Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 25. november 2017, klokken 15:47
Sitat fra: arthur på lørdag 25. november 2017, klokken 14:17Jeg velger å tro at finansbransjen evner å se litt lenger enn nesetippen!
De gjør det. Det er derfor aksjekursen til Tesla er på 315 USD og ikke 25 USD.

Men det hindrer ikke enkelte medier å komme med diverse latterlige artikler for å få mest mulig klikk. I mediebransjen virker det som det er to ting som er sikre vinnere; Tesla og sex.

Med andre ord mener du å vite bedre enn Bloomberg?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på lørdag 25. november 2017, klokken 16:02Med andre ord mener du å vite bedre enn Bloomberg?
Det kan jeg ikke uttale meg om, det jobber mange hos Bloomberg og de har mange forskjellige meninger.

Men vet jeg bedre enn Nabila Ahmed, Sally Bakewell og Kevin Tynan hos Bloomberg? Ja, uten tvil. Jeg vet også bedre enn Christian Hoffmann, Bob Lutz og Jan Peter Sissener.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Ikke smågutter det der Espen...
Jaggu ikke sikkert det er du som ler sist av de du nevner der.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på lørdag 25. november 2017, klokken 16:10Ikke smågutter det der Espen...
Jaggu ikke sikkert det er du som ler sist av de du nevner der.
Ingenting er sikkert. Det finnes alltid risiko ved enhver investering. Men de av argumentene deres jeg har sett er ett sted mellom korttenkte og helt idiotiske. Dermed kan jeg helt uavhengig av det endelige utfallet konkludere med at jeg vet bedre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Agmuns

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 25. november 2017, klokken 16:13Ingenting er sikkert. Det finnes alltid risiko ved enhver investering. Men de av argumentene deres jeg har sett er ett sted mellom korttenkte og helt idiotiske. Dermed kan jeg helt uavhengig av det endelige utfallet konkludere med at jeg vet bedre.
Ingenting er sikkert nei, men jeg tror de aller fleste av oss skjønner at du ikke har noe å stille opp med mot Sissener når det gjelder å leke aksjemegler.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Agmuns på lørdag 25. november 2017, klokken 16:16Ingenting er sikkert nei, men jeg tror de aller fleste av oss skjønner at du ikke har noe å stille opp med mot Sissener når det gjelder å leke aksjemegler.
Hvem av oss har tjent mer penger på TSLA? Just saying...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Å se på fortiden for å spå fremtiden har straffet seg mange mange ganger i historien.

Espen Hugaas Andersen

#82
Sitat fra: tiger`n på lørdag 25. november 2017, klokken 16:19Å se på fortiden for å spå fremtiden har straffet seg mange mange ganger i historien.
Det er helt riktig. Og det er akkurat derfor argumentene deres er så idiotiske. F.eks Bloombergs argument om at de her brent så mye penger de siste månedene, derfor vil de gå tom for penger om X måneder. Der trekker man bare en rett linje fra fortiden inn i fremtiden, helt uten å vurdere om trenden vil fortsatte.

Og Sisseners argument om at "50 milliarder dollar er for dyrt for et selskap som produserer et par tusen biler i året". Selv om man legger godviljen til og antar han mente 2000/uke, så ser dette helt bort i fra at Tesla er midt i oppramping av produksjonen av Model 3, og vil mest trolig være på 7.000 biler/uke i Q1 2018 og nærmere 12.000 biler/uke i Q4 2018.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: tiger`n på lørdag 25. november 2017, klokken 16:10
Ikke smågutter det der Espen...
Jaggu ikke sikkert det er du som ler sist av de du nevner der.

Ingenting er sikkert men denne er iallefall svært sannsynlig. Han kunne gjerne lagt til Donn Bailey, John Peterson, Montana skeptic og Anton Wahlman, disse driver desinformasjon på seeking alpha og en kan jo
undres på om noen betaler for det ?
Hele dette konkurshysteriet er egentlig latterlig siden Tesla har vært nærmere konkurs i minst 75 % av sin
levetid enn de er nå!
Tilbake i 2009 skrev Musk en e-post til alle 400 som hadde bestillt roadsteren og øket startprisen fra
92000 usd til 109000 usd (!)
Alternativet var konkurs... Noen år senere under opptrappingen av mod. S produksjonen var kassa bunnskrapt
igjen. Musk kontaktet sin gode venn Larry Page i Google med ønske om at Google skulle kjøpe Tesla.
Økonomien var så bunnkjørt at de var nødt til å stenge fabrikken, under dekke av vedlikehold selvsagt  :)

Musk og Page hadde allerede fått Googles advokater til å sette opp avtale om overtakelse da Musk klarte
å vri de ut av knipa!
Denne gangen har de penger til å leke fulle sjømenn i nesten et helt år- uten å produsere en eneste model 3 !
Tesla konkurs er en latterlig framstilling av virkeligheten

doldis1

#84
Sitat fra: Agmuns på lørdag 25. november 2017, klokken 16:16
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 25. november 2017, klokken 16:13Ingenting er sikkert. Det finnes alltid risiko ved enhver investering. Men de av argumentene deres jeg har sett er ett sted mellom korttenkte og helt idiotiske. Dermed kan jeg helt uavhengig av det endelige utfallet konkludere med at jeg vet bedre.
Ingenting er sikkert nei, men jeg tror de aller fleste av oss skjønner at du ikke har noe å stille opp med mot Sissener når det gjelder å leke aksjemegler.

J så fall vil de nærmeste mnd. vise at "de aller fleste av oss" ikke skjønner stort.....

Jeg skal hente fram denne tråden når tsla passerer 400 usd i februar  ;)

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 25. november 2017, klokken 16:17
Sitat fra: Agmuns på lørdag 25. november 2017, klokken 16:16Ingenting er sikkert nei, men jeg tror de aller fleste av oss skjønner at du ikke har noe å stille opp med mot Sissener når det gjelder å leke aksjemegler.
Hvem av oss har tjent mer penger på TSLA? Just saying...

Hvis du har solgt, og tjent penger på disse aksjene så er jo det hyggelig. Har du ikke solgt så har du ikke tjent noe som helst, men eier aksjer som i øyeblikket er "in the money". Just saying!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: arthur på lørdag 25. november 2017, klokken 15:31
Ny til hva? Eller kanskje du mener at rørleggere, lærere og bussjåfører er bedre "rustet" til å vurdere mulitnasjonale selskapers evne til å levere, prestere og overleve enn finansanalytikere?

Hvor nevnte jeg noe om hverken rørleggere, lærere eller bussjåfører?
Men ellers er historiene om når ingeniørene overlot roret for bedriftene til "blårussen" mange og stygge.

Men tilbake til det vi faktisk snakket om, hvor langt  finansbransjen generelt evner å se, så er det lett å svare på: Frem til neste kvartalsresultat og/eller neste bonusutbetaling. Altså omtrent så langt som sin egen Pinocchio-nesetipp ;)

... og ja, jeg tror de fleste her som følger litt med på Tesla vet bedre enn disse eksemplene som trekkes frem her fra "finansbransjen" om hva som skjer eller ikke skjer i forbindelse med Tesla.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

#87
Sitat fra: arthur på lørdag 25. november 2017, klokken 17:07Hvis du har solgt, og tjent penger på disse aksjene så er jo det hyggelig. Har du ikke solgt så har du ikke tjent noe som helst, men eier aksjer som i øyeblikket er "in the money". Just saying!
Betalte for halve Model X'en med profitt. Har fortsatt mer urealisert.

(Men jeg er bare en liten fisk i en stor dam. Skulle gjerne hatt slike summer som Sissener har å investere.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#88
En ting man må huske på er at Tesla er en ganske volatil aksje. Det hadde ikke overrasket meg om TSLA var innom 200 USD og deretter gikk opp til 400 USD. Sånt må man bare regne med.

Derfor må man også være litt forsiktig å ikke kjøpe mer enn man har råd til å sitte med om det skulle falle mye. Jeg husker at når jeg kjøpte for mine siste 100.000 kroner med aksjekreditt + lønnslån i begynnelsen av 2016 (på 145 USD), så var det ikke mye annet jeg tenkte på enn hvor jeg skulle hente mer penger om det skulle falle enda mer. Det gikk ikke ut over nattesøvnen, men jeg var absolutt nervøs. Men jeg visste at dette var en ekstremt god kjøpsmulighet, som jeg måtte satse på, uansett hvor mye det gjorde vondt.

Jeg vet ikke om jeg vil gjenta den situasjonen, og forsøker nå ta mer hensyn til irrasjonelle kjøpsmuligheter som kan oppstå i markedet. Det er ett ordtak som sier "the market can stay irrational longer than you can stay solvent", som jeg også forsøker ta hensyn til. Derfor holder jeg meg også unna ting som opsjoner, der man jobber mot en tidsfrist for å tjene penger. Det er større oppside, men det er også nærmere gambling, der informasjon om tilstanden til selskapet har mye mindre betydning. Det er de litt lengre trendene jeg forsøker tjene penger på.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

 
Sitat"the market can stay irrational longer than you can stay solvent"

Ha,ha, jo det er jo hele problemet med å kjøpe aksjeer :)

Jeg tror det er 3 ting som avgjør hvilke som forsvinner og ikke. Batterier, autonomi nivå 5 og
produksjonshastighet ( eller produksjonskostnad om du vil)
Tesla ligger opplagt godt an med batterier og selvkjørende biler men er trolig et stykke etter de beste på
produksjonskosnader ( enn så lenge)

Omsetning pr. ansatt på de forskjellige bilprodusentene gir trolig en pekepinn på automatiseringsgraden
hos de enkelte, men dette er nok ingen eksakt vitenskap.

De dårligste ligger på 400 K usd/ ansatt ( VW) og de beste av de store rundt 850K usd/ ansatt (BMW)
Tesla har 604 K usd/ ansatt og dette er nok endel under gjennomsnittet for de store uten at jeg gidder
regne det ut nøyaktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA