Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Taffelman

Det som passer meg? Og hva er fakta? Det som passer deg? Dette er ikke noen debatt konkurranse.

Dette handler om at elbil incentivene blir satt under press med argumenter som at elbilene er subsidiert og dermed frarøver staten/samfunnet for inntekter, og deretter legges det urimelige premisser til grunn for å sette en størrelse på "subsidiene" som gjør det enklere å kritisere incentiv ordningen.

Da kan det kanskje være greit å sette det hele litt i perspektiv til andre ordninger, eller?
X75D
TM3 LR AWD

Øyvind.h

Sitat fra: Taffelman på lørdag 02. desember 2017, klokken 20:51
272.000 i lavere avgift må vel kunne kalles en fordel? I kroner og øre kanskje en større fordel enn mange elbiler har totalt, inkl. alle elbil incentiver.

Solid subsidiering ja. Eller kall det incentiv :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

doldis1

 Hmm, mye rart i de siste sidene av denne tråden.. Er det noen her som mener de Norske elbilincentivene
bør avvikles ?
Bare for ordens skyld er min oppfattning at de ikke bare bør videreføres men gjerne forsterkes. Det er også
min oppfatning at folk som mener de bør opphøre er ignorante idioter og jeg kan også godt begrunne
hvorfor..

Mobileum

@doldis1
I hvilket innlegg finner du dette?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Amatøren

Sitat fra: doldis1 på søndag 03. desember 2017, klokken 00:00Bare for ordens skyld er min oppfattning at de ikke bare bør videreføres men gjerne forsterkes.

:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Oddaa

Sitat fra: Taffelman på lørdag 02. desember 2017, klokken 20:25
Nye Volvo XC60 hybrid hadde 90% avgiftsrabatt vs bensinutgaven sist jeg så på prislista, så ja hybridene er nesten like mye "subsidiert" som elbil.

Og MVA er ingen avgift?

På en XC90, som i følge et tidligere innlegg er avgiftsfri, betales det vel rundt 200 k i engangsavgift og MVA. Om dette er å regne som 'avgiftsfri' så er det jo rart at det ble sånn styr pga forslaget om vektavgift på elbiler ;-)
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90



Taffelman

Ja, det er mva på hybrider. Men XC60 T8 med 320 HK bensinmotor har fortsatt 272.000 kr lavere avgift enn XC60 T6 som "bare" har 310 HK bensinmotor.

Selv om hybridene må betale mva og bom, så får de ofte mer "subsidier" enn elbiler i kroner og øre. Er slik "subsidiering" å foretrekke over elbilincentiver?

Og ja, jeg bruker order "subsidier" med overlegg,  akkurat som det blir brukt for å rakke ned på elbilincentiver.
X75D
TM3 LR AWD

jlan

 Det som er interessant da er hva for eksempel kjøpere av XC90 T8 ville gjort, hvis de ikke hadde vært subsidiert. Og hvor mye fossilt drivstoff bruker de i forhold til alternativet?

La oss si at de ville valgt en XC90 T5 254hk Momentum AWD til 890000 i stedet for en XC90 T8 407hk Inscription AWD til 877000. Avgiftsforskjellen er 266 000, men det er ikke moms på avgiften, så vi må trekke fra momsforskjellen på ca. 50000 og ender opp med 216000.  Hvis vi tar et høyt anslag, og sier at denne bilen hadde brukt dobbelt så mye drivstoff i løpet av bilens levetid, la oss si 10000 liter mer, så er det altså en kostnad for staten på ca. 30 kr per liter drivstoff spart, hvis vi legger til drivstoffavgiften.

Hva hvis da halvparten hadde valgt en Tesla X i stedet? Da ville det totale drivstoff-forbruket i snitt blitt omtrent det samme, og staten ville fått inn 216 000 kr. i avgifter fra hver av de som fortsatt valgte XC90. Men ville ha gått glipp av momsen og den resterende avgiften fra de som valgte Tesla X i stedet for XC90 T8. Det er ca. 235 000 kr.

Altså omtrent det samme for Staten. Så kanskje ordningen ikke er så helt urimelig. Hvis hybridkjørerene utnytter lademuligheten. Og det burde vært kontrollert, for eksempel ved at hver lading logges automatisk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Taffelman

La meg dele mine erfaringer etter 2 år med Plug-in hybrid og 60.000 km.

Å hurtiglade plug-in hybrider er både ulønnsomt og uglesett så det utgår, og å ta ifra en elbil ladeplassen på jobb er også uaktuelt. Så selv om man ønsker å lade ofte så blir de fleste plug-in hybrider i praksis ladet hjemme om natten, hvis de blir ladet i det hele tatt (det krever en viss disiplin).

Ca 10.000 km/år på EL er oppnåelig med plug-in hybrid hvis man har et kjøremønster som passer og ikke slurver med lading. Alt over 10.000 km går de som en bensin-hybrid, dvs som en bensinmotor med 10-20% lavere forbruk pga regen.

Outlander PHEV med bensinmotor på 120 HK er kanskje den mest sparsomme plug-in hybrid SUV'en av litt størrelse, og den bruker 0,7 - 1 liter pr. mil etter at batteriet er "tomt". Hva de store SUV'ene med store bensinmotorer på over 300 HK bruker kan man jo tenke seg.

Dette ble mye off-topic i en tråd som allerede er langt på avvie, men det gir kanskje litt innblikk i hvilke praktiske begrensninger plug-hybridene har, og da er det lettere å se hvordan de tradisjonelle bilprodusentene utnytter plug-in hybrid teknologien til å fortsette å pushe store bensinmotorer som sniker seg forbi utslippskrav samtidig som de blir subsidiert.

Vi har som nevnt erfart ovenstående i praksis og velger derfor å selge vår Outlander PHEV til fordel for en Tesla X og går for hel-elektrisk. Det er ikke et enkelt valg, da det er en betydelig investering og innebærer nye utfordringer ifb praktisk bruk samt usikkerhet rundt kvaliteten hos en fersk bilprodusent, og økonomien i restverdi, etc..  Uten elbil incentiver hadde vi ikke hatt mulighet til å gjennomføre det.

Etter årevis med utallige kø-timer i eksosstank er jeg overbevist om at elektrifisering av bilparken er den eneste fornuftige løsningen. Det vil spare samfunnet for mye ubehag og sykdommer. Derfor er det viktig å kaste litt lys på hvordan vi fortsetter å "subsidiere" fosilmotoren i stedet for å fokusere på å fremme produsenter som Tesla, og sørge for at de får litt ekstra drahjelp i starten, da de er en mye mer effektiv pådriver ovenfor tradisjonelle bilprodusenter enn hva politikerene i EU har vist seg å være.

Se der, det ble en smule on-topic på slutten :)
X75D
TM3 LR AWD

doldis1

 
SitatDerfor er det viktig å kaste litt lys på hvordan vi fortsetter å "subsidiere" fosilmotoren i stedet for å fokusere på å fremme produsenter som Tesla, og sørge for at de får litt ekstra drahjelp i starten, da de er en mye mer effektiv pådriver ovenfor tradisjonelle bilprodusenter enn hva politikerene i EU har vist seg å være.


Så enig så enig, En bør ha i bakhodet at den massive bruken av fossilt karbon
  faktisk kan sette vår blotte eksistens i fare..!
Først har vi det sikre som er at utslipp fra fossilbiler dreper hundretusener hvert år,
  så det mer usikre, global oppvarming med klimaendringer til følge.
Global oppvarming som på kort varsel kan ødelegge matproduksjonen i store regioner av verden ? Hva er
sjansen for det ?
Umulig å si, men mye tyder på at muligheten for at en ufattelig hungerkatastrofe er underveis øker..
Nå, worst case scenario, 100 vis av millioner mennesker sulter ihjel i rene dødsleire ...? Fordi ingen penger
kan kjøpe mat som ikke finns, finnes det heller ingen politisk eller humanitær løsning på problemet..
Hva er prisen på et menneske som dør en langsom død i den ytterste nød ?
Vis meg et regnestykke på 1 mia. slike grunnet bruk av fossilt karbon ,så kan vi komme tilbake til hvem
som subsidierer hvem

Løve

Hvis ikke Tesla får fart på Model 3 produksjonen styggfort så overlever ikke Tesla 2018.

Oddaa

Sitat fra: Taffelman på søndag 03. desember 2017, klokken 14:42
Outlander PHEV med bensinmotor på 120 HK er kanskje den mest sparsomme plug-in hybrid SUV'en av litt størrelse, og den bruker 0,7 - 1 liter pr. mil etter at batteriet er "tomt". Hva de store SUV'ene med store bensinmotorer på over 300 HK bruker kan man jo tenke seg.

Her kan jeg bidra med en erfaring, sånn at vi slipper å tenke oss så mye. Med 'tomt' batteri går XC90 på 0,65 - 1 liter pr mil. Trondheim - Oslo går f eks på 0,7-0,75, Trondheim - Ålesund går på under 0,7 pga lavere snitthastighet. Og rundt literen på ren bykjøring - men hos oss så går den kjøringen på 98% strøm.

Siste bidrag til avsporing fra min side :-)
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

doldis1

On topic ja  :) Vil Tesla overleve ? Denne gir en indikasjon på hvorfor Musk endret navnet fra Tesla motors til
Tesla og hvorfor han prioriterer som han gjør:

https://electrek.co/2017/12/01/new-york-energy-storage-targets/

legg merke til momentet denne utviklingen har fått :

 
SitatCalifornia, Massachusetts, New York, and Oregon represent 69 million people and 21% of the country. These people live in states that have legally defined energy storage to be integrated into the power grid. The politicians see the writing on the wall.

Igjen- Musk leser framtiden glimrende og posisjonerer Tesla deretter, pr jippoet sør i Australia og Puerto rico er
og 2 gode eksempler på hvordan han tenker..
Hva er den globale reklameverdien på disse 2 ..?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA