Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Løve på søndag 03. desember 2017, klokken 15:29
Hvis ikke Tesla får fart på Model 3 produksjonen styggfort så overlever ikke Tesla 2018.
Ja bruker de mer enn ett år på oppskalering må de hente inn penger. Skummelt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Taffelman

Bilen er utviklet, fabrikken er bygget, biler blir bygget, de som prøver bilen er i ekstase, kundene står i kø og profitt marginene overgår det meste i bilbransjen.

Ja, de er forsinket med oppskalering i forhold til hårete målsettinger men de fleste forventet at det ville skje. De vil kanskje trenge mer kapital, men med de høye profit marginene det legges opp til vil investorene stå i kø så fort samlebåndet ruller litt fortere enn manuell produksjon, så de trenger ikke å nå i nærheten av 5000 biler i uka for å overleve.
X75D
TM3 LR AWD

Mobileum

Sitat fra: Taffelman på søndag 03. desember 2017, klokken 17:18
Bilen er utviklet, fabrikken er bygget, biler blir bygget, de som prøver bilen er i ekstase, kundene står i kø og profitt marginene overgår det meste i bilbransjen.

Ja, de er forsinket med oppskalering i forhold til hårete målsettinger men de fleste forventet at det ville skje. De vil kanskje trenge mer kapital, men med de høye profit marginene det legges opp til vil investorene stå i kø så fort samlebåndet ruller litt fortere enn manuell produksjon, så de trenger ikke å nå i nærheten av 5000 biler i uka for å overleve.

Hva er profittmarginen på Model 3 estimert til?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

timingbeltkiller

Spiller ingen rolle om Tesla skulle forsvinne.
Fabrikkene vil i så fall høyst sannsynlig bli overtatt av annet bilkonsern
som fortsetter produksjonen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Taffelman

Sitat fra: Mobileum på søndag 03. desember 2017, klokken 18:04
Hva er profittmarginen på Model 3 estimert til?
De har tidligere gått ut med målsetting om 25%.
X75D
TM3 LR AWD

Mobileum

Sitat fra: Taffelman på søndag 03. desember 2017, klokken 23:48
Sitat fra: Mobileum på søndag 03. desember 2017, klokken 18:04
Hva er profittmarginen på Model 3 estimert til?
De har tidligere gått ut med målsetting om 25%.

Vet du om det er brutto eller netto?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Taffelman

#216
Sitat fra: Mobileum på mandag 04. desember 2017, klokken 00:03
Sitat fra: Taffelman på søndag 03. desember 2017, klokken 23:48
Sitat fra: Mobileum på søndag 03. desember 2017, klokken 18:04
Hva er profittmarginen på Model 3 estimert til?
De har tidligere gått ut med målsetting om 25%.

Vet du om det er brutto eller netto?

Det var snakk om pr bil og spesifikt for model 3, så da er det god grunn til å anta at det er brutto.
X75D
TM3 LR AWD

Mobileum

Sitat fra: Taffelman på mandag 04. desember 2017, klokken 00:19
Sitat fra: Mobileum på mandag 04. desember 2017, klokken 00:03
Sitat fra: Taffelman på søndag 03. desember 2017, klokken 23:48
Sitat fra: Mobileum på søndag 03. desember 2017, klokken 18:04
Hva er profittmarginen på Model 3 estimert til?
De har tidligere gått ut med målsetting om 25%.

Vet du om det er brutto eller netto?

Det var snakk om pr bil og spesifikt for model 3, så da er det god grunn til å anta at det er brutto.

Det er et respektabelt tall! Men med en fortjeneste på ca. 8.000.- USD pr. bil, blir dette en bruttofortjeneste på 160 mill. pr. mnd. når det produseres 20000 biler. Det er fremdeles langt igjen til de 640 mill. de blør i måneden nå. Hvis kostnadene ikke reduseres, må de opp i ca. 80000 biler i måneden for å komme til null.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Øyvind.h

Snitt per solgte M3 er nok fort 10k over basispris. Dvs rundt 45k.
Dvs drøyt 11k i fortjeneste per bil.

Fabrikken hadde vel tidligere kapasitet til ca 500k biler per år. Med dobbelt volum av Porsche og enda bedre margin går det nok rundt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mobileum

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. desember 2017, klokken 08:17
Snitt per solgte M3 er nok fort 10k over basispris. Dvs rundt 45k.
Dvs drøyt 11k i fortjeneste per bil.

Fabrikken hadde vel tidligere kapasitet til ca 500k biler per år. Med dobbelt volum av Porsche og enda bedre margin går det nok rundt :)

11K eller 8K har lite å si. Å sammenligne med Porsche blir selvsagt feil. De har hatt over 80 år å bygge seg opp på, og har kontroll over kostnadene.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Øyvind.h

Jepp. Det er rimelig unyttig å henge seg opp i dagens resultater :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

doldis1

 
SitatHvis kostnadene ikke reduseres, må de opp i ca. 80000 biler i måneden for å komme til null.

Hele denne problematikken " Tesla går konkurs snart hvis de fortsetter som nå" er oppkonstruert av folk
med 90 dagers hjerne og shortere.
Tesla har bygget produksjonskapasitet til 250 K elbiler årlig de siste mnd. Det har gått med mellom 500 og
1000 roboter og masse folk til å montere/ justere disse. I tillegg har de hatt massive investeringer i
Gigafactory og på Ladestasjoner over hele verden ..
På den andre siden har de ikke hatt inntekter fra TM3 satsingen ennå..
Så regnestykket er basert på at de fortsetter å fylle på med roboter og fortsetter å ikke produsere TM3...?

Tankeløst hjernespinn ! , vis meg et foretak i bilbransjen som kan redusere produksjonen til en 1/3,
opprettholde de samme utgiftene og fremdeles leve i aug. 2018...?
Sannheten er at Tesla er lengre fra skifteretten enn de har vært i ca 85% av sin levetid.

Finns lite om TM3 problemene på nettet, det som finns er ubekreftede påstander i div. forum fra folk som
visstnok jobber på Gigafactory.
Iflg. et par av disse er problemet i sammensettingen av batterimodulene og det tok en god del tid før
de forsto hva problemet var.
De første batteripakkene ble kjørt på linja og montert i biler, men bilene presterte slett ikke? Etter å vært
innom forskjellige løsninger ble det klart at battericellene rett og slett ble klemt i stykker av maskinen
som skulle putte de inn i batterimoduler...?
Tror kanskje en kan anta at de kjører med en midlertidig løsning ennå mens et eller begge
automatiseringselskapene de eier jobber med en permanent løsning ?

Som sagt ubekreftet + spekulasjoner men det er vel stort sett det som finns  :)

Mobileum

#222
Sitat fra: doldis1 på mandag 04. desember 2017, klokken 08:53
SitatHvis kostnadene ikke reduseres, må de opp i ca. 80000 biler i måneden for å komme til null.

Som sagt ubekreftet + spekulasjoner men det er vel stort sett det som finns  :)

.... og det som aksjemarkedet baserer seg på. Det skal Tesla være glad for.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

doldis1

Sitat... og det som aksjemarkedet baserer seg på. Det skal Tesla være glad for.

?  Hvordan aksjemarkedet priser Tesla er knekkende likegyldig for selskapet helt til den dagen de trenger
å hente inn mer penger...
Historisk sett har markedet priset Tesla til rundt 2,75 ganger forventet omsetning 12 mnd. fram i tid hvilket
i så fall betyr at det nærmeste året vil doble verdien av selskapet...

Mobileum

Sitat fra: doldis1 på mandag 04. desember 2017, klokken 10:12
Sitat... og det som aksjemarkedet baserer seg på. Det skal Tesla være glad for.

?  Hvordan aksjemarkedet priser Tesla er knekkende likegyldig for selskapet helt til den dagen de trenger
å hente inn mer penger...
Historisk sett har markedet priset Tesla til rundt 2,75 ganger forventet omsetning 12 mnd. fram i tid hvilket
i så fall betyr at det nærmeste året vil doble verdien av selskapet...

Tesla har da flere ganger hentet inn mange milliarder fra aksjonærer. I august i år valgte de riktignok heller å ta opp nye lån på svimlende 1.5 milliarder USD fremfor å vanne ut eksisterende aksjer.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA