Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Mobileum

Enig gr. Derfor er det på tide de snart kommer fram til den planlagte korrigeringen hvor en hybridbil må ha minimum 50 km rekkevidde for å dra nytte av reduserte avgifter. Mange av eiere med hybrid med kort rekkevidde har aldri brukt kabelen.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Amoss

Sitat fra: Mobileum på fredag 01. desember 2017, klokken 21:49
Fire milliarder i året 2015

Her presenterte han blant annet et regnestykke som viser hvor mye de forskjellige tiltakene koster det norske samfunnet i året:

Moms: 200 millioner euro
Engangsavgift: 200 millioner euro
Veg- og ferjeavgifter: 30 millioner euro
Årlig skatt: 20 millioner euro
Fri parkering: 15 millioner euro


-------------------------------------------------

Et raskt regnestykke. Norge bruker i år ca 5 milliarder på elbil-subsidering. Tar man Tysklands subsidier til bilbransjen i snitt på 17 år blir det ca 15 milliarder EUR pr år (148 milliarder NOK). Nå er det ca 80 mill. tyskere. Altså ca 1850 NOK pr tysker. Norsk elbilsubsidieringen er ca 833.- pr. nordmann, og dette uten å generere noe særlig med arbeidsplasser. Bøndene får ca 10% av elbildelen, men de genererer arbeidsplasser (og faktisk noe mat).

Hilsen Djevelens advokat

Og så er man pån' igjen... Nok en gang: Redusert avgift er IKKE subsidier i ordet egentlige betydning. Skal man bruke "subsidier" om slike incentiver så får man også presisere at man evnt. bruker en alternativ definisjon av ordet som også dekker dette. Og da er det greit å få med seg at også relativt lette og/eller drivstoffgjerrige fossilbiler må regnes som "subsidierte", og at anslag av "subsidie kostnadene" også bør innbefatte denne delen av "subsidiene".


Så, med den delen ute av verden så skulle det være interessant å sett hvordan man kom frem til disse tallene. Incentivene er der jo for å endre folks adferd, så om man bare har regnet på hvor mye avgifter som ville hatt blitt generert med dagens adferd betyr det at man forutsetter at incentivene ikke virker etter hensikten.

Hvor mange av elbilkjøperne hadde kjøpt ny bil i samme pre-avgift-prisklasse dersom incentivene ikke var på plass? Hvor mange hadde heller kjøpt en bruktbil som kun genererer en relativt liten omregistreringsavgift og ingen MVA? Hvor mange av dem hadde heller utsatt kjøpet noen år? Hvor mange hadde heller valgt en mindre/lettere/billigere fossilbil istedet? Hvor mange av disse hadde begrenset sine bompasseringer/fergeturer/kommunal-parkeringer dersom de hadde måttet betale full takst? Det nevnes "Årlig skatt". Regner med at dette går på "redusert beskatning av fordel av firmabil"? I så fall må man også vite hvor mange som fortsatt hadde valgt en like dyr firmabil uten denne reduksjonen? Hvor mange hadde valgt en billigere firmabil? Hvor mange hadde droppet å ha firmabil?

Før man vet svaret på alle disse spørsmålene (og noen til som jeg ikke har tatt med) så kan man ikke regne ut med noen form for presisjon hvor høye kostnadene for samfunnet er.

Og skal man først regne på kostnadene så må man også ta med besparelsene. F.eks.: mindre lokal forurensing = lavere helsekostnader. Ett yndet argument fra elbil-haterne er jo at vi heller burde eksportere strømmen til kontinentet for å redusere behovet for kullfyring der istedet for å bruke strømmen på elbiler her. Vel, samme argumentasjon kan brukes her: samfunnet tjener da vel mer på å selge oljen sin ut av landet noe som hjelper på handelsbalansen enn om vi bruker oljen selv? osv...
Model S 85D

Mobileum

Hvis man søker på "elbil subsidier", får man ca 7700 tilslag. Så jeg tror man sikkert kan bruke subsidier som et forenklet uttrykk.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Amoss

Sitat fra: Mobileum på lørdag 02. desember 2017, klokken 14:53
Hvis man søker på "elbil subsidier", får man ca 7700 tilslag. Så jeg tror man sikkert kan bruke subsidier som et forenklet uttrykk.

Men "elbil incentiver" derimot gir omtrent 19 200 resultater. Skal vi virkelig la antall treff på Google definere hva som er korrekt?
Model S 85D

Oddaa

Sitat fra: gr på lørdag 02. desember 2017, klokken 13:09
Hvis Norge subsidierer elbiler, så gjør de det samme med de fleste nye X5er, XC90er og annet snacks som du ser langs veiene... Passat GTE, Golf GTE.. Outlander PHEV etc. De er også avgiftsfrie, og har gjort at salget av slike biler har eksplodert.

Tror kanskje du bør sjekke avgiftene på plug-in hybrider en gang til...
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Mobileum

Sitat fra: Amoss på lørdag 02. desember 2017, klokken 15:19
Sitat fra: Mobileum på lørdag 02. desember 2017, klokken 14:53
Hvis man søker på "elbil subsidier", får man ca 7700 tilslag. Så jeg tror man sikkert kan bruke subsidier som et forenklet uttrykk.

Men "elbil incentiver" derimot gir omtrent 19 200 resultater. Skal vi virkelig la antall treff på Google definere hva som er korrekt?

Da må jeg selvsagt straks unnskylde meg overfor alle de som ikke forstod hva jeg mente....
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Amoss

Sitat fra: Mobileum på lørdag 02. desember 2017, klokken 15:30
Da må jeg selvsagt straks unnskylde meg overfor alle de som ikke forstod hva jeg mente....

Problemet er ikke at man ikke forstår at du snakker om elbil incentivene når du skriver "elbil subsidier", problemet er de som missforstår og faktisk tror at det blir utbetalt noen subsidier, og at kostnadene som fremsettes er reelle kostnader som kan leses rett ut av statsbudsjettet, ikke guesstomater av varierende kvalitet og med varierende forutsettinger. ... og ikke minst fremsatt for å tjene varierende agendaer.
Model S 85D

Amatøren

Sitat fra: gr på lørdag 02. desember 2017, klokken 13:09
Teslaene leverer i det minste et bedre miljøregnskap enn både fossil og hybridbiler.
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ferry

Sitat fra: Amoss på lørdag 02. desember 2017, klokken 15:19
Men "elbil incentiver" derimot gir omtrent 19 200 resultater.

On a side note: Antall treff på Google avhenger av søkehistorikken din. Jeg får bare 8890 treff på "elbil incentiver" Som en test, hvor mange treff får du på "rimming" ?

Amoss

Sitat fra: Ferry på lørdag 02. desember 2017, klokken 17:23
On a side note: Antall treff på Google avhenger av søkehistorikken din.
Er klar over det. Poenget mitt var da heller ikke så mye hvor mange treff man fikk, men hvor intetsigende tall av treff på google var for hva som var rett. Når jeg tenker meg om burde jeg kanskje heller ha demonstrert det ved å søke på ett feilstavet ord ;)
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Oddaa på lørdag 02. desember 2017, klokken 15:23
Sitat fra: gr på lørdag 02. desember 2017, klokken 13:09
Hvis Norge subsidierer elbiler, så gjør de det samme med de fleste nye X5er, XC90er og annet snacks som du ser langs veiene... Passat GTE, Golf GTE.. Outlander PHEV etc. De er også avgiftsfrie, og har gjort at salget av slike biler har eksplodert.

Tror kanskje du bør sjekke avgiftene på plug-in hybrider en gang til...

Rette ord er nok avgifts redusert. Altså subsidierte på lik linje med elbil, dersom en ønsker å benytte begrepet subsidie.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Taffelman

Nye Volvo XC60 hybrid hadde 90% avgiftsrabatt vs bensinutgaven sist jeg så på prislista, så ja hybridene er nesten like mye "subsidiert" som elbil.
X75D
TM3 LR AWD

Knut Røe

Hvor stor avgiftsrabatt har den på merverdi avgiften? Hva med bruksfordeler eller fritak, er det noe der?

Taffelman

272.000 i lavere avgift må vel kunne kalles en fordel? I kroner og øre kanskje en større fordel enn mange elbiler har totalt, inkl. alle elbil incentiver.
X75D
TM3 LR AWD

Knut Røe

Du unnviker fakta og påpeker kun det som passer deg. Har du svaret på det jeg spurte om?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA