noe slakere opptrappingen kan brukes både til å implementere feilrettinger basert på tidlige kundetilbakemeldinger i produksjon og bedre kvalitetkontrollene. Så en slakere opptrapping kan fortsatt vise seg å være lønnsom for bedriften. I tillegg kan de behøve å ta ned produksjonslinjen for å implementere SR og non-premium interiør og andre tilvalg som ikke er tilgjengelig i dag.

I tillegg kan de også produsere en større serie med demo-/show-biler før kvartals-slutt.
Hvis dette er tilfellet, dvs at de trenger å slakke ned leveringstempoet, så er det vel mye bedre å starte eksport til Canada og Norge
Dette vil de tjene mest på og er ikke dumt for oss heller.......

doldis1

Musk er troendes til litt av hvert,uansett blir det spennende tider framover  ;)

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. desember 2017, klokken 16:35
Hvis dette er tilfellet, dvs at de trenger å slakke ned leveringstempoet, så er det vel mye bedre å starte eksport til Canada og Norge
Dette vil de tjene mest på og er ikke dumt for oss heller.......

Sant nok dersom de har bilene typegodkjent i disse markedene innen den tid...

... og sånn rent bortsett fra klagene fra US kundene som var forespeilet at de skulle få biler før noen andre "utenlandske" kunder, så ville de nok også få ett "opprør" på halsen fra kunder i alle ikke-US markeder dersom man begynte å levere ut *noen* biler utenfor US, for så å stoppe helt opp i 6 måneder før leveringer startet opp igjen. Se for deg selv å være den første i køen som IKKE fikk levert bil i nå vinter, men måtte vente til sen-høsten?

Hadde det vært snakk om mange biler ville nok den strategien vært verd å vurdere. Men det ville i så fall kun vært noen få 1000 biler det var snakk om, og strengt talt trengs vel denne tiden som jeg var inne på over til kvalitetskontroll og feilretting.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på mandag 18. desember 2017, klokken 17:05
Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. desember 2017, klokken 16:35
Hvis dette er tilfellet, dvs at de trenger å slakke ned leveringstempoet, så er det vel mye bedre å starte eksport til Canada og Norge
Dette vil de tjene mest på og er ikke dumt for oss heller.......

Sant nok dersom de har bilene typegodkjent i disse markedene innen den tid...

... og sånn rent bortsett fra klagene fra US kundene som var forespeilet at de skulle få biler før noen andre "utenlandske" kunder, så ville de nok også få ett "opprør" på halsen fra kunder i alle ikke-US markeder dersom man begynte å levere ut *noen* biler utenfor US, for så å stoppe helt opp i 6 måneder før leveringer startet opp igjen. Se for deg selv å være den første i køen som IKKE fikk levert bil i nå vinter, men måtte vente til sen-høsten?

Hadde det vært snakk om mange biler ville nok den strategien vært verd å vurdere. Men det ville i så fall kun vært noen få 1000 biler det var snakk om, og strengt talt trengs vel denne tiden som jeg var inne på over til kvalitetskontroll og feilretting.
Tror de ville fått grei forståelse for det meste de finner på. Det synes jeg historien viser.
Norge er et prioritert marked og vi kunne raskt fått de fleste bilene vi trengte selv om det var snakk om noen titusener det er bare et par ukers produksjon......

Og ja jeg ville akseptert helt greit å være førstemann som ikke fikk om det var et begrenset antall. Kjedelig for meg, men bedre at leveranser hadde startet.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. desember 2017, klokken 17:39
... selv om det var snakk om noen titusener det er bare et par ukers produksjon......

Ikke i Q1...
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på mandag 18. desember 2017, klokken 17:51
Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. desember 2017, klokken 17:39
... selv om det var snakk om noen titusener det er bare et par ukers produksjon......

Ikke i Q1...
Kanskje ikke, men det kan være mulig

doldis1

Sitat fra: Mobileum på søndag 17. desember 2017, klokken 20:38
Sitat fra: knut.aulie på søndag 17. desember 2017, klokken 20:29
Her må jeg forsvare doldis1. Han sier at tyske bilfabrikanter er for sent ute og egentlig ikke vil og kan forsvinne av den grunn. De har ikke sikret seg batteriproduksjon som er avgjørende. Det er veldig forskjellig fra å spå Tesla sin undergang fordi de bruker ekstremt mye penger for å produsere verdens mest etterspurte elbil.

Akkurat dette har vært debattert i flere tråder.

Svarene i denne tråden er basert på innlegget om urettferdigheten av kampanjen mot Tesla. Men er ikke doldis "kampanje" mot tyske bilprodusenter noe feiladressert. "Det kommer ikke noe godt ut av å skrive ned tysk bilindustri" heller. Noe godt for "elbilverden" kan faktisk skje i Tyskland også.

I går gikk svartmalerne mann av huse igjen opplagt for å snakke ned Teslaaksjeen og få reservasjonshavere til å kaste inn hansken..
Min mening er fremdeles den samme: enhver som ønsker elbilen velkommen bør anse Tesla blandt sine beste venner!

Og som før, nei det skjer fremdeles ikke noe godt for elbilen i Tyskland... De fortsetter å jobbe mot elbilen det de kan så etter min mening er Tysk bilindustri fremdeles elbilens verste fiende!

Det må sies det lysner litt da, VW går nå inn for i det minste å fjerne incentivene (!) på Dieselbiler verd ca.
8 mia eur.

https://global.handelsblatt.com/mobility/eu-support-for-german-automakers-melts-away-864716


SitatLed by the big German players with their high-octane cars, Europe's auto manufacturers are doing all they can to delay the end of the combustion engine as long as possible. "They're fighting for every last drop of diesel," said one EU official.

Kanutten

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 19. desember 2017, klokken 10:11
...Min mening er fremdeles den samme: enhver som ønsker elbilen velkommen bør anse Tesla blandt sine beste venner!

Dette er det vel ikke så mange som er uenig i tror jeg.

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 19. desember 2017, klokken 10:11
Og som før, nei det skjer fremdeles ikke noe godt for elbilen i Tyskland... De fortsetter å jobbe mot elbilen det de kan så etter min mening er Tysk bilindustri fremdeles elbilens verste fiende!

Veldig uenig. Nesten alle tyske bilprodusenter (og flere andre) har planer for elektrifisering. Selvsagt sitter vi her i Norge og synes det går altfor langsomt, men det norske markedet er ulikt alle andre pga. incentivene våre.

arthur

Og kanskje "litt" (understatement - ironi) for lite til at alle verdens bilprodusenter skal produsere biler grunnet stor norsk etterspørsel?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. desember 2017, klokken 22:02
Og kanskje "litt" (understatement - ironi) for lite til at alle verdens bilprodusenter skal produsere biler grunnet stor norsk etterspørsel?

Den dagen - og den kommer kjapt nå - batteriene blir så billige at en elbil kan selges billigere¹ enn en tilsvarende fossilbil vil vi ikke lengre være i noen spesiell situasjon. Da vil etterspørselen eksplodere også i andre markeder.

¹) Strengt talt behøver den ikke å bli billigere, da billigere drift kan oppveie for en noe høyere pris. Men dette vil kunne varere litt mer fra marked til marked.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA