Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

arthur

Og kursen har falt fra rundt 400 til rundt 300 dollar, og fortsetter fallet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Knut@@

Hvorfor tror folk så hardnakket at Tesla skal forsvinne, når hverken Faraday future eller Lucid ser ut til å forsvinne og de har langt mer alvorlige utfordringer?

Fisker gikk konkurs, men jammen er ikke Fisker på banen igjen med E-motion.......

Hvis jeg skulle spå at noen bilprodusent skulle bli borte ville det heller ha vært FF enn Tesla akkurat nå. Det er klart at kursen faller og Tesla bruker mye penger på investeringer nå, men det vil jo endre seg når produksjonstakten på Model 3 tar seg opp, hvis vi kommer til sommerferien 2018 og det fremdeles produseres noen hundre biler i måneden, DA er det grunn til å bli bekymret.

Knut Røe

Faraway future kommer nok aldri til å masseprodusere noen bil.

Knut@@

Sitat fra: tiger`n på mandag 04. desember 2017, klokken 12:01
Faraway future kommer nok aldri til å masseprodusere noen bil.
Nei nettopp, og de har ikke forsvunnet!
Det burde de jo ha gjort for lenge siden.

Opel er et annet eksempel på et merke som ikke har tjent penger på årevis, de ble jo faktisk solgt og fortsetter videre.

Bilprodusenter blir borte, men fort går det ikke.

arthur

Sitat fra: Knut@@ på mandag 04. desember 2017, klokken 12:00
Hvorfor tror folk så hardnakket at Tesla skal forsvinne, når hverken Faraday future eller Lucid ser ut til å forsvinne og de har langt mer alvorlige utfordringer?

Fisker gikk konkurs, men jammen er ikke Fisker på banen igjen med E-motion.......

Hvis jeg skulle spå at noen bilprodusent skulle bli borte ville det heller ha vært FF enn Tesla akkurat nå. Det er klart at kursen faller og Tesla bruker mye penger på investeringer nå, men det vil jo endre seg når produksjonstakten på Model 3 tar seg opp, hvis vi kommer til sommerferien 2018 og det fremdeles produseres noen hundre biler i måneden, DA er det grunn til å bli bekymret.

Kursen, verdien, på en aksje i Tesla reflekterer kun hva markedet mener, håper og/eller tror om fremtiden, ikke hva de per i dag produserer av biler hvilket jo ikke er rare greiene.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

#230
Sitat fra: Mobileum på mandag 04. desember 2017, klokken 08:05
Sitat fra: Taffelman på mandag 04. desember 2017, klokken 00:19
Sitat fra: Mobileum på mandag 04. desember 2017, klokken 00:03
Sitat fra: Taffelman på søndag 03. desember 2017, klokken 23:48
Sitat fra: Mobileum på søndag 03. desember 2017, klokken 18:04
Hva er profittmarginen på Model 3 estimert til?
De har tidligere gått ut med målsetting om 25%.

Vet du om det er brutto eller netto?

Det var snakk om pr bil og spesifikt for model 3, så da er det god grunn til å anta at det er brutto.

Det er et respektabelt tall! Men med en fortjeneste på ca. 8.000.- USD pr. bil, blir dette en bruttofortjeneste på 160 mill. pr. mnd. når det produseres 20000 biler.
SitatDet er fremdeles langt igjen til de 640 mill. de blør i måneden nå.
Hvis kostnadene ikke reduseres, må de opp i ca. 80000 biler i måneden for å komme til null.

Gutter, for meg får dere synes og tro hva dere vil, men det er fint om vi prøver å få lett kontrollerbare fakta
riktig.. Tesla har aldri tapt 640 mill usd noen mnd, derimot 620 mill usd i q3 2017 altså drøye
200 mill usd/ mnd..

SitatOg kursen har falt fra rundt 400 til rundt 300 dollar,
Sitatog fortsetter fallet
.

Hmm, interessant  :) hvor langt ned skal vi da ?

geear

Sitat fra: Mobileum på mandag 04. desember 2017, klokken 08:35
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. desember 2017, klokken 08:17
Snitt per solgte M3 er nok fort 10k over basispris. Dvs rundt 45k.
Dvs drøyt 11k i fortjeneste per bil.

Fabrikken hadde vel tidligere kapasitet til ca 500k biler per år. Med dobbelt volum av Porsche og enda bedre margin går det nok rundt :)

11K eller 8K har lite å si. Å sammenligne med Porsche blir selvsagt feil. De har hatt over 80 år å bygge seg opp på, og har kontroll over kostnadene.
Interessant med Porsche ettersom det var like mye på håret at Porsche gikk konkurs i 2009 som at Tesla går konk nå, men Porsche er her fortsatt. Porsche lånte mer penger for å redde skuta enn Tesla gjorde i siste runde.

Øyvind.h

Og Teslas volumutsikter overgår Porsche solid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Knut Røe

Fins noe som heter lønnsom vekst også.
Ekstrem produksjonsopptrapping på kort tid koster uhorvelig mye penger.

Taffelman

Sitat fra: gr på mandag 04. desember 2017, klokken 17:37
Sitat fra: Mobileum på mandag 04. desember 2017, klokken 08:35
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. desember 2017, klokken 08:17
Snitt per solgte M3 er nok fort 10k over basispris. Dvs rundt 45k.
Dvs drøyt 11k i fortjeneste per bil.

Fabrikken hadde vel tidligere kapasitet til ca 500k biler per år. Med dobbelt volum av Porsche og enda bedre margin går det nok rundt :)

11K eller 8K har lite å si. Å sammenligne med Porsche blir selvsagt feil. De har hatt over 80 år å bygge seg opp på, og har kontroll over kostnadene.
Interessant med Porsche ettersom det var like mye på håret at Porsche gikk konkurs i 2009 som at Tesla går konk nå, men Porsche er her fortsatt. Porsche lånte mer penger for å redde skuta enn Tesla gjorde i siste runde.
Nja, det gikk ikke så bra for Porsche den gangen, de endte med å bli kjøpt av VW etter at de gikk skikkelig på trynet i et akrobatisk forsøk på å ta over VW. Godt lesestoff her: https://priceonomics.com/porsche-the-hedge-fund-that-also-made-cars/

Forresten så lages det bare litt over 30.000 "ekte Porsche" pr år, resten er re-branding av VW plattformer  ;D
X75D
TM3 LR AWD

doldis1

Sitat fra: tiger`n på mandag 04. desember 2017, klokken 19:24
Fins noe som heter lønnsom vekst også.
Ekstrem produksjonsopptrapping på kort tid koster uhorvelig mye penger.

Da ble vi enig, uhorvelig med penger ! Det er vel akkurat det Q3 tallene viser for Tesla..? Problemet for
de andre er at de må igjennom samme bergogdalbanen, og det uten og ha 500K preorders ..

geear

Mange av de andre har allerede produksjonskapasiteten og logistikken i orden, og må bare endre fra en modell til en annen (i dette tilfellet fra fossilt til elektrisk). Utfordringen er nok hovedsaklig batteritilgang.

Kanutten

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 05. desember 2017, klokken 09:59
Sitat fra: tiger`n på mandag 04. desember 2017, klokken 19:24
Fins noe som heter lønnsom vekst også.
Ekstrem produksjonsopptrapping på kort tid koster uhorvelig mye penger.

Da ble vi enig, uhorvelig med penger ! Det er vel akkurat det Q3 tallene viser for Tesla..? Problemet for
de andre er at de må igjennom samme bergogdalbanen, og det uten og ha 500K preorders ..

Det er jeg ikke helt enig i... De store produsentene har drevet produksjon med store volumer i lang tid. Jeg kan ikke forstå hvorfor man tror disse må starte helt på nytt bare fordi drivlinjen i bilen ikke lenger er en forbrenningsmotor.

doldis1

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 05. desember 2017, klokken 17:26
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 05. desember 2017, klokken 09:59
Sitat fra: tiger`n på mandag 04. desember 2017, klokken 19:24
Fins noe som heter lønnsom vekst også.
Ekstrem produksjonsopptrapping på kort tid koster uhorvelig mye penger.

Da ble vi enig, uhorvelig med penger ! Det er vel akkurat det Q3 tallene viser for Tesla..? Problemet for
de andre er at de må igjennom samme bergogdalbanen, og det uten og ha 500K preorders ..

Det er jeg ikke helt enig i... De store produsentene har drevet produksjon med store volumer i lang tid. Jeg kan ikke forstå hvorfor man tror disse må starte helt på nytt bare fordi drivlinjen i bilen ikke lenger er en forbrenningsmotor.

De fleste ikke teknisk interreserte/ kompetente forstår ikke den enorme forskjellen på elbil/fossilbil. Alt på
bilene må gjøres om, absolutt alt ! Hvis noe av det gamle skulle brukes kunne det muligens vært
for/bakstilling med litt andre oppsett på fjærstyrke og minus bremsene men bortsett fra det passer ingenting på bilene, og heller ikke på produksjonslinja...

Knut Røe

Det er vel derfor de store produsentene bygger om sine fossile biler til el.
Som Golf, Up, B-klasse, Focus osv.
Billig og enkelt, og halvveis resultat. Akkurat som de er ute etter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA