Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 26. november 2017, klokken 10:24
Sitat fra: stefse på søndag 26. november 2017, klokken 10:11He he. Glem konkurs. Folk står i kø for å spytte penger inn i selskapet, og aksjekursen er høy.
Det finnes utallige eksempler på selskaper som har holdt det gående i årevis med lovnader om luftslott for aksjonærenes regning, uten å være i nærheten av et konkret produkt som Tesla tross alt er. De HAR jo produktet, det er bare om å gjøre å få produsert det.

Hvis Tesla går konkurs, er det fordi hovedaksjonærene (Musk) ikke ønsker å gi fra seg aksjemajoriteten, men vil heller se at selskapet går til grunne. Det er ikke rasjonelt.

Grunnen til at Sissener og andre finansfolk er ute i media, er at de føler seg sikre på at hovedaksjonærene vil oppføre seg rasjonelt, og vil emittere inn penger gjennom børsen  =  Lavere aksjekurs.  Som de tjener penger på gjennom shorten sin.

Men som vi har sett tidligere har Tesla funnet andre metoder å hente penger, enn å utstede aksjer i hopetall. Hvis Musk bestemmer seg for å øke forhåndsinnbetalingen på M3, og det blir en suksess, sitter Sissener og co med skjegget i postkassen. ;D
Aksjeemisjoner påvirker ikke aksjekursen, så fremt pengene brukes på en god måte. Så klart, om Tesla "brenner" pengene de henter inn i stedet for å investere de, så er det ganske negativt for aksjekursen. Men om Tesla investerer de på en god måte slik at selskapet blir større og tjener mer penger, så er en mindre bit av en større kake akkurat like bra som en større bit av en mindre kake.

Nå tror ikke jeg Tesla kommer til å hente inn mer penger før 2019, men om de skulle gjøre det, så er det ikke noe galt med det, så lenge pengene brukes på en god måte.
Det er vanlig å gi rabatt på børskursen ved emisjon, men ellers har du rett i at selskapet kan forsvare høyere prising gjennom vekst.
Ofte, men ikke alltid, vil en emisjon ha en kortsiktig dempende effekt på kursen pga arbitrasje-handel og andre psykologiske forhold.
Jeg har ikke sjekket hvor mye av selskapets aksjer som omsettes fritt, men en betydlig økning av denne andelen vil også påvirke selskapet i den ene eller andre retningen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: arthur på søndag 26. november 2017, klokken 08:29
... men hva er det som tilsier at du vet så forbanna mye bedre enn de som faktik har utdannelse, lang yrkeserfaring og beviselig teft hva angår økonomi og vurering av bedrifter samt tjener penger på sin profesjon både for seg selv og andre?

Nå gjelder dette altså spesifikt de som kommer med disse påstandene som vi diskuterer her, og altså ikke "trekke alle under en kam". Husk at det også finnes "finansfolk" som fortsatt tror på det Tesla gjør, og har pengene investert deretter, ikke i å vedde mot dem.

Forutsatt at disse finansfolkene vi diskuterer her faktisk tror og mener det de skriver i disse artiklene så må jeg altså vite bedre enn dem fordi jeg vet at Tesla er en dynamisk bedrift. Jeg VET at det ikke bare er å ta det siste halve årets (eller hvor lang periode det var snakk om) utgifter/inntekter og bruke linjal for å se hvor lenge dette kan fortsette frem til "pengebingen" er tom. Jeg VET at i denne perioden har det vært utgifter til å sette opp produksjonslinje(r) for Model 3, og at siden selve produksjonen har blitt forsinket så har inntektene fra denne/disse linjen(e) ikke kommet inn. De kommende månedene vil altså ha mindre utgifter frem til de har fått opp produksjonen opp på sånn ca. det nivået dagens produksjonslinje(r) er designet for. Deretter vil de - med inntektene fra denne produksjonen - investere i mer produksjonsutstyr for å så doble denne produksjonen igjen.

Mener jeg at Tesla overhode ikke kan gå konkurs? Nei, noe slikt vil jeg så klart ikke påstå. Men skjer det så skjer det ikke slik eller i det tempo disse påstår. Ja, går det ett år uten at de får opp produksjonen på Model 3 till mer enn det som ble produsert sist måned så er jeg helt enig i at det kan spøke for dem, men det anser jeg svært lite trolig. Men i god tid før dette skjer vil Tesla ta grep for å redusere utgiftene, og da stemmer fortsatt ikke disse spådommene.

Så nei, tror ikke at dyktige finansfolk faktisk tror på disse spådommene, men de som kommer med disse spådommene virkelig er dyktige finansfolk så tror de tydeligvis at de er så viktige at de kan få andre til å tro at de tror det, og derved la seg overbevise om at de har rett. Og derved påvirke aksjekursen/skremme vekk andre investorer/kunder eller hva som enn er deres egentlige motiver.



Sitat fra: arthur på søndag 26. november 2017, klokken 08:29
Når det er sagt så er jeg ikke alltid like imponert over finansanalytikere, men det er jeg heller ikke når det gjelder rørelegger, lærere eller yrkessjåfører, men håper at jeg da ikke har tråkket deg, eller noen andre her, på tærne selv om det kan virke sånn.

Nei, føler meg ikke tråkket på at dette, men føler du trekker frem hva du selv antagelig anser som det motsatte av disse "finansfolkene"? Ser ingen  grunn til at ikke noen også med nevnte profesjoner ville kunne skaffe seg mer innsikt enn det disse "finansfolkene" utviser her dersom de bruker tid på å faktisk sette seg inn i saken, og ikke bare svelge rått hva såkalte "besserwissere" serverer dem. Men altså ingen grunn til å begrense seg til disse - hverken oppover eller nedover på din statusliste over hvor sannsynlig det er at en viss yrkesgruppe skal kunne forstå hva som faktisk skjer eller ikke skjer. Og igjen: det er DU som trekker inn disse yrkesgruppene, ikke jeg.

... og ja, er enig i at man enkelte ganger kan bli hoderystende sjokkert over hva enkelte folk leverer av arbeid de strengt talt burde kunne innen sitt eget fagfelt. Uansett fagfelt.
Model S 85D

doldis1

 Når en ser på omfanget av svertekampanjen mot Tesla er det tydelig flere enn meg som ser hvordan dette kan
ende...
En kan jo lure på nødvendigheten av å regne på hvor lenge Tesla lever uten å få i gang TM3 produksjonen ?
Hvorfor i all verden skulle de ikke klare det når de klarer masseprodusere mod. X som er en mange ganger mer
komplisert bil enn mod 3 ?
3ern er jo konstruert nettopp for å kunne masseproduseres enkelt og billig!
De har sgs. alle funksjoner i skjermen, et sterkt forenklet varmeapparat, finns knapt brytere noen plass,
dashbordet er ei fjøl (!) Karosseri i stålplater ..
Så er det dette mantraet om at Musk overpromise & underdeliver .....Jasså er det sånn det er ?
Hvis vi ser bort fra selvpålagte tidsfrister, kan noen vise meg ett tilfelle der Musk ikke har overlevert...?


Knut Røe

AP0.2, FSD, vil du ha flere?
Modell X var 3 år!! forsinket.

arthur

Sitat fra: doldis1 på søndag 26. november 2017, klokken 14:39
Når en ser på omfanget av svertekampanjen mot Tesla er det tydelig flere enn meg som ser hvordan dette kan
ende...
En kan jo lure på nødvendigheten av å regne på hvor lenge Tesla lever uten å få i gang TM3 produksjonen ?
Hvorfor i all verden skulle de ikke klare det når de klarer masseprodusere mod. X som er en mange ganger mer
komplisert bil enn mod 3 ?
3ern er jo konstruert nettopp for å kunne masseproduseres enkelt og billig!
De har sgs. alle funksjoner i skjermen, et sterkt forenklet varmeapparat, finns knapt brytere noen plass,
dashbordet er ei fjøl (!) Karosseri i stålplater ..
Så er det dette mantraet om at Musk overpromise & underdeliver .....Jasså er det sånn det er ?
Hvis vi ser bort fra selvpålagte tidsfrister, kan noen vise meg ett tilfelle der Musk ikke har overlevert...?

Kan du vise til et eneste sted hvor han har "overlevert"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jlan

Jeg tror det kan være mye i synspunktene i artikkelen linket under, at Tesla uansett er blitt for store til å "forsvinne". Worst case er gjerne en Chapter 11, slik vi har sett hos bl.a. GM.  Aksjonærene taper da det meste, men kundene kan fortsatt ha en mulighet for at garantiansvar opprettholdes. GM klarte ihvertfall det såvidt jeg vet.
https://techcrunch.com/2017/11/26/in-praise-of-teslas-bankruptcy/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kristian O

Sitat fra: doldis1 på søndag 26. november 2017, klokken 14:39
.....kan noen vise meg ett tilfelle der Musk ikke har overlevert...?
Batterkapasitet på S 85 og akselerasjon på P85D.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

doldis1

Sitat fra: tiger`n på søndag 26. november 2017, klokken 15:10
AP0.2, FSD, vil du ha flere?
Modell X var 3 år!! forsinket.

Nei, det opprinnelige tidspunktet var "early 2014" mens facit ble sept 2015, tenker vi sier 1,5 år jeg.

 
SitatHvis vi ser bort fra selvpålagte tidsfrister, kan noen vise meg ett tilfelle der Musk ikke har overlevert...?

Mulig denne var dårlig formulert, Innlegget mitt handlet om produksjonsrater, og bare det. Når kommer TM3
i antall ? Sannheten er at Tesla har levert flere biler enn markedsanalytikernes anslag hvert eneste
kvartal siden oppstarten !
Skal se om jeg finner et stolpediagram som støtter det senere.
Tidsfristene til Musk ser jeg på som et rent indremedisinsk tiltak, han vet nok utmerket godt at de fleste
av dem er uoppnåelige.

SitatAP0.2, FSD, vil du ha flere?

Ha,ha du vet utmerket godt at dette er bilverdenens hellige gral. Den første som bærer en fullt autonom
bil til markedet skriver seg rett inn i historieboka på samme side som Carl Benz.
Nå skulle det ikke forbause meg stort om Musk kommer først i mål her heller da...


arthur

Sitat fra: doldis1 på mandag 27. november 2017, klokken 12:52
Sitat fra: tiger`n på søndag 26. november 2017, klokken 15:10
AP0.2, FSD, vil du ha flere?
Modell X var 3 år!! forsinket.

Nei, det opprinnelige tidspunktet var "early 2014" mens facit ble sept 2015, tenker vi sier 1,5 år jeg.

 
SitatHvis vi ser bort fra selvpålagte tidsfrister, kan noen vise meg ett tilfelle der Musk ikke har overlevert...?

Mulig denne var dårlig formulert, Innlegget mitt handlet om produksjonsrater, og bare det. Når kommer TM3
i antall ? Sannheten er at Tesla har levert flere biler enn markedsanalytikernes anslag hvert eneste
kvartal siden oppstarten !
Skal se om jeg finner et stolpediagram som støtter det senere.
Tidsfristene til Musk ser jeg på som et rent indremedisinsk tiltak, han vet nok utmerket godt at de fleste
av dem er uoppnåelige.

SitatAP0.2, FSD, vil du ha flere?

Ha,ha du vet utmerket godt at dette er bilverdenens hellige gral. Den første som bærer en fullt autonom
bil til markedet skriver seg rett inn i historieboka på samme side som Carl Benz.
Nå skulle det ikke forbause meg stort om Musk kommer først i mål her heller da...

Hvis Musk VET at tidsfristene han oppgir er uoppnålige så er vel det å mislede investormarkedet hvilket kan raskt føre til noen hundre år i fengsel i USA!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

 
SitatHvis Musk VET at tidsfristene han oppgir er uoppnålige så er vel det å mislede investormarkedet hvilket kan raskt føre til noen hundre år i fengsel i USA!

Ja, de kommer nok til å bure ham inne  ;)

Det virker ikke som om mobbekampanjen mot Tesla avtar akkurat, nettet er stinnt av artikler om konkurs
og hvorfor semien aldri blir noe av, i tillegg alle som skal konkurrere ut Tesla.
Blir det ikke nesten mistenkelig mye av det ugode?
Hvorfor legge inn så mye innsats mot et selskap som er på vei mot stupet uansett .....?

doldis1

Sitat fra: tiger`n på lørdag 25. november 2017, klokken 23:20
Non employees, ja kanskje.
Du bør få med at de som nå inviteres er Tesla eiere som ventet i kø i butikk på dag 1 og reserverte. Og kun disse foreløpig. Går nok ikke så fort i virkeligheten dette her som det gjør oppe i hodet ditt.

Denne er til deg Tiger'n  ;)

https://forums.teslarati.com/threads/tesla-model-3-spotted-in-norway-and-germany-ahead-of-2018-planned-production.5140/

Sakset fra art.

SitatLooking at the vehicle identification tracker from the US National Highway Transportation Safety Association's site and we can see that Tesla has also registered VINs nearing #4000, up from #2639 for the Model 3 in less than a month.

stefse

Her er et ferskt eksempel på hva emisjon gjør med aksjekurser Espen Hugaas:

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/11/Emisjon-sender-aksje-til-bunns

Selskapet DOF har stor gjeld og trenger penger, men de går ikke konkurs, fordi mange fremdeles har tro på selskapet, og er villig til å spytte inn penger. Det samme gjelder nok Tesla. Det store spørsmålet er om Musk er villig til å gi fra seg kontrollen i selskapet. Han har tidligere uttalt seg negativt om børs, og skulle helst sluppet å være notert. Men når selskapet går over i en fase med masseproduksjon, kan utvanning og oppskalering på eiersiden være riktig. Hadde jeg vært rådgiveren hans, ville jeg kanskje anbefalt å sette M3 produksjonen over i et eget selskap og kjøre en IPO. Men kanskje Musk også har store planer om å revolusjonere samlebånd-produksjon av biler og behøver full kontroll også her ?  :D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: stefse på tirsdag 28. november 2017, klokken 09:53Her er et ferskt eksempel på hva emisjon gjør med aksjekurser Espen Hugaas:

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/11/Emisjon-sender-aksje-til-bunns

Selskapet DOF har stor gjeld og trenger penger, men de går ikke konkurs, fordi mange fremdeles har tro på selskapet, og er villig til å spytte inn penger. Det samme gjelder nok Tesla. Det store spørsmålet er om Musk er villig til å gi fra seg kontrollen i selskapet. Han har tidligere uttalt seg negativt om børs, og skulle helst sluppet å være notert. Men når selskapet går over i en fase med masseproduksjon, kan utvanning og oppskalering på eiersiden være riktig. Hadde jeg vært rådgiveren hans, ville jeg kanskje anbefalt å sette M3 produksjonen over i et eget selskap og kjøre en IPO. Men kanskje Musk også har store planer om å revolusjonere samlebånd-produksjon av biler og behøver full kontroll også her ?  :D
15% ned er ikke katastrofalt, men så fikk de som kjøpte aksjene nesten 25% rabatt under prisen på børsen. Tesla har hittil tilbydd ca null rabatt i forhold til børsen. Så klart kan det endre seg, om Tesla skulle bli desperat etter mer penger, men det er ingenting som tyder på at de vil havne i den situasjonen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 28. november 2017, klokken 09:20
Denne er til deg Tiger'n  ;)
Fjorårets nytt, tror du jeg sover?
Når Musk kan levere sin 35k usd bil til Norge, da tror jeg på det. Ikke før. Jeg vil sitte i den og kjøre den før jeg bestemmer meg.

Lepet65

Tesla kommer til å bli den mest solgte bilen i Norge...(i November)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA