Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 16:23
Hva er det Tesla har "funnet opp", og som ingen andre kan gjøre?

De har "funnet opp" oppskriften¹ som gjør elbiler til en reell konkurrent til fossilene. Joda, hvem som helst med litt innsikt og som *ønsket* overgangen til en mer bærekraftig transport *kunne* "funnet opp" det samme, men ingen gjorde det.

NÅ begynner tyskerne å rulle ut ett ladenettverk som *kan* komme til å bli tilsvarende SuperCharger nettverket til Tesla, og de påstår i alle fall at de skal komme med langtrekkende elbiler en eller annen gang de neste 2-5 årene sånn ca. Dette er altså 10 år etter at Elon fortalte om planene sine.

Ja, hadde de tatt Tesla på alvor i 2008-2010 så hadde de lett kunnet knuse dem, men det gjorde de tydeligvis ikke...


¹)  For dem som ikke forsto det så var altså oppskriften å levere elbiler med god rekkevidde, samt å ikke vente på at myndighetene eller "noen andre" skulle sette opp ladenettverket for dem, men bygge det ut selv. Som en oppstarter måtte de i tillegg starte med dyre biler der "batteri-tillegget" på prisen lettere kunne kamufleres bort før de gikk videre til billigere masseproduserte biler basert på billigere batterier som følge av økt produksjon.
Model S 85D

Mobileum

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2017, klokken 16:55
Og der har du svaret ditt, selv om du egentlig ikke ville svare.


Prøv å skille person og sak! Forøvrig tok det bare 2 år før Apple mistet markedsledelsen.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Øyvind.h

Allikevel er det ett av verdens mest verdifulle selskaper. Selv om alle kan lage nettbrett, telefoner og datamaskiner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mobileum

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2017, klokken 17:12
Allikevel er det ett av verdens mest verdifulle selskaper. Selv om alle kan lage nettbrett, telefoner og datamaskiner.

Men det er noe unikt som skiller dem. Nemlig operativsystemene. Hva har Tesla som er like unikt?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Øyvind.h

Det er langt mer Apple er gode på og skiller seg ut på enn OS.

Tesla lager store elbiler med lang rekkevidde, gode ytelser og et friksjonsfritt og raskt globalt ladenettverk. Solgt i nettbutikk. 
Det er noe av kjernen i produktet. Så kan man føye til andre små og store forhold og løsninger som er unike, avhengig av hva man er interessert i.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øystein16

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2017, klokken 17:27
Det er langt mer Apple er gode på og skiller seg ut på enn OS.
Ja, dei har tilpassa seg det folk vil ha, google, facebook, microsoft office, netflix, spotify...


doldis1

Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 17:23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2017, klokken 17:12
Allikevel er det ett av verdens mest verdifulle selskaper. Selv om alle kan lage nettbrett, telefoner og datamaskiner.

Men det er noe unikt som skiller dem. Nemlig operativsystemene. Hva har Tesla som er like unikt?

Batterier

Burger

Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 17:23
Men det er noe unikt som skiller dem. Nemlig operativsystemene. Hva har Tesla som er like unikt?

Evnen til å satse og kutte bullshitten som store selskap klarer å koke sammen. Se på konkurentene til Tesla Semi som kommer kanskje om to år, der den beste klarer 320km i rekkevidde. Tipper det er med halv last og i 60km/t. Tesla Semi, 96km/t fullastet og 800km, hurtiglade opp til 80% på 30 min med megaladere de ruller ut selv. Dersom det stemmer på videoen at flåteoperatører ikke trenger å gjøre noe for å integrere sw-en sin for å snakke med bilene så er det en stor fordel.

Hurtiglading der man bare kobler seg til uten rfid brikke, abonement eller mobil. Bil og lader kommuniserer. Som Nissan Leaf eier og snart BMW i3 eier så er jeg sjukt misunnelig på supercharger nettverket. Man kan jo kjøre til Sør Europa uten plunder, mens vi vanlige peons må lære oss tysk og bruke mange timer på å bestille ladeabbonement i god tid i forveien.

Skikkelig temperatur management av batteri. BMW i3 er vel den som nærmer seg.

Ha 100kwt batteri i salg i dag og tjener penger på salget når nærmeste konkurent ikke tjener penger på 60kwt batteri og ikke vil levere. Jævla BMW kan kjøpe 126A batterier og få lengre rekkevidde på i3, men bestemmer "det er for dyrt" i stedet for å la meg som kunde bestemme. Tipper det er fordi ikke i3 skal spise opp markedet til en kommende sedan.

Sørge for batteriproduksjon innehus.

Satse solcelle, batteri og elbil. Hører sammen.

Så hva gjør Tesla annerledes? De klarer å gjøre produktet sitt attraktivt for forbrukere, litt som apple. :-)

Desverre så tabbet jeg meg ut på 90 tallet og kjøpte ikke hus så jeg har ikke råd til det Tesla kan levere nå :-(
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 16:23
Sitat fra: tiger`n på mandag 20. november 2017, klokken 16:06
Jeg skjønner ikke hva de skal oppnå med slike uttalelser. De fleste vil se på dem som tullinger. Finn opp noe nytt og bedre selv kan de gjøre istedet for å kritisere andre.

Hva er det Tesla har "funnet opp", og som ingen andre kan gjøre?

Ingenting, men de har vært flinke til å pakke denne teknologien samt markedsføre den, det skal de ha.
At Tesla har fått bestilling på 500.000 eksemplarer av noe som ikke er produsert er en bekreftelse på fantastisk god markedsføring, men de har et problem ved at de ikke produserer biler i særlig grad, pengekassen er ikke ubegrenset og når, eller hvis, de som har penger sier nok er nok, ja da er det slutt, og det veldig fort!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øystein16

Sitat fra: doldis1 på mandag 20. november 2017, klokken 18:10
Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 17:23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2017, klokken 17:12
Allikevel er det ett av verdens mest verdifulle selskaper. Selv om alle kan lage nettbrett, telefoner og datamaskiner.

Men det er noe unikt som skiller dem. Nemlig operativsystemene. Hva har Tesla som er like unikt?

Batterier
Dersom det er mangel på batteri i verda, har det miljømessig liten effekt om dei som fins skal plassserast i få bilar. Sjøl har me ein fullfunksjonell kompakt hybrid bil med 10 % batterikapasitet av normal Tesla, men batteriet er stort nok til at sjøl om me køyrer som før - og vel så det - men likevel har redusert bensinforbruket med 80% - frå 0.75 til 0.15.l/mil.

Counterpointer

Synes spørsmålet ; hva er det Tesla har som ingen andre har? Er veldig godt

Svaret kan være mye, men for de aller fleste er det at de er standarden som alle andre måler seg opp imot.
Alle skal lage en «Tesla killer» uten at dette på noen måte hindrer veksten og populariteten til Tesla. Problemet til Tesla at de har for stor etterspørsel etter sitt mest populære produkt og bruker massivt med penger for å produsere dette.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øystein16 på mandag 20. november 2017, klokken 20:22Dersom det er mangel på batteri i verda, har det miljømessig liten effekt om dei som fins skal plassserast i få bilar. Sjøl har me ein fullfunksjonell kompakt hybrid bil med 10 % batterikapasitet av normal Tesla, men batteriet er stort nok til at sjøl om me køyrer som før - og vel så det - men likevel har redusert bensinforbruket med 80% - frå 0.75 til 0.15.l/mil.
Mangelen på batterier er kunstig. Det som det egentlig er mangel på er selskaper som er villige til å ta risikoen ved å produsere batterier. Da bør man ikke kritisere de selskapene som faktisk gjør en innsats for at verden skal komme seg forbi mangelen på batterier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Sitat fra: Burger på mandag 20. november 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 17:23
Men det er noe unikt som skiller dem. Nemlig operativsystemene. Hva har Tesla som er like unikt?

Evnen til å satse og kutte bullshitten som store selskap klarer å koke sammen. Se på konkurentene til Tesla Semi som kommer kanskje om to år, der den beste klarer 320km i rekkevidde. Tipper det er med halv last og i 60km/t. Tesla Semi, 96km/t fullastet og 800km, hurtiglade opp til 80% på 30 min med megaladere de ruller ut selv. Dersom det stemmer på videoen at flåteoperatører ikke trenger å gjøre noe for å integrere sw-en sin for å snakke med bilene så er det en stor fordel.

Hurtiglading der man bare kobler seg til uten rfid brikke, abonement eller mobil. Bil og lader kommuniserer. Som Nissan Leaf eier og snart BMW i3 eier så er jeg sjukt misunnelig på supercharger nettverket. Man kan jo kjøre til Sør Europa uten plunder, mens vi vanlige peons må lære oss tysk og bruke mange timer på å bestille ladeabbonement i god tid i forveien.

Skikkelig temperatur management av batteri. BMW i3 er vel den som nærmer seg.

Ha 100kwt batteri i salg i dag og tjener penger på salget når nærmeste konkurent ikke tjener penger på 60kwt batteri og ikke vil levere. Jævla BMW kan kjøpe 126A batterier og få lengre rekkevidde på i3, men bestemmer "det er for dyrt" i stedet for å la meg som kunde bestemme. Tipper det er fordi ikke i3 skal spise opp markedet til en kommende sedan.

Sørge for batteriproduksjon innehus.

Satse solcelle, batteri og elbil. Hører sammen.

Så hva gjør Tesla annerledes? De klarer å gjøre produktet sitt attraktivt for forbrukere, litt som apple. :-)

Desverre så tabbet jeg meg ut på 90 tallet og kjøpte ikke hus så jeg har ikke råd til det Tesla kan levere nå :-(

Her var det mye rart.
Tesla overholder aldri tidsfrister. Ergo bør enhver realistisk forventning med tanke på semi være at de første bilene ruller ut om 3-4 år. Er enig i at konseptet virker svært interessant, men den endelige spesifikasjonen og ikke minst prisen på bilen vil vise om dette er liv laga.

Forøvrig tjener ikke Tesla penger i dag. Tvert i mot renner pengene ut i strie strømmer. Det vil gå mange år enda før Tesla summert over de årene de har drevet er cash positive.
Slik sett så er det ikke vanskelig å forstå at resten av bransjen skynder seg langsomt. De etablerte bilfabrikantene har som mål å tjene penger hvert år. Slike mål har aldri Tesla måtte forholde seg til. Så lenge drømmen om Tesla fortsatt holdes ved like har Tesla tilgang til den kapitalen de trenger. Når dette er sagt så er det klart at tiden begynner å bli knapp. Hvis ikke Tesla snart makter å vise til økonomiske resultater blir tilgang til kapital langt mer utfordrende. Da kan veien til å bli kjøpt opp bli kort. Et oppkjøp vil neppe skje til dagens børsverdi.

doldis1

 Jeg skal gi dere svaret: Tesla er den eneste bilprodusenten som har nok batterier til å gjøre en helautomatisk
produksjonslinje lønnsom.
Batterikostnaden er fremdeles så høy at den eneste muligheten for elbil å gå mainstream er å produsere
billigere enn alle andre, hørt om alien dreadnaught ?
Ser vi bort fra BYD ( som forøvrig er i ferd med å etablere seg i Nord Amerika) ligger samtlige konkurrenter
byggetiden av sin egen Gigafactory etter Tesla, altså 4-6 år. Så kan de starte sitt eget "production hell"
I realiteten er løpet kjørt for de fleste allerede.
Jeg tror vi kan konkludere denne tråden med at, jo Tesla vil nok være her i 2019, sjansen for at Bob er borte
da er nok betydelig større  ;)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på mandag 20. november 2017, klokken 20:50Forøvrig tjener ikke Tesla penger i dag. Tvert i mot renner pengene ut i strie strømmer. Det vil gå mange år enda før Tesla summert over de årene de har drevet er cash positive.
Slik sett så er det ikke vanskelig å forstå at resten av bransjen skynder seg langsomt. De etablerte bilfabrikantene har som mål å tjene penger hvert år. Slike mål har aldri Tesla måtte forholde seg til.
Det er det som er den store svakheten til store selskaper, og hovedgrunnen til at de er enkle bytter for disrupsjon. Ser man f.eks på Kodak, så var hovedinntektskilden foto-film. Dermed var det lett for ledelsen å bestemme seg for å holde seg langt unna digitale kameraer som ikke trengte foto-film og dermed ville føre til lavere inntekter. Til slutt ble de innhentet av fremtiden og gikk konk.

Sitat fra: Tellus på mandag 20. november 2017, klokken 20:50Så lenge drømmen om Tesla fortsatt holdes ved like har Tesla tilgang til den kapitalen de trenger. Når dette er sagt så er det klart at tiden begynner å bli knapp. Hvis ikke Tesla snart makter å vise til økonomiske resultater blir tilgang til kapital langt mer utfordrende. Da kan veien til å bli kjøpt opp bli kort. Et oppkjøp vil neppe skje til dagens børsverdi.
Ja, de må få Model 3 produksjonen opp på 5.000-10.000 stk/uke innen to år. Ellers begynner det å spøke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA