Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: doldis1 på lørdag 25. november 2017, klokken 20:24
Sitat"the market can stay irrational longer than you can stay solvent"

Ha,ha, jo det er jo hele problemet med å kjøpe aksjeer :)

Jeg tror det er 3 ting som avgjør hvilke som forsvinner og ikke. Batterier, autonomi nivå 5 og
produksjonshastighet ( eller produksjonskostnad om du vil)
Tesla ligger opplagt godt an med batterier og selvkjørende biler men er trolig et stykke etter de beste på
produksjonskosnader ( enn så lenge)

Omsetning pr. ansatt på de forskjellige bilprodusentene gir trolig en pekepinn på automatiseringsgraden
hos de enkelte, men dette er nok ingen eksakt vitenskap.

De dårligste ligger på 400 K usd/ ansatt ( VW) og de beste av de store rundt 850K usd/ ansatt (BMW)
Tesla har 604 K usd/ ansatt og dette er nok endel under gjennomsnittet for de store uten at jeg gidder
regne det ut nøyaktig.
Omsetning per ansatt vil gå mye opp når Model 3 kommer skikkelig i gang.

En ting jeg kom til å tenke på er at det er visse likheter mellom situasjonen i Tesla tidlig 2016 og nå. I tidlig 2016 slet Tesla veldig med produksjonstakten og kvaliteten på Model X. Og det var helt ekstremt med negativ omtale av hvordan Tesla ville gå konkurs og det ene og det andre. (Og da var det litt mer troverdig enn nå. Tesla hadde mindre penger og færre ben å stå på.) Nå er vi ca samme sted med Model 3.

En betydelig forskjell var at det var stor makro-frykt i begynnelsen av 2016, og en litt mindre forskjell er at denne gangen virker det ikke som Tesla sliter på kvaliteten til Model 3. Jeg tror vi hadde hørt det nå om det hvis kvaliteten var dårlig.

Dette betyr kanskje at man ikke får samme type kjøpsmulighet, og en noenlunde suksessful oppramping av Model 3 er delvis priset inn. Eller så kan kursen gå rett til værs når produksjonen av Model 3 kommer skikkelig i gang. Uansett blir de neste månedene veldig spennende. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

  :+1: Ja det kan bli spennende før rakettene går i været dette. Får se når det går opp for markedet hvorfor
Tesla åpnet opp for å konfigurere 3ern for non-employees kun 1 mnd. etter skjemaet ...

Knut Røe

Non employees, ja kanskje.
Du bør få med at de som nå inviteres er Tesla eiere som ventet i kø i butikk på dag 1 og reserverte. Og kun disse foreløpig. Går nok ikke så fort i virkeligheten dette her som det gjør oppe i hodet ditt.

doldis1

Sitat fra: tiger`n på lørdag 25. november 2017, klokken 23:20
Non employees, ja kanskje.
Du bør få med at de som nå inviteres er Tesla eiere som ventet i kø i butikk på dag 1 og reserverte. Og kun disse foreløpig. Går nok ikke så fort i virkeligheten dette her som det gjør oppe i hodet ditt.

Så,så, rolig nå Tigergutt. Du vet noen ganger så overgår virkeligheten fantasien  ;) God natt

Knut Røe

The greatest show in the car business: http://nordic.businessinsider.com/tesla-model-3-issues-causing-dangerous-cash-problem-2017-11/
Musk henter 250 Mill $ hvis han selger alle 1000 slots på roadster. Fin crowdfunding det.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på lørdag 25. november 2017, klokken 23:20Non employees, ja kanskje.
Du bør få med at de som nå inviteres er Tesla eiere som ventet i kø i butikk på dag 1 og reserverte. Og kun disse foreløpig. Går nok ikke så fort i virkeligheten dette her som det gjør oppe i hodet ditt.
Det var vel noe sånt som 100.000 som reserverte første dag. Tesla vil altså fortsette å kun levere ut biler til folk som reserverte første dag ca ut Q1, i beste fall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#96
Sitat fra: tiger`n på lørdag 25. november 2017, klokken 23:40
The greatest show in the car business: http://nordic.businessinsider.com/tesla-model-3-issues-causing-dangerous-cash-problem-2017-11/
Musk henter 250 Mill $ hvis han selger alle 1000 slots på roadster. Fin crowdfunding det.
Tullete artikkel.

F.eks "Musk had predicted monthly production of 20,000 vehicles by December, but Tesla will be lucky to build 1,000."

Musk sa i siste conference call at han forventer å produsere tusenvis av biler per uke i desember. Altså i beste fall vil det produseres noe sånt som 10.000 Model 3 i desember. Det at de vil være heldig å produsere 1.000 er ren spekulasjon. Det er mulig de vil produsere (eller har produsert) 1000 i november, utifra alle observasjonene av større antall Model 3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#97

Dommedagsprofetiene er langt mer interessante om et års tid forutsatt at Tesla da sliter med oppskalering.

Hadde jeg ventet i kø hadde jeg derimot fulgt oppskaleringen som en utålmodig kunde. Det gjorde jeg for S i 2013, og for X i 2016, hvor alle nyheter om endringer i konfiguratoren ble nøye analysert :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Knut Røe

1000 I desember er ikke mer spekulasjon enn 10000 i desember.
Var det ikke slutten av q1 de skulle ligge på 5000 per uke da, jeg syns du sa det tidligere.

arthur

Sitat fra: Amoss på lørdag 25. november 2017, klokken 17:28
Sitat fra: arthur på lørdag 25. november 2017, klokken 15:31
Ny til hva? Eller kanskje du mener at rørleggere, lærere og bussjåfører er bedre "rustet" til å vurdere mulitnasjonale selskapers evne til å levere, prestere og overleve enn finansanalytikere?

Hvor nevnte jeg noe om hverken rørleggere, lærere eller bussjåfører?
Men ellers er historiene om når ingeniørene overlot roret for bedriftene til "blårussen" mange og stygge.

Men tilbake til det vi faktisk snakket om, hvor langt  finansbransjen generelt evner å se, så er det lett å svare på: Frem til neste kvartalsresultat og/eller neste bonusutbetaling. Altså omtrent så langt som sin egen Pinocchio-nesetipp ;)

... og ja, jeg tror de fleste her som følger litt med på Tesla vet bedre enn disse eksemplene som trekkes frem her fra "finansbransjen" om hva som skjer eller ikke skjer i forbindelse med Tesla.

Nå aner ikke jeg hva du, eller andre her, driver med, men hva er det som tilsier at du vet så forbanna mye bedre enn de som faktik har utdannelse, lang yrkeserfaring og beviselig teft hva angår økonomi og vurering av bedrifter samt tjener penger på sin profesjon både for seg selv og andre?

Når det er sagt så er jeg ikke alltid like imponert over finansanalytikere, men det er jeg heller ikke når det gjelder rørelegger, lærere eller yrkessjåfører, men håper at jeg da ikke har tråkket deg, eller noen andre her, på tærne selv om det kan virke sånn.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

Sitat fra: tiger`n på lørdag 25. november 2017, klokken 23:40
The greatest show in the car business: http://nordic.businessinsider.com/tesla-model-3-issues-causing-dangerous-cash-problem-2017-11/
Musk henter 250 Mill $ hvis han selger alle 1000 slots på roadster. Fin crowdfunding det.

Uhu, linken er makkverk, føyer seg fint inn i rekken av av slike artikler der mange kaster seg på hylekoret
og publiserer avskrifter av hverandre.
På den ene siden er problemet at Tesla ikke klarer å produsere 3ern .. 1000 i hele desember ? Hvor tar de det
fra ?
Så er plutselig problemet at de ikke har kunder eller penger fordi kundene kaster preorderne og skal ha
tilbake 1000 usd ...?
For meg som faktisk har en del kunnskaper om Musk og Tesla og forsøker å holde meg oppdatert etter
beste evne framstår dette som latterlig ...
Dette er en haug feilaktige påstander som igjen avstedkommer en haug hodeløse konklusjonen, her er en
fin en sakset fra artikkelen :

 
SitatThere's nothing intrinsically exotic about the Model 3, either. It's a midsize sedan. Toyota could build a million next year without breaking a sweat.

Forfatteren er i beste fall en idiot, i verste fall har han en annen agenda enn å bringe nyheter til leserne...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på søndag 26. november 2017, klokken 08:161000 I desember er ikke mer spekulasjon enn 10000 i desember.
Var det ikke slutten av q1 de skulle ligge på 5000 per uke da, jeg syns du sa det tidligere.
Ja. Planen er "thousands per week" i desember og "five thousand per week" i slutten av Q1. "Thousands per week" kan nok tolkes som betydelig mer enn 1000 per uke. Kanskje 1500 per uke. Kanskje 2500 per uke. Og så klart er det med forbehold om at det ikke oppstår flere produksjonsutfordringer.

Vi får se hva fasiten blir.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

stefse

He he. Glem konkurs. Folk står i kø for å spytte penger inn i selskapet, og aksjekursen er høy.
Det finnes utallige eksempler på selskaper som har holdt det gående i årevis med lovnader om luftslott for aksjonærenes regning, uten å være i nærheten av et konkret produkt som Tesla tross alt er. De HAR jo produktet, det er bare om å gjøre å få produsert det.

Hvis Tesla går konkurs, er det fordi hovedaksjonærene (Musk) ikke ønsker å gi fra seg aksjemajoriteten, men vil heller se at selskapet går til grunne. Det er ikke rasjonelt.

Grunnen til at Sissener og andre finansfolk er ute i media, er at de føler seg sikre på at hovedaksjonærene vil oppføre seg rasjonelt, og vil emittere inn penger gjennom børsen  =  Lavere aksjekurs.  Som de tjener penger på gjennom shorten sin.

Men som vi har sett tidligere har Tesla funnet andre metoder å hente penger, enn å utstede aksjer i hopetall. Hvis Musk bestemmer seg for å øke forhåndsinnbetalingen på M3, og det blir en suksess, sitter Sissener og co med skjegget i postkassen. ;D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: stefse på søndag 26. november 2017, klokken 10:11He he. Glem konkurs. Folk står i kø for å spytte penger inn i selskapet, og aksjekursen er høy.
Det finnes utallige eksempler på selskaper som har holdt det gående i årevis med lovnader om luftslott for aksjonærenes regning, uten å være i nærheten av et konkret produkt som Tesla tross alt er. De HAR jo produktet, det er bare om å gjøre å få produsert det.

Hvis Tesla går konkurs, er det fordi hovedaksjonærene (Musk) ikke ønsker å gi fra seg aksjemajoriteten, men vil heller se at selskapet går til grunne. Det er ikke rasjonelt.

Grunnen til at Sissener og andre finansfolk er ute i media, er at de føler seg sikre på at hovedaksjonærene vil oppføre seg rasjonelt, og vil emittere inn penger gjennom børsen  =  Lavere aksjekurs.  Som de tjener penger på gjennom shorten sin.

Men som vi har sett tidligere har Tesla funnet andre metoder å hente penger, enn å utstede aksjer i hopetall. Hvis Musk bestemmer seg for å øke forhåndsinnbetalingen på M3, og det blir en suksess, sitter Sissener og co med skjegget i postkassen. ;D
Aksjeemisjoner påvirker ikke aksjekursen, så fremt pengene brukes på en god måte. Så klart, om Tesla "brenner" pengene de henter inn i stedet for å investere de, så er det ganske negativt for aksjekursen. Men om Tesla investerer de på en god måte slik at selskapet blir større og tjener mer penger, så er en mindre bit av en større kake akkurat like bra som en større bit av en mindre kake.

Nå tror ikke jeg Tesla kommer til å hente inn mer penger før 2019, men om de skulle gjøre det, så er det ikke noe galt med det, så lenge pengene brukes på en god måte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Hvis Tesla klarer å gjøre bilene sine like attraktive som Apple har gjort sine produkter klarer de overgangen til at andre produsenter lager elbiler. Da kan det hende andre faller av slik som Nokia og mange andre har gjort før..

Det er ikke enormt mye som skiller en iphone fra en annen smarttelefon, men likevel nok til at de har veldig lojale og entusiastiske kjøpere. DET må være målet til Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA