Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 16:23
Sitat fra: tiger`n på mandag 20. november 2017, klokken 16:06
Jeg skjønner ikke hva de skal oppnå med slike uttalelser. De fleste vil se på dem som tullinger. Finn opp noe nytt og bedre selv kan de gjøre istedet for å kritisere andre.

Hva er det Tesla har "funnet opp", og som ingen andre kan gjøre?
Har du kjørt Tesla, og satt deg litt inn i hva de har brukt penger på å bygge opp?

De har ikke "bare" konvertert en liten fossil småbil til elbil som alle de andre, de er de eneste som har tørt å lage bil av litt størrelse, og slår til og med de tradisjonelt kjente og solide bilprodusentene på saker som DE burde kunne bedre. Som HMI (og da tenker jeg ikke bare skjermen, men betjening av bilen), design, autopiliot, aerodynamikk og ikke minst kollisjonssikkerhet, bare det at en helt ny bilprodusent i spedbarnsårene skal klare å slå Volvo, BMW, Mercedes (og faktisk alle andre..) på kollisjonssikkerhet på den tredje bilmodellen de lager skulle egentlig ikke vært mulig. Bare så enkelt som at man ikke trenger å trykke på noe for å starte bilen - har man først prøvd å sette seg inn i en Tesla så fatter man ikke hvorfor de andre fortsatt tviholder på en startknapp eller en nøkkel. Enkle greier som gamle bilhoder tydeligvis ikke klarte å tenke. Hvem andre er det som kjører online oppdateringer? Elmotorer og batterier er på ingen måte rocket science, men Tesla har klart å lage en pakke utav det de gjør som er noe mer enn alle andre, og de har klart å treffe med timingen sin. Selv fem år etter TMS kom er de overlegne på alt?

De har også skjønt at batteriproduksjon blir den store akilleshælen når "alle" skal bygge elbiler, og holder på å bygge opp en fabrikk som vil ha samme produksjonskapasitet som alle andre produsenter i verden til sammen. Når de skal i gang med det planlagte antallet Model 3 skal den produsere like mye hvert år som det totale batteribehovet er i verden i dag. Det vil ikke være bare-bare for andre å matche dette. Tesla gjør også veldig mye for å holde hele totalutslipp i hele livsløpssyklusen nede, ved å benytte solceller til ladestasjoner og på fabrikker, ved å benytte skip som går på LNG, slutte å bruke skinn og så videre.

På toppen av det hele har de klart å motivere og interessere en helt ufattelig stor mengde folk til å kjøpe biler til store pengesummer selv med usikker og ny teknologi, de har klart å få folk med på et spleiselag på funksjoner som enda ikke er utviklet - for å ha råd til videre utvikling.

Jeg har ikke hatt Tesla (kun kjørt en TMX én gang i ca. 10 minutter, og sittet på i en Model S taxi i 15 minutter) og er på ingen måte noen fanboy, men at de har gjort mye riktig har jeg aldri tvilt på. Skjønte bare ikke helt hva før jeg satte meg mer inn i hva de driver med.

At Tesla sliter økonomisk er nok noe de fleste har vært forberedt på, det koster penger å gjøre det de har gjort, men håpet er at når de har fått bygd opp infrastrukturen, fått produkter med volum på plass, så vil de tjene penger. Min største bekymring er egentlig om de er klar for det de har satt i gang - for opplevelsen med nybilbestilling så langt er forferdelig dårlig.

Vil ellers si at selv om det er likheter med Apple sin historie, så er Apple og Android er så vidt forskjellige konsepter at markedsandelen til Android ikke nødvendigvis betyr så mye, og det skjønner man jo også av å se på markedsverdien til Apple. Android-telefoner får du vel for under hundrelappen i Asia, mens en Apple-telefon koster fort tre månedslønninger. Det er åpenbart at det går titalls Androider per Apple...

geear

Kan vel ellers være greit å ha dette i bakhodet når det gjelder kilden:

"On February 9, 2009, GM announced that Lutz would step down on April 1, 2009, from his position as Vice Chairman of Global Product Development, to take an advisory role. He was to retire from GM at the end of 2009."

"On June 1, 2009, after heavy losses, General Motors went bankrupt. Stockholders lost essentially all of their investment."

At den økonomiske situasjonen til Tesla er tøff tviler jeg på at noen trenger å fortelle aksjonærene.

Mobileum

Sitat fra: gr på mandag 20. november 2017, klokken 21:34
Kan vel ellers være greit å ha dette i bakhodet når det gjelder kilden:

"On February 9, 2009, GM announced that Lutz would step down on April 1, 2009, from his position as Vice Chairman of Global Product Development, to take an advisory role. He was to retire from GM at the end of 2009."

"On June 1, 2009, after heavy losses, General Motors went bankrupt. Stockholders lost essentially all of their investment."

At den økonomiske situasjonen til Tesla er tøff tviler jeg på at noen trenger å fortelle aksjonærene.

Lutz var, som du skriver "Vice Chairman of Global Product Development", og altså ikke toppsjef i GM. Og "Lutz was widely credited for the success of GM's more recent products, including the Chevy Malibu sedan, and was the leading proponent for its all-electric Chevy Volt."
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Amoss

Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 21:41
.... and was the leading proponent for its all-electric Chevy Volt.

Håper jeg ikke er alene om å reagere på denne "all-electric" Volten?
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på mandag 20. november 2017, klokken 20:22
Sjøl har me ein fullfunksjonell kompakt hybrid bil med 10 % batterikapasitet av normal Tesla, men batteriet er stort nok til at sjøl om me køyrer som før - og vel så det - men likevel har redusert bensinforbruket med 80% - frå 0.75 til 0.15.l/mil.

Joda, har hørt om din erfaring med overgang til hybrid. Men da er det også greit å ha i bakhodet at ditt brukercase ikke er universelt. Hadde jeg med mitt bruksmønster byttet til samme bil som deg hadde jeg garantert fått økt bensinforbruk. Hvor mye tør jeg ikke spekulere i uten å ha prøvd.  Så nei, en bil med 10% av batterikapasiteten til en Tesla er ikke "svaret på Spørsmålet om livet, universet og alt mulig". Det kan være tilstrekkelig alene - uten hybridløsning - for noen, eller som i ditt tilfelle som en *nesten* fullgod løsning i en hybrid konfigurasjon (fullgod løsning hadde gitt ett bensinforbruk på 0.00l/mil). For andre igjen vil det ha liten eller ingen innvirkning i forhold til full-fossil løsning, og for atter andre igjen - som f.eks. meg - vil det være en negativ funksjon.
Model S 85D

arthur

Mener å ha sett noen tall fra USA som tilsier at 80% av amerkanernes bruk av bil i hverdagen kan dekkes av ren batteridrift på en ladbar hybridbil.

Ellers er det jo litt interessant at verdien på Tesla og GM er omtrent lik, men GM produserte omtrent 150 biler for hver bil Tesla produserte i fjor så verdien på Tesla reflekterer hva folk tror, og håper (?), Tesla skal få til, ikke hva de faktisk gjør/produserer.

Og GM hadde vel et nettoresultat i fjor som var noe bedre enn Tesla? 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

 Tidligere i høst gikk det jo rykter om at GM hadde autonomi nivå 5 biler klar for gata (!) Det viste seg
dessverre å være Bob som styrte bilen med tau fra bagasjerommet   :o

gigafactory

Jeg begynner å bli litt lei av disse sammenligningene med forbrukerelektronikk, det er ikke i nærheten av like samfunnsgjennomgripende som forandringene i energiproduksjon og -infrastruktur nødvendig for elektrifisering av veitransport. Forbrukerelektronikk er heller ikke på samme måten avhengig av politisk backing i hundreogørten forskjellige selvstendige stater for å lykkes. Norge er i en særstilling, overskudd av ren kraft og omtrent null bruk av naturgass hos forbrukere. Det er knapt noen andre land i verden som er sånn, det som for oss er f.eks. 10% økning i totalt elektrisitetsforbruk vil bli i en helt annen skala i de fleste andre land. Dette vil ta tid, glem disse femårsperspektivene, vi snakker tiår. Det vil gå gradvis, med mindre noen finner en smart løsning på termodynamikkens lover eller økonomiske realiteter. At batterikostnaden og prisen på solcellepaneler går ned til "tenk på et tall" er et grunnleggende vilkår, men kun en liten del av løsningen på disse forbaskede økonomiske rammene som de fleste andre land uten trust funds må forholde seg til.

Jeg tror f.eks. PHEV vil få en mye lengre storhetstid enn de verste lithium-profetene her på forumet ser for seg, kanskje ikke i Norge, men i mesteparten av Europa og USA. Per dags dato er det Tesla som har kniven på strupen, men om de faktisk leverer så vil den kniven kunne sendes videre til random bilprodusenter som ikke følger med i timen. Tyskerne er i mine øyne ikke av disse, de sitter kanskje langt bak i klasserommet i dag, men de har gode karakterer og er målrettede, så hvem bryr seg...

Mobileum

Sitat fra: Amoss på tirsdag 21. november 2017, klokken 00:59
Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 21:41
.... and was the leading proponent for its all-electric Chevy Volt.

Håper jeg ikke er alene om å reagere på denne "all-electric" Volten?

Håper jeg ikke er alene om å forstå meningen... "Og var en ledende forkjemper for den hel-elektriske Chevy Volt (som da ble hetende Bolt)"
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

doldis1

 Tesla konkurs er oppkonstruert bullshit. I realiteten kan Tesla når som helst kvitte seg med alt annet enn
mod S og X produksjon og Gigafactory. I et sånt senario kan de kjøre med overskudd fra første dagen i uka !
Kommer selvsagt ikke til å skje, de har trolig passert 600 K preorders til en verdi av 30 mia. usd allerede.
Flytter vi oss 1+5 år fram i tid har Musk rukket å kjøre 2 kvartaler i blått, finansiert og bygget 5 nye
gigafactorys. Legg til 2 nye år og vi skriver 2026. Tesla kjører nå ut 10 mill biler årlig, Byd og resten av
kineserne trolig det doble ....
På dette tidspunktet er disrupsjonen et faktum, lønnsomheten i fossilbransjen vil være 0, terskelen opp til
lønnsom elbilproduksjon vil være skyhøy, helautomatiserte produksjonslinjer og batteriproduksjon i
Gigafactoryvolum....

Mobileum

#55
Globalt er Tesla en mygg. VW, GM og Toyota alene produserte i 2016 ca. 30 mill. biler. Det totale antall biler (personbiler) produsert var ca 72 mill. Tesla har da under 1% i "reservert beholdning" som skal ta dem ca 2 år å produsere. Hvis dine prediksjoner slår til, hvilket er ekstremt lite sannsynlig, vil noen lide av enorme voksesmerter. Og etter det jeg forstår har de (Tesla) allerede begynt med Ibux.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på tirsdag 21. november 2017, klokken 00:59
Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 21:41
.... and was the leading proponent for its all-electric Chevy Volt.

Håper jeg ikke er alene om å reagere på denne "all-electric" Volten?
Det er jo bare fjas, siden det er en hybrid!

Mobileum

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 21. november 2017, klokken 10:31
Det er jo bare fjas, siden det er en hybrid!

En gang til:

"Og var en ledende forkjemper for den hel-elektriske Chevy Volt (som da ble hetende Bolt)"
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 21. november 2017, klokken 09:51Globalt er Tesla en mygg. VW, GM og Toyota alene produserte i 2016 ca. 30 mill. biler. Det totale antall biler (personbiler) produsert var ca 72 mill. Tesla har da under 1% i "reservert beholdning" som skal ta dem ca 2 år å produsere. Hvis dine prediksjoner slår til, hvilket er ekstremt lite sannsynlig, vil noen lide av enorme voksesmerter. Og etter det jeg forstår har de (Tesla) allerede begynt med Ibux.
Tesla skal være oppe på rundt 600k/år produksjon i tidlig 2019. Jeg tror ikke de klarer å nå 10 mill/år i 2026, men det kan ikke utelukkes at Tesla klarer å nå 2,5 mill/år i 2025ish. Da øker de Fremont til 1 mill/år, bygger en ny fabrikk i USA, en i EU og en i Kina, alle på 500k/år.

Da er de ca like store som BMW, som ikke er så galt. Jeg tror ikke Tesla har planer om å konkurrere i prisklassene under 35k USD, som man må for å produsere titalls millioner biler. Der vil de ikke kunne ta veldig store marginer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øystein16

Sitat fra: Amoss på tirsdag 21. november 2017, klokken 01:08
Sitat fra: Øystein16 på mandag 20. november 2017, klokken 20:22
Sjøl har me ein fullfunksjonell kompakt hybrid bil med 10 % batterikapasitet av normal Tesla, men batteriet er stort nok til at sjøl om me køyrer som før - og vel så det - men likevel har redusert bensinforbruket med 80% - frå 0.75 til 0.15.l/mil.

Joda, har hørt om din erfaring med overgang til hybrid. Men da er det også greit å ha i bakhodet at ditt brukercase ikke er universelt. Hadde jeg med mitt bruksmønster byttet til samme bil som deg hadde jeg garantert fått økt bensinforbruk. Hvor mye tør jeg ikke spekulere i uten å ha prøvd.  Så nei, en bil med 10% av batterikapasiteten til en Tesla er ikke "svaret på Spørsmålet om livet, universet og alt mulig". Det kan være tilstrekkelig alene - uten hybridløsning - for noen, eller som i ditt tilfelle som en *nesten* fullgod løsning i en hybrid konfigurasjon (fullgod løsning hadde gitt ett bensinforbruk på 0.00l/mil). For andre igjen vil det ha liten eller ingen innvirkning i forhold til full-fossil løsning, og for atter andre igjen - som f.eks. meg - vil det være en negativ funksjon.

Eg har ikkje skrive om "meg" - men om "me". Vår hybrid dekkjer deler av kjøre- transportbehovet for 6+ hustandar. Tidlegare var det ein dieselbil som var trekkvogn i familien - nå er det hybriden som gjer det - od då i hovudsak elektrisk. Kombinasjonen med vanlege elbilar, ein ladbar hybrid og togpendling har gitt ei god løysing på transportsituasjonen i "storfamilien". Mitt inntrykk og poeng er at det er ganske vanleg for mange å ha ei eller anna form for hybridløysing for å dekka ulike transportbehov, og slik vil det vera lenge. Elbilar løyser heller ikkje alle problem med privatbilisme. Det er mange som må eller vil kutta det "godet" - det er rett og slett ikkje plass nok alle stadar og folk vel andre løysingar.

I sum har "me" tilpassa oss ei framtidig transportløysing i Stavangerregionen til mindre kostnad enn ein Tesla og treng derfor ikkje stressa med å kjøpa nye bilar på mange år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA