Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

doldis1

 
SitatDa er de ca like store som BMW, som ikke er så galt.
SitatJeg tror ikke Tesla har planer om å konkurrere i prisklassene under 35k USD,
som man må for å produsere titalls millioner biler. Der vil de ikke kunne ta veldig store marginer.

Det tror derimot jeg  ;) , Musk kjører akkurat samme oppskriften som med SpaceX, jeg tror målet er total
dominans.
Når vi nærmer oss 2025 vil vi allerede ha en situasjon der det finns endel ledig produksjonskapasitet, kan
det tenkes Tesla bygger Gigafactory's og outsourcer monteringen av enkelte modeller for akselrere vekstraten?
Svarer selv jeg  :)   JA,det kan det !..

Amoss

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 21. november 2017, klokken 08:48
Håper jeg ikke er alene om å forstå meningen... "Og var en ledende forkjemper for den hel-elektriske Chevy Volt (som da ble hetende Bolt)"

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 21. november 2017, klokken 10:34
En gang til:

"Og var en ledende forkjemper for den hel-elektriske Chevy Volt (som da ble hetende Bolt)"

Missforstå mener du. Han var ute av GM i 2009. Så det var altså Volt med V vi snakker om. At de nesten 10 år senere slapp en hel-elektrisk Bolt med B, som tildels bygger på erfaringene fra hybriden Volt er en annen sak. GM har lange tradisjoner med å prøve å fremstille den hybride Volt som om den var praktisk talt en "BEV" - altså ikke hybrid.

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 21. november 2017, klokken 10:51
Eg har ikkje skrive om "meg" - men om "me". Vår hybrid dekkjer deler av kjøre- transportbehovet for 6+ hustandar. Tidlegare var det ein dieselbil som var trekkvogn i familien - nå er det hybriden som gjer det - od då i hovudsak elektrisk. Kombinasjonen med vanlege elbilar, ein ladbar hybrid og togpendling har gitt ei god løysing på transportsituasjonen i "storfamilien". Mitt inntrykk og poeng er at det er ganske vanleg for mange å ha ei eller anna form for hybridløysing for å dekka ulike transportbehov, og slik vil det vera lenge. Elbilar løyser heller ikkje alle problem med privatbilisme. Det er mange som må eller vil kutta det "godet" - det er rett og slett ikkje plass nok alle stadar og folk vel andre løysingar.

I sum har "me" tilpassa oss ei framtidig transportløysing i Stavangerregionen til mindre kostnad enn ein Tesla og treng derfor ikkje stressa med å kjøpa nye bilar på mange år.

Nå får du tilgi meg at jeg ikke kjenner din lokale dialekt godt nok til at jeg oppfattet at ordet "me" hadde en annen betydning enn "meg" eller "min normale små-familie". Men takk for oppklaringen, dette bringer din solskinnshistorie inn i ett nytt lys.

Her har vi altså 6+ husstander med en miks av biler og offentlig transport der man tydeligvis velger transportmiddel etter behov? Oppfatter jeg deg rett når svært mye av den daglige transporten andre ville velge bilen blir utført med offentlig transport?  Og ingen i denne storfamilien har tilgang på noen ren fossilbil? Og at denne ene hybriden du gang på gang har trukket frem er den eneste som kan bruke fossil fremdrift?
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 21. november 2017, klokken 10:34
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. november 2017, klokken 10:31
Det er jo bare fjas, siden det er en hybrid!

En gang til:

"Og var en ledende forkjemper for den hel-elektriske Chevy Volt (som da ble hetende Bolt)"
Siden du er glad i gjentagelser

Det er mulig å omtale Volt fra 2009 (Ampera i Europa) som en ekte hybrid (til nød en slags elbil) da den ikke bruker fosilmotoren til fremdrift men til å lade batteriet. I likhet med det i3 rex gjør nå.

Men, som halmstrå, for å bygge opp Bob Lutz fungerer det dårlig.

arthur

Over the past 12 months, the electric-car maker has been burning money at a clip of about $8,000 a minute (or $480,000 an hour), Bloomberg data show. At this pace, the company is on track to exhaust its current cash pile on Monday, Aug. 6. (At 2:17 a.m. New York time, if you really want to be precise.)

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-21/tesla-is-blowing-through-8-000-every-minute-amid-model-3-woes
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

           
Sitat
SitatAt this pace
, the company is on track to exhaust its current cash pile on Monday, Aug. 6

Når finansbransjen ser på Tesla ser de en oppstarts bilprodusent i økonomiske problemer, bilbransjen ser
en plagsom nisjeprodusent som heldigvis kommer til å blø tom for penger til slutt. Plagsom fordi Tesla's
blotte eksistens får politikere i hele verden til å ville stramme inn på utslippskravene fra biltrafikken.

Nå er selvsagt dette og lignende regnestykker bare tull fordi det forutsetter at Tesla fortsetter å investere
i produksjonsutsyr i samme tempo som nå i tillegg til å ikke få igang produksjonen av model 3...

I årene som foran oss kommer nok virkeligheten til å se litt annerledes ut. Den disrupsjonen bilbransjen står
ovenfor har en ny dimensjon i tillegg til en vanlig disrupsjon der et overlegent produkt tar over markedet.

Produksjonshastighet!  Tesla finner opp masseproduksjon på nytt, Musk kaller det "the machine that builds the
machine"
Alle større bilprodusenter har fabrikker fulle av roboter, og tar man f.eks produksjonen av karosseri er det
vanlig at denne +lakkering er helt automatisert.
Men det stopper der! All montering skjer bare delvis med roboter men også med en masse folk involvert.

Bare ikke hos Tesla, Musk har sagt at innen 5 år skal Tesla ha sin første fullt autonome produksjonslinje
oppe å gå!
I tillegg til det kan det virke som om de er i ferd med å revolusjonere batteriproduksjonen (!)
Tesla priser de to semivariantene sine med rekkevidde på 300 og 500 miles til 150K usd og 180K usd.

Hvis vi, som de fleste andre antar at 500 miles utgaven har et batteri på 1000 kwh vil det si at 300 miles
utgaven har 600 kwh. Altså 400 kwh ekstra øker prisen med 30000 usd ! Eller om du vil
75 usd./ kwh !!! i 2019 !

Betyr dette at Tesla har autonome fabrikker som kjører 24/7 innen 5 år og samtidig har de desidert
billigste batterien i bransjen ?
Hvis det stemmer får vi snart se et Tesla i vanvittig vekst og i så fall kanskje finansbransjen får en grunn
til å skrive om kortsiktige underskudd...
For bilbransjen vil dette være slutten for de fleste av de og for Musk sin del tipper jeg han rykker opp fra
levende legende til gudestatus før 10 år har gått  ;)

arthur

Jeg velger å tro at finansbransjen evner å se litt lenger enn nesetippen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Knut Røe


Amoss

Sitat fra: doldis1 på lørdag 25. november 2017, klokken 13:43
Hvis vi, som de fleste andre antar at 500 miles utgaven har et batteri på 1000 kwh vil det si at 300 miles
utgaven har 600 kwh. Altså 400 kwh ekstra øker prisen med 30000 usd ! Eller om du vil
75 usd./ kwh !!! i 2019 !

Også jeg regnet meg fort frem til denne 1MWh batteripakken da Semi ble lansert, men ser at stadig flere heller lander på at den er på "kun" 800kWh, og de argumentene virker sunne og fornuftige. Selv om man ikke "kjøper" påstanden så bør man i det minste på dette tidspunktet holde muligheten åpen for at den reelle pakkestørrelsen ligger på ett sted mellom 800kWh og 1MWh.

For så å ta regnestykket ditt på nytt basert på en 800kWh batteripakke, så vil altså 300 miles pakken være på 800/5*3 = 480kWh. Det betyr igjen at det man får for disse USD30.000 ekstra er 320kWh. Det gir da altså en pris på USD93,75/kWh for denne differansen i 2019. Elon har tidligere gitt utrykk for at han forventer å komme under USD100/kWh innen utgangen av 10-året vi er i. Så dette ligger rett i nærheten av det området vi bør gå ut i fra at de vil forvente med GF-I i full funksjon. Selv har jeg regnet meg frem til at de minst bør være nede på mellom USD110->USD100/kWh en gang neste år for celler produsert på GF-I basert på forskjellige uttalelser Tesla/Elon har kommet med de siste årene (med utgangspunkt i den siste kjente kostprisen inn til Tesla på USD180/kWh på cellenivå for en del år tilbake).

En annen ting som ble nevnt av en annen debattant i en annen tråd dette ble diskutert er at prisdifferansen mellom disse to modellene ikke nødvendigvis behøver å reflektere den reelle kostnads-differansen for Tesla (selv om det er uvanlig å evnt. skulle ha en lavere profitt på en bedre utstyrt utgave :p ).
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: arthur på lørdag 25. november 2017, klokken 14:17
Jeg velger å tro at finansbransjen evner å se litt lenger enn nesetippen!

Du er ny til dette forstår jeg?
Model S 85D

doldis1

 Amoss,
Jeg har selv regnet på 800 kwh og du kan helt klart ha rett her.. Men det er en ting til jeg ikke nevnte...
Roadsteren.
Musk har ved flere anledninger sagt at å øke batteristørrelsen/ vekten mye utover 100 kwh er svært
utfordrende rent konstruksjonsmessig.
Så kommer de med lille Tesla roadster med 200 kwh batteri ! Skal vi da tro de har byggd en særdeles
sterk rammekonstruksjon for å støtte 2 x 100 kwh. batterier med masse vekt ?
Jeg vil minne om at dette skal være en sportsbil, Porsche har sagt at de på sin Mission E ofrer rekkevidde
  av akkurat vekthensyn for å oppnå bedre kjøreegenskaper..
Siden dette er Elon Musk tror jeg han vet at en Sportsbil ikke bør veie 3 tonn så jeg er bra sikker på
at de har klart (eller vet hvordan de skal klare det) å pakke 200 kwh inn i samme kasse som 100 kwh ...!

doldis1

Sitat fra: tiger`n på lørdag 25. november 2017, klokken 14:18
For mange er Musk Gud allerede ser jeg  :P

Ha,ha, vært dårlig utvalg på gudefronten de siste par tusen årene, ikke rart Elon får jobben for mange  ;D

Electricity

Uten å ha lest tråden så er det liten tvil om at å få opp produksjonstakten på TM3 er make or break for dem.

arthur

Sitat fra: Amoss på lørdag 25. november 2017, klokken 14:19
Sitat fra: arthur på lørdag 25. november 2017, klokken 14:17
Jeg velger å tro at finansbransjen evner å se litt lenger enn nesetippen!

Du er ny til dette forstår jeg?

Ny til hva? Eller kanskje du mener at rørleggere, lærere og bussjåfører er bedre "rustet" til å vurdere mulitnasjonale selskapers evne til å levere, prestere og overleve enn finansanalytikere?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på lørdag 25. november 2017, klokken 14:17Jeg velger å tro at finansbransjen evner å se litt lenger enn nesetippen!
De gjør det. Det er derfor aksjekursen til Tesla er på 315 USD og ikke 25 USD.

Men det hindrer ikke enkelte medier å komme med diverse latterlige artikler for å få mest mulig klikk. I mediebransjen virker det som det er to ting som er sikre vinnere; Tesla og sex.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

  :) Noen av disse finansgutta har ikke helt forstått dette da, synes jeg ser for meg julebord hos
Sissener & co med Grandiosa og champanjebrus...... ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA