Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Mobileum på mandag 18. desember 2017, klokken 08:15
Men jeg lover:
- å fortsatt forsvare tysk bilindustri
- å fortsatt "krangle" med doldis1
- å ikke bli fanatisk
- å fortsette å mene at Musk ikke er verdens frelser

Helt greit :)  Men du kan komme til å finne det vanskeligere å gjøre det første punktet på listen dersom de (altså tysk bilindustri i samlet flokk) tar skjeen i en annen hånd *kjapt*. Kan kanskje bli litt lettere dersom du begrenser deg til ett eller noen av de tyske merkene?  F.eks. ser det ut som om PGA group har noen gode ideer om hva de skal gjøre med Tyske Opel.

... og dersom de virkelig tar skjeen i en annen hånd kjapt, så kanskje du til å med slipper å måtte forsvare dem ;)
Model S 85D

doldis1

 He,he mye bra her !  Takk for støtten fra flere her! Takk til de som ikke er enig med meg også  ;), blir veldig
korte og blodfattige tråder hvis alle skulle mene det samme.

Skal forsøke å dra det litt on topic igjen : Vil Tesla gå konkurs ? Nei, ikke i denne runden iallefall. Fordi
som Amoss sånn ca. skrev : matematikken som viser en snarlig Tesla konkurs baserer seg på å forsette
å bygge produksjonskapasitet till 500K biler/ halvår samtidig som man ikke produserer noe med denne
nybyggde kapasiteten ..?

I tillegg til dette, skulle Tesla mot formodning renne tom for penger i løpet av 2018, vil det innebære en
konkurs ?  Opplagt ikke!  De kan ennå kjøre mange år i minus før skifteretten er eneste alternativet ..

Nå virker det som om produksjonen allerede er oppe og går og det skulle faktisk ikke forbause meg om
de klarer kjøre 5000/ uka før nyttår..

Det virker som de fleste tror flaskehalsene i produksjonen må løses i en viss rekkefølge ? Altså først
batteripakkene, så linja i Fremont fabrikken ?

Det jeg tror er at det hundretall biler de har kjørt har blitt brukt til å finjustere linja i Fremont, kanskje
har de samlet opp og kjørt 50 biler på halv fart, samlet rådata fra robotene for så etter å ha justert litt
kjørt 50 nye ?

Altså kortversjonen: jeg tror de kjører 5000/uka NÅ .. hvilket skulle innebære at de er i rute etter Musk's
opprinnelige plan !

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: doldis1 på mandag 18. desember 2017, klokken 09:01Altså kortversjonen: jeg tror de kjører 5000/uka NÅ .. hvilket skulle innebære at de er i rute etter Musk's opprinnelige plan !
Jeg tror ikke de er oppe i 5000 stk/uke. Det ville vist seg til større grad ved butikkene. Da ville det altså være 700 biler per dag som skal transporteres bort fra fabrikken, og leveres ut.

Jeg har mer tro på at Tesla er på rundt 1000 Model 3 per uke. Hele logistikken rundt det å bli kvitt bilene kan ikke iverksettes øyeblikkelig, det tar litt tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

#319
Sitat fra: Mobileum på mandag 18. desember 2017, klokken 09:12
.

Naa, gjerne det , men hvorfor ikke? (Jeg har brukt den siden jeg byttet ut skrivemaskina med tastatur)

SitatJeg har mer tro på at Tesla er på rundt 1000 Model 3 per uke.

Kanskje... men hadde de kjørt leverandørene i Taiwan så hardt da? 5000 enheter/uka med flyfrakt ? Må huske på at de har tatt inn (og stablet i høyden ?) 3000 enheter/uka disse månedene TM3 linja stort sett har stått stille ..?

Mobileum

Sitat fra: doldis1 på mandag 18. desember 2017, klokken 09:29
Sitat fra: Mobileum på mandag 18. desember 2017, klokken 09:12
.

Naa, gjerne det , men hvorfor ikke? (Jeg har brukt den siden jeg byttet ut skrivemaskina med tastatur)

Det kan ikke være lenge siden  ;D Man blir ikke bare svimmel av dine innlegg, men å fysisk lese den blir også en utfordring.  :D
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

doldis1

Sitat fra: Mobileum på mandag 18. desember 2017, klokken 09:33
Sitat fra: doldis1 på mandag 18. desember 2017, klokken 09:29
Sitat fra: Mobileum på mandag 18. desember 2017, klokken 09:12
.

Naa, gjerne det , men hvorfor ikke? (Jeg har brukt den siden jeg byttet ut skrivemaskina med tastatur)


Det kan ikke være lenge siden  ;D Man blir ikke bare svimmel av dine innlegg, men å fysisk lese den blir også en utfordring.  :D

Ha,ha skal forsøke å holde skrivefingeren unna der da  :D Du leser på mobilen eller?

Mobileum

Sitat fra: doldis1 på mandag 18. desember 2017, klokken 09:37
Sitat fra: Mobileum på mandag 18. desember 2017, klokken 09:33
Sitat fra: doldis1 på mandag 18. desember 2017, klokken 09:29
Sitat fra: Mobileum på mandag 18. desember 2017, klokken 09:12
.

Naa, gjerne det , men hvorfor ikke? (Jeg har brukt den siden jeg byttet ut skrivemaskina med tastatur)


Det kan ikke være lenge siden  ;D Man blir ikke bare svimmel av dine innlegg, men å fysisk lese den blir også en utfordring.  :D

Ha,ha skal forsøke å holde skrivefingeren unna der da  :D Du leser på mobilen eller?

På Mac, men det blir like gale på mobil.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Mobileum

Det er mulig at det er min feil, doldis  :-[ Endret litt på sideoppsettet mitt, og da ble det bra. Men innholdet bedret seg ikke ... :D
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Amoss

#324
Sitat fra: doldis1 på mandag 18. desember 2017, klokken 09:29
Naa, gjerne det , men hvorfor ikke? (Jeg har brukt den siden jeg byttet ut skrivemaskina med tastatur)

Altså, du må så gjerne bruke linjeskift-tasten når du avslutter ett avsnitt eller liste-element etc., men i motsetting til din gamle skrivemaskin, så kan websidene formatere teksten selv, og tilpasser den bredden på de forskjellige enhetene de vises på. Derfor vil dine "tvungne linjeskift" oftest ikke matche opp mot der linjen normalt ville brytes og man sitter der med en del "halve" linjer. Husk at sidene kan vises på en rekke forskjellige enheter med forskjellig bredde, ikke kun skrives på f.eks. A4 ark.

Så marger og "myke linjeskift" er ting som overlates til webdesigneren og ikke noe vi som poster her skal behøve å tenke på.

... og ellers tror jeg nok Espen er nærmest når det gjelder dagens produksjonstakt.  Skal jeg gjette på noe så er produksjonstakten kanskje opp mot 2000/uka ved utgangen av året.
Model S 85D

doldis1

 Ha,ha innholdet blir nok ikke bedre nei..
Får prøve å overlate litt til web designeren da (iallefall de gangene jeg husker det  :D)

Tror vi kan avblåse konkurs-teorien for denne omgang. Det som trolig skjer nå er at de får TM3 linje1 opp
og gå for så å bygge linje 2 trolig i siste halvdel 2018.

Siden kommer mod Y, med masse copy/paste fra TM3... om den kommer på egen produksjonslinje kommer
vel an på etterspørselen etter model 3 ..

Så kommer Semien... Markedet er enormt, her gjelder lite andre preferanser enn dollar og cent så disrupsjonen skjer øyeblikkelig!
Siden Musk er Musk vet han opplagt dette og trolig har han planlagt for en mye større produksjon av Semien enn markedet forventer, med ditto batteriproduksjon og i tillegg bygging av ladestasjoner verden rundt !

Dette kommer til å koste ! Jeg tror det er der slaget om Teslas framtid vil stå, ikke denne gangen med mod3..

Amoss

Sitat fra: doldis1 på mandag 18. desember 2017, klokken 10:17
Får prøve å overlate litt til web designeren da (iallefall de gangene jeg husker det  :D)

Flott, kan du samtidig også droppe det ene mellomrommet du legger inn i starten av hver linje så skal jeg ikke si noe mer ;)
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: doldis1 på mandag 18. desember 2017, klokken 09:29Kanskje... men hadde de kjørt leverandørene i Taiwan så hardt da? 5000 enheter/uka med flyfrakt ? Må huske på at de har tatt inn (og stablet i høyden ?) 3000 enheter/uka disse månedene TM3 linja stort sett har stått stille ..?
Vi vet ikke hvor mange som fraktes med fly. Det kan hende de sender 1 stk forsendelse på 500 sett med deler med fly og resten med båt. Jeg er også litt usikker på hvor mye deler de behøver ha i omløp. Jeg antar at dette er deler som ikke inngår direkte inn i bilene, men at de først må sammenstilles med motor og slikt i drive unit. Da må denne produksjonen kjøres opp litt i forkant av bilproduksjonen.

Jeg blir mer og mer sikker på at Tesla vil klare å nå 5000 Model 3 per uke i Q1, men jeg tør ikke håpe på at det skjer før mars. Og jeg kan ikke se at det som finnes av observasjoner av Model 3 tilsier at takten er høyere enn noe sånt som 1000 Model 3 per uke per dags dato. Så klart, det skjer ting som ikke observeres. Kanskje er det sendt hundrevis av biler per dag til østkysten uten at det har blitt oppdaget, ennå, men da venter jeg heller til vi har bevis for dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elekTrond

'13 Mjau

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. desember 2017, klokken 10:48
Jeg blir mer og mer sikker på at Tesla vil klare å nå 5000 Model 3 per uke i Q1, men jeg tør ikke håpe på at det skjer før mars.

Jeg *tror* Tesla tenker taktisk med oppskaleringen sin. Opprinnelig plan var ett produksjonstempo på ~5.000/uke ved utgangen av året. Dette ville bety at de brøt 200.000 US-leveringer tidlig i Q1, og hadde ut Q2 å levere med full skattekreditt i USA. De har sett at de ikke rakk dette, og satser nå på å krysse 200.000 US-leveringer tidlig i Q2 for å ha ut Q3 med full skattekreditt.

En av grunnene til at jeg tror dette er at Elon alt når de tilsynelatende kun var litt over en måned forsinket med ramp-up sa at de ikke forventet å nå 5.000/uke før i slutten av Q1, mens de logisk sett burde kunne nådd dette i februar en gang, eller senest tidlig i mars. Så ja, nå som de har verifisert at de kan skalere opp produksjonen, så tror jeg at de kommer til å holde igjen så de kan levere så mange som mulig biler med full skattekreditt i USA markedet.

Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA